• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

Oew

Rolex
6280E0E8-BA98-4431-B5DE-2C6AB36B7616.jpeg

Kvällens vin, Ca’marcanda Magari 2015 från Gaja. Ungt och friskt vin med toner av mörka bär och fat. Balanserad eftersmak. Gott nu, men kan ligga ett tag till om man vill ha ett rundare vin. Sitter med fingret på köpknappen på ännu ett vinlaggringsskåp, ett bra vin hjälper med beslutet. :)
Tycker Ca'marcanda är fantastisk! Har en låda på lagring nu samt lite annat kul från Gaja, får korka upp någon snart!
 

Spoon

Omega
C31DEE3B-FC5C-4E5C-8C2A-12EDF1720C0E.jpeg

Kvällens utropstecken. Jag brukar inte vara en fan av Madeiravin, men detta är fanimig bra. Inte så sött, jag har generellt svårt för söta starkviner. Detta går mer åt det torra hållet med toner av nötter, mandel och russin.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Med risk att öppna pandoras box... Varför envisas så många (svenskar) med att dricka ripasso/amarone? Aldrig fattat det och tycker sötman är helt off. Hör ofta "kryddigt och fylligt" men då finns det många andra högkvalitativa alternativ från Rhone eller Bordeaux? Och många ytterligare för den delen...
 

mikjon

Omega
Med risk att öppna pandoras box... Varför envisas så många (svenskar) med att dricka ripasso/amarone? Aldrig fattat det och tycker sötman är helt off. Hör ofta "kryddigt och fylligt" men då finns det många andra högkvalitativa alternativ från Rhone eller Bordeaux? Och många ytterligare för den delen...
Håller med, det är för mycket sötma, antagligen trendigt. En klassisk Bordeaux alt Bourgogne så mycket bättre och framför allt till mat
 

Zingo

Rolex
Med risk att öppna pandoras box... Varför envisas så många (svenskar) med att dricka ripasso/amarone? Aldrig fattat det och tycker sötman är helt off. Hör ofta "kryddigt och fylligt" men då finns det många andra högkvalitativa alternativ från Rhone eller Bordeaux? Och många ytterligare för den delen...
Och det är ändå "fin vinet" när boxen får vara oöppnad.. :D

Men åter till frågan så är sött lättdrucket och kunskapsnivån är nog begränsad så det är lätt att hålla sig till det som man har hört talas om. Kan dock själv tycka att det kan vara gott ibland :happyhappy:, men föredrar andra sorter speciellt till kött.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Med risk att öppna pandoras box... Varför envisas så många (svenskar) med att dricka ripasso/amarone? Aldrig fattat det och tycker sötman är helt off. Hör ofta "kryddigt och fylligt" men då finns det många andra högkvalitativa alternativ från Rhone eller Bordeaux? Och många ytterligare för den delen...

Håller med, det är för mycket sötma, antagligen trendigt. En klassisk Bordeaux alt Bourgogne så mycket bättre och framför allt till mat

Och det är ändå "fin vinet" när boxen får vara oöppnad.. :D

Men åter till frågan så är sött lättdrucket och kunskapsnivån är nog begränsad så det är lätt att hålla sig till det som man har hört talas om. Kan dock själv tycka att det kan vara gott ibland :happyhappy:, men föredrar andra sorter speciellt till kött.

Ok, dunka gärna på med några konkreta tips under 200 pix som jag kan lägga i korgen nästa gång istället då. :hungry:
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Håller med, det är för mycket sötma, antagligen trendigt. En klassisk Bordeaux alt Bourgogne så mycket bättre och framför allt till mat
Håller med, går mer och mer åt bourgogne, tycker det funkar till allt och dessutom ofta är bäst. Nackdelen är prislappen på röd bourgogne...

Är också lite anti ”extremt tunga och kraftiga viner” just nu hehe.


Ok, dunka gärna på med några konkreta tips under 200 pix som jag kan lägga i korgen nästa gång istället då. :hungry:

Tänjer lite på 200-gränsen men mina två go-to om jag äter en köttbit/vilt är två helsäkra kort: 3024 Chateau d’Arsac (som dock har höjt priset lite på senaste, drack 2014 för att testa nyligen och den var bra men mkt gröna toner och stram, bra potential)
Samt 7463 Chateau Musar, varierar en hel del mellan årgångar men fan va bra den är
 

vlm1978

Cartier
Ok, dunka gärna på med några konkreta tips under 200 pix som jag kan lägga i korgen nästa gång istället då. :hungry:

Le Volte 32472 och La Bastide Blanche 2262 är två i mitt tycke kraftfulla viner med klart mer charm och ärlighet (om än något präglade av ek i synnerhet italienaren) än sylt-söta viner som ripasso/amarone/zon. Testa nästa gång du har en gryta som puttrar på spisen eller steker på en köttbit.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Le Volte 32472 och La Bastide Blanche 2262 är två i mitt tycke kraftfulla viner med klart mer charm och ärlighet (om än något präglade av ek i synnerhet italienaren) än sylt-söta viner som ripasso/amarone/zon. Testa nästa gång du har en gryta som puttrar på spisen eller steker på en köttbit.
Le Volte är ett toppentips, deras andra viner är också riktigt bra
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Håller med, går mer och mer åt bourgogne, tycker det funkar till allt och dessutom ofta är bäst. Nackdelen är prislappen på röd bourgogne...

Är också lite anti ”extremt tunga och kraftiga viner” just nu hehe.




Tänjer lite på 200-gränsen men mina två go-to om jag äter en köttbit/vilt är två helsäkra kort: 3024 Chateau d’Arsac (som dock har höjt priset lite på senaste, drack 2014 för att testa nyligen och den var bra men mkt gröna toner och stram, bra potential)
Samt 7463 Chateau Musar, varierar en hel del mellan årgångar men fan va bra den är

Le Volte 32472 och La Bastide Blanche 2262 är två i mitt tycke kraftfulla viner med klart mer charm och ärlighet (om än något präglade av ek i synnerhet italienaren) än sylt-söta viner som ripasso/amarone/zon. Testa nästa gång du har en gryta som puttrar på spisen eller steker på en köttbit.
Bra, tack!!! Skall prövas. Ch. Musar är en för mig välbekant klassiker, men då har vi sprängt 300kr gränsen och då är ju också utbudet ett annat...
 
Topp