• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora vintråden

Mumma till fisksoppan
IMG_1947.JPG

Fick äntligen tummen ur och köpte hem dessa vackra skapelser! Känner mig som @Spoon på direkten! :cool::angel:
Tips på något som man kan inviga dem med som oftast finns i ordinarie sortiment? :)
image.jpg
Bra val! Jag är sjukt nöjd med glasen, men de är jefligt sköra. Har haft sönder 2-3 st. :-/ Tips när du diskar dem (för hand...), när du torkar dem ska du hålla i kupan. Jag höll ett i foten när jag torkade och bröt av det som en fjäder. Ett annat sköt svärpäronen i sank i stugan.

Vilken stad bor du i? Lättare att tipsa om vin på SB om jag vet. Om du bor i/runt Sthlm skänker jag gärna ett bra vin du kan inviga dem i. :)

Jag är ett stort fan av viner från Californien, det där vinet ger ingen rättvisa till regionen.
Det köps högst troligt på tank hit till Sverige för att buteljeras. Alltså ingen vinmakning värt namnet.
+1 på den. Är oxå ett stort fan av viner från Cali, men man måste upp några kronor... men smaken är å andra sidan som baken. :)

Senast ändrad:
Tips på rött vin som passar till oxfilé? Pris 3-400kr, bör finnas i PK-husets sortiment eller annat SB i city. Dricker mest italienskt men land/distrikt är oviktigt. Kanske ch Musar?

Tips på rött vin som passar till oxfilé? Pris 3-400kr, bör finnas i PK-husets sortiment eller annat SB i city. Dricker mest italienskt men land/distrikt är oviktigt. Kanske ch Musar?
Musar mkt bra alternativ. Några kronor till och du är uppe på Chateau Plince som är en prisvärd introduktion till Pomerol.

Edit: nr 2402

Härligt.
Har du några favoriter?
Har en hel del viner från Shafer (One Point Five, Relentless & Hillside Select), Dunn (Howell Mountain) och Ridge (Monte Bello - Caben & Chardonnay). Sen har jag fått tag i några flaskor från Arietta, Continuum och Kongsgaard, men det är bara en handfull från de vingårdarna. Vilka är dina favoriter?

Har en hel del viner från Shafer (One Point Five, Relentless & Hillside Select), Dunn (Howell Mountain) och Ridge (Monte Bello - Caben & Chardonnay). Sen har jag fått tag i några flaskor från Arietta, Continuum och Kongsgaard, men det är bara en handfull från de vingårdarna. Vilka är dina favoriter?
En favorit jag handlar så fort jag får tillfälle är Herman Story, jag brukar främst söka efter klassiska Rhone-blends med Syrah i toppen.
Börjar sakta leta mig mot SQN, Saxum osv. Ska bara få tag på flaskorna först :D
Har även börjat utforska Cab från Cali. Drack tex Darioush igår. Bästa hittills är dock Staglin.
Dock ytterst lite erfarenhet av Pinot Nior från Cali, har testat Sea Smoke och Schug.

Någon som vet vilka som importerar Orin Swift? Verkar vara väldigt höga avgifter om man ska direkt importera från länder utanför EU.

Vad tror ni om denna?
För ung?
Ska på finmiddag på nyår och funderar att plocka med denna, men vet inte om jag gör något dumt och inte låter den mogna några år till.

FD5762DB-C352-4FB1-8DC4-44FC11BF804A.jpeg
Den kan du dricka nu.

Någon som vet vilka som importerar Orin Swift? Verkar vara väldigt höga avgifter om man ska direkt importera från länder utanför EU.

Beställ från https://www.coldduckwines.com/collections/all/california?ls=en
Verkar vara en pålitlig sida och billig frakt.

Har ni några tips på sidor där man kan köpa lite vin? Har endast handlat på vinoteket innan, men det är begränsat med sortimentet.

Sedan har ni några tips på hur man ska tänka när man ska handla vin för lagring?
Favorit vin är pino noir bourgounge

Tillbaka
Topp