• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kände att jag måste dela med mig av vad jag tror kan bli en härlig historia. En vän till min fru frågade henne om vad som var bäst att göra med några gamla klockor som hon hittat efter sin bortgångna far.

Jag bad att frugans kompis skulle skicka lite bilder så kunde jag göra en snabb värdering och efter det ge lite råd vad hon borde göra. Fick några bilder där det mesta inte hade något direkt värde.

Men en klocka stack ut, en Enicar Sherpa Graph. Dessa är ju trevliga och värda en bra slant. Men sen tyckte jag visarna såg knas ut och dessutom saknades en pusher. Men sökte lite mer och då verkar det vara en sjukt ovanlig modell.

Om allt stämmer med denna så är det 1 av 5 ”Stirling Moss” Sherpa Graphs. Så frugans kompis ska nu få den värderad och sen kanske försäljning

En bild på härligheten. Hoppas verkligen att allt är kosher med denna för då är det ju ett riktigt häftigt fynd.

Bulang and sons skrev i deras magasin om denna modell https://magazine.bulangandsons.com/enicar-sherpa-graph-mk1-chronograph-stirling-moss/

A71050F2-9F63-4A0E-B83D-DB8EC71A70A6.jpeg
1 av 5 lät som ren hittepå och denna ser lite annorlunda ut. Dock ett riktigt fint fynd, som man som alltid önskar hade kunnat stanna kvar i familjen. Är det en tidig lär det varit en intresserad som köpte den.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Kände att jag måste dela med mig av vad jag tror kan bli en härlig historia. En vän till min fru frågade henne om vad som var bäst att göra med några gamla klockor som hon hittat efter sin bortgångna far.

Jag bad att frugans kompis skulle skicka lite bilder så kunde jag göra en snabb värdering och efter det ge lite råd vad hon borde göra. Fick några bilder där det mesta inte hade något direkt värde.

Men en klocka stack ut, en Enicar Sherpa Graph. Dessa är ju trevliga och värda en bra slant. Men sen tyckte jag visarna såg knas ut och dessutom saknades en pusher. Men sökte lite mer och då verkar det vara en sjukt ovanlig modell.

Om allt stämmer med denna så är det 1 av 5 ”Stirling Moss” Sherpa Graphs. Så frugans kompis ska nu få den värderad och sen kanske försäljning

En bild på härligheten. Hoppas verkligen att allt är kosher med denna för då är det ju ett riktigt häftigt fynd.

Bulang and sons skrev i deras magasin om denna modell https://magazine.bulangandsons.com/enicar-sherpa-graph-mk1-chronograph-stirling-moss/

A71050F2-9F63-4A0E-B83D-DB8EC71A70A6.jpeg
Satan vad roligt!
Kan vara ett av de coolaste klockfynden i Sverige på bra många år!!🤪

Det ser ut att vara en MK 1a i fint originalskick.
De öppna svärd-visarna är helt rätt och mest eftertraktade. De har faktiskt radium på spetsarna om man tittar noga men fanns även fyllda.

Att klockan skulle vara ”Sterling Moss” 1 av 5 låter mer som en skröna men det kanske finns en sanning med...🤷‍♂️

Vet du serienumret så kan du skicka det om du vill för då kan man åldersbestämma med exakt med den är nog från första tillverkningsåret 1960.

Värdet borde kunna hamna på mellan 50´ och 70` kr!
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Satan vad roligt!
Kan vara ett av de coolaste klockfynden i Sverige på bra många år!!🤪

Det ser ut att vara en MK 1a i fint originalskick.
De öppna svärd-visarna är helt rätt och mest eftertraktade. De har faktiskt radium på spetsarna om man tittar noga men fanns även fyllda.

Att klockan skulle vara ”Sterling Moss” 1 av 5 låter mer som en skröna men det kanske finns en sanning med...🤷‍♂️

Vet du serienumret så kan du skicka det om du vill för då kan man åldersbestämma med exakt med den är nog från första tillverkningsåret 1960.

Värdet borde kunna hamna på mellan 50´ och 70` kr!
Nu har jag inte källgranskat Bulang and sons artikel men det vore sjukt coolt om det vore så att bara 5 gjorts 😊
Så får se hur detta utvecklar sig. Spännande oavsett 😎
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Lite update kring Sherpa Graphen.
Den är nu bekräftad som en MK1a och är en tidig sådan, runt 1960 enligt serienr. Grundaren till Enicar101.com är den som bekräftat vilket ger legitimitet.

Så detta är en av 500 som tillverkats (då ska tilläggas att det är tre varianter av MK1a och detta är en av dessa tre). Så helt klart ett roligt och ovanligt fynd som låg och skräpade bland diverse andra klockor.

Vi får se hur denna historian utvecklar sig och är väldigt kul att själv få vara en del av den.
Får även tacka k @Hugger69 och @Northflower för info och kontaktförmedling 🙏
 

deddas

Rolex
Ehh, jo det tycker jag nog! 🤷‍♂️
Bara färgsättning som skiljer, eller ser du nåt jag inte ser, bror?
Boetten, bezelen, mattheten i tavlan och nivadan har ju ”färg”(rött) på ena subdial:en. Men menade inget negativt. Din är jättefin! Gillar klockor som ser ut att ha använts. Kan inget om urverk egentligen men såg din fråga ovanför och tror val. 7733 är ”nyare” än 23:an.
 
Topp