• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora vintråden

36E399E0-8D6E-4D67-8036-4447BA881A0E.jpeg

Drack detta fantastiskt goda vin på Admiralgade 26 i Köpenhamn nu på lunchen. Välbalanserat och elegant vin. Sjukt trevlig restaurang med både bra och lyhörd service. Rekommenderas! Laddar upp inför besök på Geranium ikväll. :)

36E399E0-8D6E-4D67-8036-4447BA881A0E.jpeg

Drack detta fantastiskt goda vin på Admiralgade 26 i Köpenhamn nu på lunchen. Välbalanserat och elegant vin. Sjukt trevlig restaurang med både bra och lyhörd service. Rekommenderas! Laddar upp inför besök på Geranium ikväll. :)
Härligt! Är faktiskt också i Köpenhamn nu, blev dock öl och snaps till lunch istället ;) vill ha uppdatering från geranium, både mat & dryck!

Härligt! Är faktiskt också i Köpenhamn nu, blev dock öl och snaps till lunch istället ;) vill ha uppdatering från geranium, både mat & dryck!
BB9AB9BF-D7B2-4E82-9118-5AA9E780F2CA.jpeg
14B18CB8-24D9-42F4-8662-B91B78FE013C.jpeg
749F26FA-0446-43F8-AB4A-ACE366036448.jpeg 7A8E2DC8-4127-469C-9E39-94ED1A9D1215.jpeg 010472E3-312E-4AF1-9926-9249F7712C03.jpeg C134B4A0-3820-4B80-846D-78B651C86D30.jpeg 5B8FB663-A842-4480-982B-C9629348C264.jpeg E5098F3E-BA2E-40E0-8BF6-B75AD77585CA.jpeg
Geranium var väldigt bra. På plussidan tar vi med oss att vinerna var riktigt bra (jag fick smaka lite extra viner då sommeliern märkte att jag var intresserad av vin), maten höll såklart oxå hög nivå (även om jag har det på minussidan nedan jämfört med Frantzén), vi fick gå på en tour i köket och bakom kulliserna i vinkällaren m.m. Jag snackade viner ett bra tag med sommeliern i vinkällaren (bilder bifogade). Jösses vilka fina viner de hade! Min fru skrattade för jag stod och log hela tiden inne i vinkällaren. På det negativa lägger jag att servicen i viss mån var opersonlig (jämfört med Frantzén där den var superpersonlig och klockren), att någon maträtt dippade (jämfört med Frantzén där alla rätter var 9-10 av 10) och att 2 av 3 vinpaket de erbjöd kostade mer än maten (Frantzén, Fäviken m.fl har 1 paket vilket känns mer kosher). All in all så var vi nöjda med besöket, men jag tycker att Frantzén är en bättre upplevelse sett till både smak och pris.

Är det någon som handlat på bordershop och hittat något trevligt vin? Ett gäng polare som ska ner o handla billig öl men jag klurar på om det inte finns lite trevliga viner som saknas på systemet el är väldigt prisvärt. Dåligt med recensioner på nätet men det kanske finns en orsak?

Kvällens röda, åt en entrecote med bea och tomatsallad. Kanske inte den bästa maträtten såhär i efterhand men var för sugen på att testa vinet.

Vinet var riktigt bra, precis som en Musar ska vara, blöt lädersadel på en smutsig häst i ett nymockat stall. Skulle säkert kunna ligga några år till dock. Fin röd färg, nästan lite åt det bruna hållet.

10C57604-FE91-42E0-9066-C1DD3CD7F79A.jpeg

2C9F82CB-CA41-43AF-B6C8-9A4B45525E13.jpeg

Middag med goda gamla vänner. En som prompt ville köpa vinet, ”har druckit en super bra som ni måste prova”. Varningsklockorna började ringa värre än när klockorna i NotreDame går på full amok. :bag: Men för att bevara freden så fick det bli så. :oldman: Frågan är om det var värt det i efterhand när detta inhandlades:
2FFCE35B-2DF0-4ABB-9F3C-5198D4FC3DB3.jpeg
Bara namnet borde ju ge tillräcklig varning för att inte köpa det.:nailbiting:
Hur var det, säkert ok i maten men rekommenderas inte att dricka om man möjligen inte redan är kraftigt berusad.:wtf:

Sidospår, hade tagit med en flaska till middagen dagen innan. Omdöme ”det var ett bra vin, man fick inte ont i huvudet dagen efter av det”. :banghead:

Jaja, de har i vart fall ok smak när det kommer till öl.

Middag med goda gamla vänner. En som prompt ville köpa vinet, ”har druckit en super bra som ni måste prova”. Varningsklockorna började ringa värre än när klockorna i NotreDame går på full amok. :bag: Men för att bevara freden så fick det bli så. :oldman: Frågan är om det var värt det i efterhand när detta inhandlades:
2FFCE35B-2DF0-4ABB-9F3C-5198D4FC3DB3.jpeg
Bara namnet borde ju ge tillräcklig varning för att inte köpa det.:nailbiting:
Hur var det, säkert ok i maten men rekommenderas inte att dricka om man möjligen inte redan är kraftigt berusad.:wtf:

Sidospår, hade tagit med en flaska till middagen dagen innan. Omdöme ”det var ett bra vin, man fick inte ont i huvudet dagen efter av det”. :banghead:

Jaja, de har i vart fall ok smak när det kommer till öl.
Haha har varit med om liknande, en vän som tog med Per Mobergs vin till en middag... Kan säga att det var sista gången han fick ta med sig vin.

Denna ska bli intressant att prova.
20180313_062730.jpg

Perhaps most impressive of all, though, is their Purple Angel. Almost entirely made from carménère, it represents a triumphant resurrection for a varietal that has all but died out in Bordeaux. It may be the best carménère in the world—and this year the 2014 Purple Angel achieved its highest score yet: 98 points.

Senast ändrad:
Behöver lite pinot noir. Är rätt dåligt bevandrad inom stilla PN. Bourgogne känns lite dyrt.
Vad leta efter?

• Like
Reactions: ZQT
Bara jag som ofta upplever amerikanska viner som rätt dyra? Tycker ofta man får mer pang för pengen på annat håll.

Pinot Noir från USA, Nya Zeland, Chile med flera gör riktigt bra Pinot Noir. Kosta gärna på med några kronor extra det lönar sig.
Sydafrika?
Några konkreta tips? Handlar normalt i spannet 200-500 kr.
Drack Sea Smoke Southing PN för ett tag sedan. Jävlar vad bra men den kostar väl runt 800 kr?

Sydafrika?
Några konkreta tips? Handlar normalt i spannet 200-500 kr.
Drack Sea Smoke Southing PN för ett tag sedan. Jävlar vad bra men den kostar väl runt 800 kr?
Prova gärna något från Crystallum eller Hamilton Russell. Sydafrika/Kapprovinsen är egentligen för varmt för pinot noir, förutom nedåt Walker Bay (d v s Hemel en Aarde). De kalla, sydliga vinden blåser rätt upp i dalen och kyler ner druvorna.

Tänkte jag skulle försöka hitta ett bra grillvin till sommaren och jag tror att jag fann rätt vid första försöket.
Det är First Drop Mothers Milk 2015 Barossa.
Riktigt angenäm. Inte modernt sval men inte heller överextraherat. Bra helt enkelt. Ganska klassiska syrah-vibbar men övervägande del fänkål på nosen. Perfekt som bjudvin när du inte vill ta fram dyrare flaskor. Lär bli en låda eller två. Ball etikett också:)
20180329_200046.jpg

Tänkte jag skulle försöka hitta ett bra grillvin till sommaren och jag tror att jag fann rätt vid första försöket.
Det är First Drop Mothers Milk 2015 Barossa.
Riktigt angenäm. Inte modernt sval men inte heller överextraherat. Bra helt enkelt. Ganska klassiska syrah-vibbar men övervägande del fänkål på nosen. Perfekt som bjudvin när du inte vill ta fram dyrare flaskor. Lär bli en låda eller två. Ball etikett också:)
20180329_200046.jpg
Jo. Det är bra. Winefinder sålde för 139 kr flaskan för lite mer än en månad sedan.

Tillbaka
Topp