• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
20171011_075255-01.jpeg
20170925_092754-01.jpeg
Är lite småsvag för 70-tals kronografer
20171018_135140-01.jpeg

20170823_075020-01.jpeg
 

Horologen

Cartier
Alla 30-50talare chronos är ju underbara här på forumet! Tråkigt att vissa har så unika delar att dem kan vara lite för dyra när det gäller reperation!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Fick mail och bild från urmakaren idag som betygsatte verket som i fint skick. Däremot behövde den ny olja då den var så gott som torr och en ny bakpackning.
Men kul att få se bild och att det inte var något stort fel. Man skymtar 726 nere i hörnet på bild nummer två.

EDIT: Verket hör till Sinn 103B kanske ska tilläggas.

IMG_20171115_100819~2.jpg
IMG_20171115_101316.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sökte efter "Hjälp mig välja band-tråden" men hittade inget, utan bara enstaka förfrågningar. Så istället för att starta ytterligare en tråd i ämnet ställer jag frågan här, hoppas att det är ok.

Sitter och ska beställa två band av @MickeJ , ett svart och ett brunt och har nu gått igenom hela tråden men blir inte klokare.

Tycker framförallt att det är färgen på det bruna bandet som är svårt. Har aldrig haft den här typen av vintageklocka och har inte några bruna band hemma att jämföra färger med. Är inne på ett relativt enkelt svart band med tvärliggande off-white söm, och att det bruna ska vara ett rally-band liknande det här:

https://www.instagram.com/p/Bayiyd5nk1M/?taken-by=mjleather

Eller så beställer jag helt båda banden i svart. Kanske lite trist men svart är ju svart och svårt att gå fel med.

fullsizeoutput_c1e.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sökte efter "Hjälp mig välja band-tråden" men hittade inget, utan bara enstaka förfrågningar. Så istället för att starta ytterligare en tråd i ämnet ställer jag frågan här, hoppas att det är ok.

Sitter och ska beställa två band av @MickeJ , ett svart och ett brunt och har nu gått igenom hela tråden men blir inte klokare.

Tycker framförallt att det är färgen på det bruna bandet som är svårt. Har aldrig haft den här typen av vintageklocka och har inte några bruna band hemma att jämföra färger med. Är inne på ett relativt enkelt svart band med tvärliggande off-white söm, och att det bruna ska vara ett rally-band liknande det här:

https://www.instagram.com/p/Bayiyd5nk1M/?taken-by=mjleather

Eller så beställer jag helt båda banden i svart. Kanske lite trist men svart är ju svart och svårt att gå fel med.

fullsizeoutput_c1e.jpeg
Tycker du har det bästa, Tropic, då den är vattentät. Annars tycker jag Flucos rally i cordovan ser lovande ut. Hade undvikt modeband utan riktig kantsöm.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tycker du har det bästa, Tropic, då den är vattentät. Annars tycker jag Flucos rally i cordovan ser lovande ut. Hade undvikt modeband utan riktig kantsöm.

Tack. Det är dock lite långt och börjar även få lite sprickor så jag litar inte helt på det.

Jag vill verkligen ha något tidstypisk som lika gärna hade kunnat säljas tillsammans med klockan. Är kantsöm mer i stil med det, eller är det på grund av bättre hållbarhet som du rekommenderar det?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack. Det är dock lite långt och börjar även få lite sprickor så jag litar inte helt på det.

Jag vill verkligen ha något tidstypisk som lika gärna hade kunnat säljas tillsammans med klockan. Är kantsöm mer i stil med det, eller är det på grund av bättre hållbarhet som du rekommenderar det?
Ogillar de utan kantsöm som jag kallar modeband för att det är just vad det är. Band har typ aldrig sett ut så förr, det är ett nytt påfund som ser lite konstlat enkla ut i många fall. Tidstypiskt skulle säkert även vara ett Corfam-rally. Du gillar inte det klassiska Tropicbandet?

208580290_o.jpg

d2ea7336008db11b887341a6ca70ca24.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ogillar de utan kantsöm som jag kallar modeband för att det är just vad det är. Band har typ aldrig sett ut så förr, det är ett nytt påfund som ser lite konstlat enkla ut i många fall. Tidstypiskt skulle säkert även vara ett Corfam-rally. Du gillar inte det klassiska Tropicbandet?

208580290_o.jpg

d2ea7336008db11b887341a6ca70ca24.jpg

Nja, jag förknippar det lite för mycket med dykare. Corfam Rally gillar jag verkligen...har ett sådant till min Certina Chronolympic Regatta, bra tips!
När jag tittar på cormaf-banden med kantsöm så blir det huvudet på spiken vad jag har haft lite svårt för när jag försöker visualisera hur det kommer att se ut med läderband. Jag gillar verkligen hur sömmen rundar av bandet och ett läder utan kantsöm har ju samma tjocklek i mitten som ute i kanten. Nu blev det ännu mer att tänka på.
 
  • Like
Reactions: PJW

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nja, jag förknippar det lite för mycket med dykare. Corfam Rally gillar jag verkligen...har ett sådant till min Certina Chronolympic Regatta, bra tips!
När jag tittar på cormaf-banden med kantsöm så blir det huvudet på spiken vad jag har haft lite svårt för när jag försöker visualisera hur det kommer att se ut med läderband. Jag gillar verkligen hur sömmen rundar av bandet och ett läder utan kantsöm har ju samma tjocklek i mitten som ute i kanten. Nu blev det ännu mer att tänka på.
Tycker ju iofs att detta typ är ett dykarur, hur täta var de? Corfamstilen nyproduceras också, heuerfantaster är storkunder. Tror vi har ett par på forumet men kommer inte ihåg vem.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tycker ju iofs att detta typ är ett dykarur, hur täta var de? Corfamstilen nyproduceras också, heuerfantaster är storkunder. Tror vi har ett par på forumet men kommer inte ihåg vem.

Det var 10atm. Hm, jag undrar urmakaren kommer att trycktesta den i samband med service, eller gör man inte det per automatik med äldre klockor?
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Postar i denna tråd också då denna fråga passar här :)

Vad tror ni om denna Le Jour Yachting chrono? https://m.ebay.com/itm/Vintage-LeJo...x-7733-SERVICED-RARE/202130777933?_mwBanner=1

Det jag läst är att Le Jour varianterna ska ha en märkt brygga med ”Continental...” vilket jag tycker denna verkar sakna. Sen verkar det saknas en skruv eller nått till verket (hålen runt kl 5 vid urverksbilden), eller det kanske ska vara så?
Tack på förhand!
 
Topp