• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora vintråden

En rätt trevlig vinkväll.
Listar i tur och ordning. Många bra men bästa enligt mig var nog Piemonte. San Guido var tyvärr skadad.
20180127_105841.jpg
20180127_105859.jpg
20180127_105916.jpg
20180127_105935.jpg
20180127_105852.jpg
20180127_105833.jpg
20180127_105927.jpg
20180127_105951.jpg
20180127_105959.jpg
20180127_105907.jpg
Hur var 'K' från powerline estate? Har viljat prova den men inte lyckats få tag i den. (ngt tipps på var man kan köpa den?)

Hur var 'K' från powerline estate? Har viljat prova den men inte lyckats få tag i den. (ngt tipps på var man kan köpa den?)
Har druckit en del av Charles Smith genom åren, och har tyckt att det är helt ok.
Denna kom dock i skuggan i fredags. Hade dock två glas över till tidigare ikväll och nu hade det hänt saker.
Tidigare låg det som ett "lock" av olja över smak och doft. Men det hade släppt nu.
Hittar inte mycket "klassisk" syrah i doft. Inte peppar utan mer tropisk krydda. Kanske eacalyptus. Lång och skön i munnen, alkoholen bråkar med frukten men kommer till slut överens. Inga kännbara tanniner idag.
Men jag föredrar syrah från Cali och främst Santa Barbara, Herman Story är en favorit även om fredagkvällens flaska inte var den bästa.

Med risk för att brännmärka sig för livet i tråden så undrar jag om någon här har druckit det billiga och högst basala vita från DB? Ja i paritet med ovan nämnda viner är väl detta att benämna som flaskvatten men vore ändå intressant att höra ett omdöme från Er "vinkännare" kring tex det :)

Med helgen som stundar och ett bristande kunnande om vin. Någon har några goda tips från hyllorna på bolaget? Både vitt/rött.
Gillar alla typer av vin förutom de äckliga.. Söta viner undanbedes!

Trevlig helg önskar en trött småbarnsfarsa! :)

En fundering som noivs på ämnet. Om man avser köpa lite bättre rödviner (säg 300-600 kr flaskor) hur bör man bäst servera dessa dvs ska det luftas, dekanteras stå i kylen tills X min innan servering osv?

känns ju trist att dricka ett, för mig, dyrt vin och sedan sjabbla bort eventuella upplevelser på dålig förberedelseprocess...

En fundering som noivs på ämnet. Om man avser köpa lite bättre rödviner (säg 300-600 kr flaskor) hur bör man bäst servera dessa dvs ska det luftas, dekanteras stå i kylen tills X min innan servering osv?

känns ju trist att dricka ett, för mig, dyrt vin och sedan sjabbla bort eventuella upplevelser på dålig förberedelseprocess...
Hej
Det är väldigt olika beroende på viken typ av vin det gäller, priset spelar ingen större roll här. I stort sätt alla viner vinner dock på luftning och att inte serveras för varma.

Jag luftar vinet i rumstemperatur i X timmar (lite beroende på vin och framförhållning), och sen kyler jag ner vinet till önskad temperatur.

Ett kanske lite tråkigt tips är att börja med 200-300 för att sätta en bas, vissa viner i 500-1000+ kan vara komplexa och rätt svåra att förstå sig på om man inte har en grund att referera till. Jag tror att man uppskattar vinerna bättre på men vad vet jag egentligen

Ett kanske lite tråkigt tips är att börja med 200-300 för att sätta en bas, vissa viner i 500-1000+ kan vara komplexa och rätt svåra att förstå sig på om man inte har en grund att referera till. Jag tror att man uppskattar vinerna bättre på men vad vet jag egentligen
Kloka ord, instämmer helt. Även synd att lägga mer än så om man inte är säker på att det är en sort/typ man gillar, blir ju inte automatiskt godare för att det kostar det dubbla och speciellt inte i den prisklassen.

Kloka ord, instämmer helt. Även synd att lägga mer än så om man inte är säker på att det är en sort/typ man gillar, blir ju inte automatiskt godare för att det kostar det dubbla och speciellt inte i den prisklassen.
Tack för svar, tråkigt eller ej så låter det ju vettigt och det känns snarare dumt som ni säger att börja med dyrare viner för att inse att man inte "lärt" sig tycka om dem och därmed avfärdar dem för all framtid (positivt ekonomiskt dock).

Har ni några tips på bra "första" viner i dessa prisklasser dvs 2-400 kr som är ett steg upp och som är relativt lättdruckna?

Tack för svar, tråkigt eller ej så låter det ju vettigt och det känns snarare dumt som ni säger att börja med dyrare viner för att inse att man inte "lärt" sig tycka om dem och därmed avfärdar dem för all framtid (positivt ekonomiskt dock).

Har ni några tips på bra "första" viner i dessa prisklasser dvs 2-400 kr som är ett steg upp och som är relativt lättdruckna?
Alla i tråden har säkert bra förslag om du specar ut lite mer vad du tänker dig och vad du ska äta till

Drack ett vin i kväll som kändes utspädd. Märkligt tunn. Bara att gå tillbaka till systemet utan kvitto?

Har druckit den förut utan den känslan. Aldrig hört någon som haft det problemet med ett rött vin.

Tillbaka
Topp