• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

Pictor

Audemars
AC919EED-A97F-46B7-BED3-F7563791052F.jpeg
Gott o blandat italienskt.
 

johpe

Panerai
2-Faktor

Oew

Rolex
Kvällens viner, tignanello och paleo var mkt bra, Scrio var också magiskt bra. 100% syrah med kraftig doft av björnbär & choklad. Ska pröva Scrio 2015 imorgon som ska vara ännu bättre.
8FC4C1E0-8DA6-4A72-8B5C-1987E1B8EC19.jpeg
F138345E-369D-41F3-B467-8269D900BFB4.jpeg
 
Senast ändrad:

JLC

Panerai
2-Faktor
Jag är en enkel man.
En Baron de Ley Gran Reserva (ca 200kr på systemet)
En långkokad köttfärssås med stark korv i och bra pasta och lite kvalitetspermesan, sitter som en smäck!

Så såg gårdagen ut och med en troligen seadweller (16600) på armen för att klocka pastan...
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Rose säsongen börjar dra igång, gårdagens inköp:
upload_2019-4-5_10-29-13.png


(De bästa jag kunde hitta på lokala bolaget, har några till på inköpslistan som jag måste beställa.)
Och ja, när det gäller rose ska det vara laxrosa gärna från Provence, även om det ska bli kul att testa Susana Balbo från Argentina som har fått riktigt bra betyg.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Rose säsongen börjar dra igång, gårdagens inköp:
upload_2019-4-5_10-29-13.png


(De bästa jag kunde hitta på lokala bolaget, har några till på inköpslistan som jag måste beställa.)
Och ja, när det gäller rose ska det vara laxrosa gärna från Provence, även om det ska bli kul att testa Susana Balbo från Argentina som har fått riktigt bra betyg.
Förklara gärna storheten med rosé för mig. Får verkligen inte till det.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Förklara gärna storheten med rosé för mig. Får verkligen inte till det.
Hehe, oklart om jag kan, jag är såld på dessa ljusrosa Provence rose men inte många andra. Skulle rekommendera dig att köpa två flaskor av tex Whispering Angel (en av flaskorna i bilden som är riktigt bra), kyl dem väl o så drick en solig eftermiddag (helt plötsligt har du dragit i dig en flaska själv utan att märka det).
 

Lowe92

Cartier
Ska till Porto över helgen och undrar om ni har några tips på viner att plocka upp när man är där? Budget ligger väl mellan 100-300kr/flaska. Är i första hand ute efter tips på röda fylliga viner men känns väl som man borde köpa lite portvin när man är där också.
Tack på förhand!
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Ska till Porto över helgen och undrar om ni har några tips på viner att plocka upp när man är där? Budget ligger väl mellan 100-300kr/flaska. Är i första hand ute efter tips på röda fylliga viner men känns väl som man borde köpa lite portvin när man är där också.
Tack på förhand!
Vill du ha fylliga röda viner skulle jag rekommendera att leta efter druvan "Alicante Bouschet" / "Garnacha Tintorera" (två olika namn för samma druva). Det lite speciella med den druvan är att den inte bara har rött skin utan även rött fruktkött. Och i 150-300 kr klassen i Portugal hittar du riktigt bra, kraftiga, fylliga viner på den druvan.
 

Lowe92

Cartier
Vill du ha fylliga röda viner skulle jag rekommendera att leta efter druvan "Alicante Bouschet" / "Garnacha Tintorera" (två olika namn för samma druva). Det lite speciella med den druvan är att den inte bara har rött skin utan även rött fruktkött. Och i 150-300 kr klassen i Portugal hittar du riktigt bra, kraftiga, fylliga viner på den druvan.

Precis såna här tips jag var ute efter. Stort tack!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Pinot Noir... hjälp mig. Håller på att trilla dit. Har tidigare på skämt hävdat att denna druva enkon skall ingå i bubblande vit dryck och inget annat;)
Men nu har jag några trevliga färska upplevelser med pinot noir från usa.
Om Sea Smoke Southing är facit men att jag gärna hugger en Black Stallion Russian River Pinot, värt landar jag då? Tänker mig spannet 150-500 kr.
Några bra tips.
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Pinot Noir... hjälp mig. Håller på att trilla dit. Har tidigare på skämt hävdat att denna druva enkon skall ingå i bubblande vit dryck och inget annat;)
Men nu har jag några trevliga färska upplevelser med pinot noir från usa.
Om Sea Smoke Southing är facit men att jag gärna hugger en Black Stallion Russian River Pinot, värt landar jag då? Tänker mig spannet 150-500 kr.
Några bra tips.
Testa "The Butcher", österrikistiskt lite kraftigare med tydlig fatkaraktär men ändå elegant, påminner således en del om de amerikanska (i mitt tycke) :)
https://vin.svd.se/sortiment/the-butcher-pinot-noir/
 

mikjon

Omega
Kvällens vin. Svarta vinbär, tobak, körsbär, liten lakritston, medelfylligt vin med markerade tanniner, bra balans, utmärkt matvin.
1A0AA80F-34C7-4678-BF42-5B79DA9BC4DB.jpeg
 
Topp