• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

JesperF

Omega
2-Faktor
"städvinet" från jobbet häromdagen

IMG_20171102_225532.jpg
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
42B151D0-8481-4366-A906-D9F39820DDDC.jpeg

Gårdagens vin, Penfolds RWT, till grillad T-bone stek. Luftade ca 2h innan middagen. Elegant vin med bra balans. Toner av röda bär, kaffe, choklad och vanilj. Rekommenderas.
Här du botaniserat mycket bland Penfold?
Vart bör man börja om man är nyfiken?
Dricker inte så mycket aussie men älskar syrah från tex Kalifornien.
Drack för övrigt denna för ett par dagar sedan. Precis min stil.
20171102_194510.jpg
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
....
Jag citerar greve Alexandre de Lur Saluces ägare av chateau de Fargues samt, tidigare ägare av Chateau d’Yquem, vin ska förvaras i utrymme som följer årstids variationen för att utvecklas maximalt. Tyvärr är det inte många som har den möjligheten idag.

Kul att höra. Min källare håller ca 12 på vintern och ca 16 på sommaren. Kan vid långvarig sommarvärme gå upp till 18, men det är i undantagsfall och inte speciellt länge.

//B
 

Spoon

Omega
Här du botaniserat mycket bland Penfold?
Vart bör man börja om man är nyfiken?
Dricker inte så mycket aussie men älskar syrah från tex Kalifornien.
Drack för övrigt denna för ett par dagar sedan. Precis min stil.
20171102_194510.jpg
Jag har inte stenkoll på alla Penfolds viner, dock har de jag druckit varit väldigt stabila och bra. Livets Goda körde nyligen en utgåva där de testade Penfolds viner. Jag tror den är gratis att ladda ner (PMa mig annars så kan jag skicka den). —> http://www.livetsgoda.se/tidning/LGPenfolds
 

Olaola

Panerai
Renoverar köket och har bestämt mig för en vinkyl i köksön. Skall rymmas under normal bänkskiva så blir en ”halvkyl”. Har som krav att det skall vara två zoner då jag främst vill ha rött och bubbel i skåpet. Har ni några bra tips?
 

Zingo

Rolex
Renoverar köket och har bestämt mig för en vinkyl i köksön. Skall rymmas under normal bänkskiva så blir en ”halvkyl”. Har som krav att det skall vara två zoner då jag främst vill ha rött och bubbel i skåpet. Har ni några bra tips?
Kör på en zon så får du mer plats när den är så liten. Helt ok för vinet. Kolla vinkylen.se
 

Zingo

Rolex
Tack för tipsen! :) Har kollat en hel del på Vinkylen.se och hittat några tänkbara kandidater, tycker 12-13000 känns saftigt bara men det verkar ju vara dem summorna man får ge för en bra kyl :greedy:
Går att få ner det lite genom import från Frankrike. Inte att glömma är att det även är en trevlig inredningsdetalj. :)
 

Niclas

Omega
Ungt, fruktigt med tydlig sötma. Mjukt men inte mesigt. Helt i min stil för under 2-hunkan.
Lika delar Shiraz, Grenache, Mourvedre och Carignan

janasse.jpg
 

Spoon

Omega
6280E0E8-BA98-4431-B5DE-2C6AB36B7616.jpeg

Kvällens vin, Ca’marcanda Magari 2015 från Gaja. Ungt och friskt vin med toner av mörka bär och fat. Balanserad eftersmak. Gott nu, men kan ligga ett tag till om man vill ha ett rundare vin. Sitter med fingret på köpknappen på ännu ett vinlaggringsskåp, ett bra vin hjälper med beslutet. :)
 

Zingo

Rolex
6280E0E8-BA98-4431-B5DE-2C6AB36B7616.jpeg

Kvällens vin, Ca’marcanda Magari 2015 från Gaja. Ungt och friskt vin med toner av mörka bär och fat. Balanserad eftersmak. Gott nu, men kan ligga ett tag till om man vill ha ett rundare vin. Sitter med fingret på köpknappen på ännu ett vinlaggringsskåp, ett bra vin hjälper med beslutet. :)
Do it, du kommer ångra dig om 5-10 år om du inte beställde ett idag! :D
 
Topp