• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

D

Deleted member 4412

Guest
Hehe, kan inte såga, bara uppvigla:)
UG NR är i mitt tycke en av de absolut koolaste kronograferna, tillsammans med din Zenith är det en fullständigt dödlig duo.
Den du skickade bilder och film på (ovan) ser fantastisk ut!
Sry;)
Ajdå haha!!
Tyvärr visade det sej att med vit tavla har service visare så den har jag redan glömt.
Men den elaka systern...
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Hoppar in med en Sandoz, remmen passar till inredningen på Toyota GT86.
P1220253.JPG

P1220258.JPG
När låg du inne som KJ?
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Jag rekommenderar vintage Seiko, företrädesvis med 6139- eller 6138-verk. Det finns massor av olika modeller, och när det gäller flertalet kan du få dem i fint skick för några få tusenlappar. Sjysst kvalitet och i mitt tycke mycket roligare än många anonyma Landeron och Valjouxvarianter i det lägre prissegmentet, även om det naturligtvis finns guldkorn där också. När det gäller mängd vintagekronograf per krona är Seiko ytterst svårslaget, vågar jag påstå. Här min 6139-6012 som smakprov.

76A85D0D-0CCA-41BA-AF2E-25621BB8455C.jpeg


Blivit riktigt sugen på en vintage kronograf. Har dock dålig koll på detta. Någon som kan rekommendera något, alternativt något man ska ska undvika? Gärna under 8tkr :rolleyes:
 

lulebon

Omega
Jag rekommenderar vintage Seiko, företrädesvis med 6139- eller 6138-verk. Det finns massor av olika modeller, och när det gäller flertalet kan du få dem i fint skick för några få tusenlappar. Sjysst kvalitet och i mitt tycke mycket roligare än många anonyma Landeron och Valjouxvarianter i det lägre prissegmentet, även om det naturligtvis finns guldkorn där också. När det gäller mängd vintagekronograf per krona är Seiko ytterst svårslaget, vågar jag påstå. Här min 6139-6012 som smakprov.

76A85D0D-0CCA-41BA-AF2E-25621BB8455C.jpeg
Riktigt fin! Precis blivit med min första seiko så har fått smak för märket. Bra tips :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Coolt!!
Just den här har fått mej betydligt positivare inställd iaf:)
Finns väl med gilt tavla oxå?
Sån koll har jag tyvärr inte, men tycker de tidiga är läckra. Speciellt med vridringen med de små runda kulorna som greppyta istället för den klassiska slitsade. Hade tidigare den första Chronomaten 769 och den är väldigt spännande om man ser till att det ät tidigt 40-tal. Saknar den lite. Senare AVI är stentuffa men också väldigt dyra tyvärr.
Vad anser du @Aurum om den elaka Nina’n jag tyvärr blivit lite väl förtjust i? Här vore det bara bra om du sågade den haha
7C364880-FECD-4505-A942-3FC7A88056F3.jpeg

2D506C4F-0635-41D5-8883-CC55958430FB.jpeg

DD6CF00D-7A30-44E2-9180-9C0130C3247A.jpeg

DA7553AC-F8E8-4914-9AFE-64D21242B267.jpeg

A1C8D34B-9A48-429F-A43E-680383D5DF23.jpeg
Gillar inte den svarta, den vita tycker jag däremot är riktigt läcker. Man har blandat in en liten dos ful 70-talskänsla i en vacker och klassisk kronograf. Den elaka ovan tilltalar inte mig speciellt mycket, sticker inte ut så mycket. Sedan tycker jag centrumsekundvisaren förstör allt med sin färg. Sedan är ju prisracet på dessa sinnessjukt men kommer man från sportrolexvärlden är man väl van vid den aspekten. Klockan är ju faktiskt rätt liten också.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Sån koll har jag tyvärr inte, men tycker de tidiga är läckra. Speciellt med vridringen med de små runda kulorna som greppyta istället för den klassiska slitsade. Hade tidigare den första Chronomaten 769 och den är väldigt spännande om man ser till att det ät tidigt 40-tal. Saknar den lite. Senare AVI är stentuffa men också väldigt dyra tyvärr.

Gillar inte den svarta, den vita tycker jag däremot är riktigt läcker. Man har blandat in en liten dos ful 70-talskänsla i en vacker och klassisk kronograf. Den elaka ovan tilltalar inte mig speciellt mycket, sticker inte ut så mycket. Sedan tycker jag centrumsekundvisaren förstör allt med sin färg. Sedan är ju prisracet på dessa sinnessjukt men kommer man från sportrolexvärlden är man väl van vid den aspekten. Klockan är ju faktiskt rätt liten också.
Den vita tavla föredrar även jag men i det här fallet så hade det exet service visare..
Nåväl, jag är ändå inte heller helt 100% även om jag är lite småförtjust just för stunden:)
O tyvärr är dom som du säger rätt dyra..
 
D

Deleted member 4412

Guest
Alltid kul o lära sej nytt o öppna ögonen för nya märken. För mej är o förblir skicket det viktigaste. Inte märke, modell eller ref:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En Titus Gilt vore ju heller inte helt fel i det här skicket:)
DB89785F-AE6E-4537-8140-A54019DB77E3.jpeg
Spillman-boett! Tidiga vattentäta kronografer är kul, och lite kostsamt tyvärr. Finns mycket kul i kronografvärlden och känns som det länge har varit ett hett samlarområde länge. Nonamekronografer kostar 50' om de har rätt stuk och tidsålder. Försökt köpa med stepped case länge men inte lyckats fynda...
 
Topp