En snabb googling duger inte. Läs själv vad de skriver i artikeln: "Mysterious but productive chronograph brand" + "It’s difficult to really pin down the roots of Chronographe Suisse". Varför är det så svårt att hitta information om ett så stort företag? Därför att det sannolikt aldrig existerat.
Hur många klockor är märkta Chronographe Suisse - hundratusentals? Miljontals? Ett företag i den storleken, om det existerat, uppstår inte ur tomma intet och försvinner lika spårlöst ur historien. Vad finns det för uppgifter i företagsregister? Uppgifter om grundare, ägare, ägarbyten, varumärkesregistreringar, bokslut, deklarationer osv? Var fanns de? Vilken dal i Schweiz? Var låg fabriken? Är det inte märkligt att man inte snabbt kan googla fram såna uppgifter när man kan få fram det om i stort sett alla andra stora tillverkare från samma tidsperiod? Jag har hittills aldrig sett något konkret alls. Nada.
När de första kronografverken introducerades var de relativt dyra, inget för gemene man. Det var väl först när Landeron lanserade cal 48 och dess efterföljare som produktionskostnaderna och priserna gick ner och produktionen ökade enormt. Det blev då populärt för den stora massan att ha en kronograf tillverkad i Schweiz - en "chronographe suisse". Min uppfattning är att "chronographe suisse" aldrig existerat som företag eller registrerat varumärke utan att det snarare är en kvalitets- och ursprungsmärkning jämförbar med "swiss made". Märkningen användes av flera tillverkare, tavlor såldes förtryckta med "chronographe suisse", vissa kompletterade med att trycka egna varumärken, andra såldes med enbart "chronographe suisse".
Någon får gärna motbevisa mig men tills jag ser mer konkreta bevis på att ett företag vid namn "Chronographe Suisse" funnits så tror jag helt enkelt att artiklar likt den i Monochrome är spekulation eller ren hittepå.