• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
En del riktigt kul igår.
Jänkesyrahn va grym likaså Skumpan.
20180414_102000.jpg
20180414_101951.jpg
20180414_101943.jpg
20180414_101936.jpg
20180414_101928.jpg
20180414_101908.jpg
20180414_101900.jpg
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Ser onekligen ut som en skön kväll! Jag har tappat orienteringen lite när det gäller skumpa, hur ser det ut efter 2009? 2010 var väl inget höjdarår, men hur är 2012?
Samma här. Men enligt tabell och rykte ska väl resten av 10-talet vara "bra". Frågan är dock hur tillgängligt. Denna 12a va grym hela vägen, från det vi drog korken till sista droppen. Klarar säkert ett helt gäng år men sjukt god nu.
 
R

Red Scream

Guest
Samma här. Men enligt tabell och rykte ska väl resten av 10-talet vara "bra". Frågan är dock hur tillgängligt. Denna 12a va grym hela vägen, från det vi drog korken till sista droppen. Klarar säkert ett helt gäng år men sjukt god nu.
Tack! Ja, man ska inte vänta för länge. Har några David Leclapart 2010 som jag tänkte ta inom det närmsta året!
 
R

Red Scream

Guest
Någon som kör vinfack/lådförvaring hos MFW eller Grappe? Själv kör jag lådförvaring hos MFW.
 
  • Like
Reactions: Oew

Zingo

Rolex
Kör Fack + lådor på MFW
Har funderat på lådförvaring för premium flaskor. Läste om att man fick blanda två sorter men ändå räkna det som en låda. Tänker mig att jag vill plocka en flaska kanske varje år (kanske inte första åren men därefter) alt vartannat år och om man då tar en flaska och vill fylla på med en ny, blir det då 125 kr i avgift varje gång för att det blir blandlåda?
 
R

Red Scream

Guest
Har funderat på lådförvaring för premium flaskor. Läste om att man fick blanda två sorter men ändå räkna det som en låda. Tänker mig att jag vill plocka en flaska kanske varje år (kanske inte första åren men därefter) alt vartannat år och om man då tar en flaska och vill fylla på med en ny, blir det då 125 kr i avgift varje gång för att det blir blandlåda?
Ja precis. Du kan fylla en 12-låda med 6 flaskor av två sorter. Kostnaden per flaska blir då 22,5 kr/år. Om du fyller 12-lådan med fler än två olika viner, exempelvis om du stoppar in en ersättningsflaska med en annan årgång, ökar månadskostnaden till 30 kr/år och flaska. Till det kommer det väl (?) någon uttagningsavgift.
 

Zingo

Rolex
Ja precis. Du kan fylla en 12-låda med 6 flaskor av två sorter. Kostnaden per flaska blir då 22,5 kr/år. Om du fyller 12-lådan med fler än två olika viner, exempelvis om du stoppar in en ersättningsflaska med en annan årgång, ökar månadskostnaden till 30 kr/år och flaska. Till det kommer det väl (?) någon uttagningsavgift.
Tackar, då var det som jag misstänkte. Är det inte 6 fri uttag per år? Mer än så lär jag inte behöva. Vet du vad priset går ner till vid fler än 10 lådor?
 
R

Red Scream

Guest
Tackar, då var det som jag misstänkte. Är det inte 6 fri uttag per år? Mer än så lär jag inte behöva. Vet du vad priset går ner till vid fler än 10 lådor?
Jo, du har sex fria uttag per år. Nej, har inte koll på det tyvärr. Lycka till!
 

Diogenes

Cartier
En fråga:

Jag korkade ikväll upp, vad jag trodde skulle bli en angenäm flaska, från 2005. Redan när jag hällde upp för att dekantera uppmärksammade jag att färgen snarare var rödbrun än röd, men det var först efter att jag smakade som jag insåg att den var övermogen. Bara att hälla ut. Flaskan har bevarats i vinkällare och korken var intakt - därav min fråga - 1) hur vet man ”vilka” vin som tål lagring och vilka som inte gör det? 2) varför kan somliga viner lagras i flertalet år utan större problem medan andra blir dåliga efter 13 år (visserligen en lång tid)?

1A481254-B862-4E44-A025-38B2EB679DE4.jpeg

Utbilda mig gärna!

Egentligen ingen skada skedd eftersom jag istället fick möjlighet att öppna en Van Volxem Riesling. Underbar!

6E3CD8A5-F466-46D5-8CAB-0FC0C5D8C080.jpeg


Med vänlig hälsning,
 
R

Red Scream

Guest
En fråga:

Jag korkade ikväll upp, vad jag trodde skulle bli en angenäm flaska, från 2005. Redan när jag hällde upp för att dekantera uppmärksammade jag att färgen snarare var rödbrun än röd, men det var först efter att jag smakade som jag insåg att den var övermogen. Bara att hälla ut. Flaskan har bevarats i vinkällare och korken var intakt - därav min fråga - 1) hur vet man ”vilka” vin som tål lagring och vilka som inte gör det? 2) varför kan somliga viner lagras i flertalet år utan större problem medan andra blir dåliga efter 13 år (visserligen en lång tid)?

1A481254-B862-4E44-A025-38B2EB679DE4.jpeg

Utbilda mig gärna!

Egentligen ingen skada skedd eftersom jag istället fick möjlighet att öppna en Van Volxem Riesling. Underbar!

6E3CD8A5-F466-46D5-8CAB-0FC0C5D8C080.jpeg


Med vänlig hälsning,
Det är en ganska komplex fråga, vilka viner som vinner på lagring och vilka som inte gör det. Allt molnas också av att vissa vindrickare gillar unga viner med primärfrukten intakt medan andra faktiskt gillar mogna viner med en mer utvecklad komplexitet. Vissa druvsorter är mer lagringsdugliga än andra. Mitt råd är: läs på! En källa till information är cellartracker. För just det här viner verkar drickfönstret vara 4-7 år, enligt cellartracker. Det finns ju en del som fortfarande bloggar om vin, även om många slutat. Läs Alf Tumbles böcker. Kolla finewines.se Och njut!
 

mikjon

Omega
Kvällens vin Carmin des Agrunelles 2015 Terroir de la Bauxite, inslag av svarta vinbär, viol, lång elegant eftersmak.
7A9C5ECE-380A-4F5C-B827-C7E6F0A41BE8.jpeg
 
Topp