• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

Sebastard

Vacheron
Blev inspirerad av alla fantastiska poster senaste dagarna och fick feeling och plockade fram alla vintagekronograferna i lådan. Borde nog diversifiera med lite fler märken :)

Diverse Heuer från 1970 till 1984
7F768090-7DBC-4D4A-8D85-D6BCEB0F1E55.jpeg


A87262AA-407F-4057-B41C-BD4C748FB596.jpeg


046C9653-474E-4583-BAAD-1D260D95D971.jpeg


89B64B9E-2C74-4BDF-A60D-8174338CE66E.jpeg


19EAE4E8-E242-4641-AAC8-D503A0DA469E.jpeg


71536AC2-AA62-4BD1-9248-8AD4E10D413A.jpeg
Helt fantastiskt skara som vanligt i din Heuer box :)
 

totte757

Breitling
Vågar man sikta på kronografer vintage? Tänker mig att de är ganska kostsamma att renovera och serva? Kanske mkt av funktionerna som lagt av?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Vågar man sikta på kronografer vintage? Tänker mig att de är ganska kostsamma att renovera och serva? Kanske mkt av funktionerna som lagt av?
Köper du en där funktionerna funkar så har de ju inte lagt av? Tror inte det är någon större prisskillnad mot att serva en modern kronograf heller. Hela den här tråden är ju annars full av folk som vågar. :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Vågar man sikta på kronografer vintage? Tänker mig att de är ganska kostsamma att renovera och serva? Kanske mkt av funktionerna som lagt av?
Befogad fråga tycker jag! Tycker personligen att det känns värt att köpa enklare kronografer så länge de har vanligt förekommande verk. Udda verk som kostar skjortan att hitta delar till och som det är svårt att ens hitta en uris som vill ta sig an kan däremot gärna få sitta i lite finare pjäser:)
 

lulebon

Omega
Blivit riktigt sugen på en vintage kronograf. Har dock dålig koll på detta. Någon som kan rekommendera något, alternativt något man ska ska undvika? Gärna under 8tkr :rolleyes:
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Blivit riktigt sugen på en vintage kronograf. Har dock dålig koll på detta. Någon som kan rekommendera något, alternativt något man ska ska undvika? Gärna under 8tkr :rolleyes:
Sikta in dig på NoName klockorna, de ligger från 2.5-4K, fråga om det finns servicehistorik på klockan, nollsätter kronografen korrekt?
Vissa urverk är dyrare att serva än andra så några av de "vanligare" urverken med bra tillgång till reservdelar är nog att föredra.
Jag vet tex att några Lemaniaurverk är ganska dyra och svåra att hitta reservdelar till.

Sök på "kronograf"/"chronograph" på tratten och kolla vad som finns :)
 

lulebon

Omega
Sikta in dig på NoName klockorna, de ligger från 2.5-4K, fråga om det finns servicehistorik på klockan, nollsätter kronografen korrekt?
Vissa urverk är dyrare att serva än andra så några av de "vanligare" urverken med bra tillgång till reservdelar är nog att föredra.
Jag vet tex att några Lemaniaurverk är ganska dyra och svåra att hitta reservdelar till.

Sök på "kronograf"/"chronograph" på tratten och kolla vad som finns :)
Tack för bra tips! Ska kika vad som finns ute :)
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Tack för bra tips! Ska kika vad som finns ute :)
Under 8K finns det mycket kul, till exempel @Fadershans vintage Nivada som ligger på köp och sälj i detta nu. Annars finns det raddor med kronografer från blandad sortering tillverkare ute. Mitt tips är att sikta in dig på något i stål, alternativ något i solitt guld och undvika kromade eller guldpläterade boetter. Ska du ha guld kan du utan bekymmer klämma in en "Chronographe Suisse" - klockor som finns med väldigt många tillverkarnamn på tavlan - i en lättvikts, men solid, guldboett i din budget. Lycka till! :)

Här är min solida Chronographe Suisse i roséguld som jag fick för en bra bit under 8k. Då fick jag även ihop en fullt fungerande, men rejält sliten rent utseendemässigt, kronograf till.
81CD0E2A-1468-47E0-8A27-30CAE4FF2D68.jpeg
 

lulebon

Omega
Under 8K finns det mycket kul, till exempel @Fadershans vintage Nivada som ligger på köp och sälj i detta nu. Annars finns det raddor med kronografer från blandad sortering tillverkare ute. Mitt tips är att sikta in dig på något i stål, alternativ något i solitt guld och undvika kromade eller guldpläterade boetter. Ska du ha guld kan du utan bekymmer klämma in en "Chronographe Suisse" - klockor som finns med väldigt många tillverkarnamn på tavlan - i en lättvikts, men solid, guldboett i din budget. Lycka till! :)

Här är min solida Chronographe Suisse i roséguld som jag fick för en bra bit under 8k. Då fick jag även ihop en fullt fungerande, men rejält sliten rent utseendemässigt, kronograf till.
81CD0E2A-1468-47E0-8A27-30CAE4FF2D68.jpeg

Är chronograph suisse en egen tillverkare? Eller endast ett sätt att visa att uret är en kronograf från schweiz?
Har sett flera liknande med samma benämning när jag scoutat marknaden. Precis något sånt jag skulle vilja ha!
Riktigt fin :rolleyes:
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Är chronograph suisse en egen tillverkare? Eller endast ett sätt att visa att uret är en kronograf från schweiz?
Har sett flera liknande med samma benämning när jag scoutat marknaden. Precis något sånt jag skulle vilja ha!
Riktigt fin :rolleyes:
En tillverkare, men de sålde färdiga klockor till väldigt många andra märken som tryckte det egna märket på tavlan. :)
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
En snabb googling duger inte. Läs själv vad de skriver i artikeln: "Mysterious but productive chronograph brand" + "It’s difficult to really pin down the roots of Chronographe Suisse". Varför är det så svårt att hitta information om ett så stort företag? Därför att det sannolikt aldrig existerat.

Hur många klockor är märkta Chronographe Suisse - hundratusentals? Miljontals? Ett företag i den storleken, om det existerat, uppstår inte ur tomma intet och försvinner lika spårlöst ur historien. Vad finns det för uppgifter i företagsregister? Uppgifter om grundare, ägare, ägarbyten, varumärkesregistreringar, bokslut, deklarationer osv? Var fanns de? Vilken dal i Schweiz? Var låg fabriken? Är det inte märkligt att man inte snabbt kan googla fram såna uppgifter när man kan få fram det om i stort sett alla andra stora tillverkare från samma tidsperiod? Jag har hittills aldrig sett något konkret alls. Nada.

När de första kronografverken introducerades var de relativt dyra, inget för gemene man. Det var väl först när Landeron lanserade cal 48 och dess efterföljare som produktionskostnaderna och priserna gick ner och produktionen ökade enormt. Det blev då populärt för den stora massan att ha en kronograf tillverkad i Schweiz - en "chronographe suisse". Min uppfattning är att "chronographe suisse" aldrig existerat som företag eller registrerat varumärke utan att det snarare är en kvalitets- och ursprungsmärkning jämförbar med "swiss made". Märkningen användes av flera tillverkare, tavlor såldes förtryckta med "chronographe suisse", vissa kompletterade med att trycka egna varumärken, andra såldes med enbart "chronographe suisse".

Någon får gärna motbevisa mig men tills jag ser mer konkreta bevis på att ett företag vid namn "Chronographe Suisse" funnits så tror jag helt enkelt att artiklar likt den i Monochrome är spekulation eller ren hittepå.
 

Back

Vacheron
2-Faktor
En snabb googling duger inte. Läs själv vad de skriver i artikeln: "Mysterious but productive chronograph brand" + "It’s difficult to really pin down the roots of Chronographe Suisse". Varför är det så svårt att hitta information om ett så stort företag? Därför att det sannolikt aldrig existerat.

Hur många klockor är märkta Chronographe Suisse - hundratusentals? Miljontals? Ett företag i den storleken, om det existerat, uppstår inte ur tomma intet och försvinner lika spårlöst ur historien. Vad finns det för uppgifter i företagsregister? Uppgifter om grundare, ägare, ägarbyten, varumärkesregistreringar, bokslut, deklarationer osv? Var fanns de? Vilken dal i Schweiz? Var låg fabriken? Är det inte märkligt att man inte snabbt kan googla fram såna uppgifter när man kan få fram det om i stort sett alla andra stora tillverkare från samma tidsperiod? Jag har hittills aldrig sett något konkret alls. Nada.

När de första kronografverken introducerades var de relativt dyra, inget för gemene man. Det var väl först när Landeron lanserade cal 48 och dess efterföljare som produktionskostnaderna och priserna gick ner och produktionen ökade enormt. Det blev då populärt för den stora massan att ha en kronograf tillverkad i Schweiz - en "chronographe suisse". Min uppfattning är att "chronographe suisse" aldrig existerat som företag eller registrerat varumärke utan att det snarare är en kvalitets- och ursprungsmärkning jämförbar med "swiss made". Märkningen användes av flera tillverkare, tavlor såldes förtryckta med "chronographe suisse", vissa kompletterade med att trycka egna varumärken, andra såldes med enbart "chronographe suisse".

Någon får gärna motbevisa mig men tills jag ser mer konkreta bevis på att ett företag vid namn "Chronographe Suisse" funnits så tror jag helt enkelt att artiklar likt den i Monochrome är spekulation eller ren hittepå.
Läste inte så noggrant men du definitivt en poäng! Det måste ju finnas mer bevis för deras existens!
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
En snabb googling duger inte. Läs själv vad de skriver i artikeln: "Mysterious but productive chronograph brand" + "It’s difficult to really pin down the roots of Chronographe Suisse". Varför är det så svårt att hitta information om ett så stort företag? Därför att det sannolikt aldrig existerat.

Hur många klockor är märkta Chronographe Suisse - hundratusentals? Miljontals? Ett företag i den storleken, om det existerat, uppstår inte ur tomma intet och försvinner lika spårlöst ur historien. Vad finns det för uppgifter i företagsregister? Uppgifter om grundare, ägare, ägarbyten, varumärkesregistreringar, bokslut, deklarationer osv? Var fanns de? Vilken dal i Schweiz? Var låg fabriken? Är det inte märkligt att man inte snabbt kan googla fram såna uppgifter när man kan få fram det om i stort sett alla andra stora tillverkare från samma tidsperiod? Jag har hittills aldrig sett något konkret alls. Nada.

När de första kronografverken introducerades var de relativt dyra, inget för gemene man. Det var väl först när Landeron lanserade cal 48 och dess efterföljare som produktionskostnaderna och priserna gick ner och produktionen ökade enormt. Det blev då populärt för den stora massan att ha en kronograf tillverkad i Schweiz - en "chronographe suisse". Min uppfattning är att "chronographe suisse" aldrig existerat som företag eller registrerat varumärke utan att det snarare är en kvalitets- och ursprungsmärkning jämförbar med "swiss made". Märkningen användes av flera tillverkare, tavlor såldes förtryckta med "chronographe suisse", vissa kompletterade med att trycka egna varumärken, andra såldes med enbart "chronographe suisse".

Någon får gärna motbevisa mig men tills jag ser mer konkreta bevis på att ett företag vid namn "Chronographe Suisse" funnits så tror jag helt enkelt att artiklar likt den i Monochrome är spekulation eller ren hittepå.
Helt rätt, jag har inga belägg annat än det jag läst av andra här på forumet. @Aurum har beskrivit företaget som en grossist, kanske ligger det närmre sanningen? Jag vet inte, gillar min i varje fall. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Helt rätt, jag har inga belägg annat än det jag läst av andra här på forumet. @Aurum har beskrivit företaget som en grossist, kanske ligger det närmre sanningen? Jag vet inte, gillar min i varje fall. :)
Har haft denna dialog med just @TorNet och det är ju svårt att inte se poängen som han framför. Själv vet jag inte riktigt vad jag tror längre.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kanske som svalan, tärnan, örnen m fl, dvs något som låter bra, passar för en tänkt marknad och går att trycka på lite vad som?
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Sökte efter lite mer Chronograph suisse: ”major parts supplier to a number of the big houses of Swiss watchmaking.”
Mao en leverantör som gjorde sina egna produkter ibland...

Fortfarande osäkert, men denna länk kan ge lite ljus till en del frågor:
http://www.sometimeago.com/chronographs-chronograph-suisse/

Får väl nöja sig så tillsvidare :)
Tyvärr ytterligare någon som bara spekulerar och inte vet mer än någon av oss andra. Fortfarande inget konkret eller officiellt från säker källa. Hade företaget funnits hade både du och jag hittat info om det utan problem. Den totala avsaknaden av säker info är mitt "bevis".
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Hehe, kan inte såga, bara uppvigla:)
UG NR är i mitt tycke en av de absolut koolaste kronograferna, tillsammans med din Zenith är det en fullständigt dödlig duo.
Den du skickade bilder och film på (ovan) ser fantastisk ut!
Sry;)
 
Topp