• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Mums..
4BE7274E-1A04-4F16-AF3D-3512A5CBD657.png
Snygg! Förtjänar bättre än ett nato :)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Superfin!
Vad menar du med materialval..?

Är den typ krompläterad?

Precis, fulmetall, bara ett lager ovan på som är pläterat..burkar på äldre slitas av.
På många boettlock står det "Stainless steel" det betyder att klockan är i Helstål...
Om det står "Stainless Steel Back" ..då är det bara att boettlocket som är i stål och boetten är pläterad.

Efter ett tag kan man ganska enkelt även se genom att bara titta på klockan så vet du.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Just så.
Mässing (eller motsvarande) som är belagd med ett hårdare (men också tunt - vilket gör att det slits bort) lager plätering.
Ofta kan man se det även innan det slitits ner, eftersom det har en lite annorlunda lyster än rostfritt stål.
 

Lindrothh

Cartier
Börjar bli mer och mer sugen på att dyka in i vintage kronografer men väldigt okunnig än så länge. Några förslag på bra starters? Öppen för alla möjliga förslag. Även vintage kalendrar/kronografer med månfas är intressant.
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Ja jag slängde in ett bud och tydligen var ingen på hugget mer. Plätterade boetter med snäpplock är väl inte min kopp te egentligen, men denna är lite rolig. Ingen aning med fjädern, får forska lite.
 
  • Like
Reactions: MOL
Från en byrålåda i en förort till New York till en handled i Sverige.
Premiär i dagsljus efter några kvällars pysslande.

Clebar 20atm ca 1970, tropical in the making och på vad jag tror är orginal Zodiac coffin länk av Kreisler Stelux. Valjoux 7733 verk.
20191204_085847.jpg
20191204_085943.jpg
20191204_090053.jpg
20191204_091453.jpg
20191204_090623.jpg
 
Senast ändrad:
Topp