• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Kvällens. Libanesen mådde bra av att luftas.

IMG_20190209_201306.jpg
 
Jo det är det och tillverkar söta vitviner. Druvornar angrips av ädelröta och skrumpnar sedan pressar man och får ett ljuvligt vin. Mest berömda slott Ch d’Yquem
Japp , det är den flaskan jag har kvar, ska börja en samling av bara ycem :)
Det är väl också det enda slottet med vitt vin som får samma toppbetyg och klass som de bästa röda!
Härligt att kunna prata vin!
Gillar annars mest årgång på Amarone!
 

mikjon

Omega
Japp , det är den flaskan jag har kvar, ska börja en samling av bara ycem :)
Det är väl också det enda slottet med vitt vin som får samma toppbetyg och klass som de bästa röda!
Härligt att kunna prata vin!
Gillar annars mest årgång på Amarone!
Har druckit många Yquem och alltid lika fantastiska, skiljer en del mellan åren vilket gör det mer spännande. Men de kostar.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Har köpt ny lgh med rätt stort förråd där min vinglade kompis tyckte jag skulle ha en vinkyl eller något annat sätt att ha viner i
Men det finns nog inget eluttag i varje förråd
Någon som vet om det finns någon som drivs på en jäkla massa batterier?
Eller det är kanske svalt nog i ett källarförråd ändå?
 

Erik83

Cartier
Har införskaffat en flaska Roda I för att fira att frun kan dricka vin nu igen efter graviditet. Är det nåt hon har saknat så är det fylligt rödvin!

Nu önskar jag tips på mat för att få vinet att framträda på allra bästa sätt! Dessutom, hur länge bör det luftas innan vi avnjuter det? Tacksam för tips!
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Har införskaffat en flaska Roda I för att fira att frun kan dricka vin nu igen efter graviditet. Är det nåt hon har saknat så är det fylligt rödvin!

Nu önskar jag tips på mat för att få vinet att framträda på allra bästa sätt! Dessutom, hur länge bör det luftas innan vi avnjuter det? Tacksam för tips!
Grattis och grattis till ett bra vin, en av favoriterna där 2010 o 2011 är riktigt bra årgångar. Jag skulle säga en köttgryta på tex högrev eller varför inte lamm, med lagerblad, svartpeppar morötter och kanske ngn chorizo i. (just lamm o chorizo käkas mycket i Rioja tillsammans med deras viner.)
 

zeke_varg

Omega
Har köpt ny lgh med rätt stort förråd där min vinglade kompis tyckte jag skulle ha en vinkyl eller något annat sätt att ha viner i
Men det finns nog inget eluttag i varje förråd
Någon som vet om det finns någon som drivs på en jäkla massa batterier?
Eller det är kanske svalt nog i ett källarförråd ändå?
Vissa förråd kan absolut funka men batterier kan du glömma. Krävs för mycket för att driva ett.

Ett tips är att sätta in en digital termometer för att se hur mycket tempen flexar (de flesta kan visa max/min sen man startade. Sen får du avgöra om du vill köra på det. Glöm inte att det kan vara en mindre fördelaktig temp på sommaren..
 
R

Red Scream

Guest
John Shafer gick bort i veckan 94 år gammal så vi öppnade en flaska av deras Hillside Select igår kväll. Fantastiskt vin som var magiskt ihop med amerikansk wagyu. :)
4A576F11-606B-4901-B3FC-52DA98E6FF57.jpeg

9050496B-6E56-4B05-B1DD-C11155A3A64C.jpeg

Hillside Select är ju ett fantastiskt vin! För några år sedan var jag på en provning med Shafer där Doug bland annat korkade upp 2009 och 2003 av Hillside Select. 2003 var helt lysande. Kul att lyssna på Doug och den ena galna historien efter den andra...

"What about the 2011 vintage? Doug does not spare his words in saying that it was the worst vintage in thirty years. “Cold, tough set, low crop, cold season, rainy harvest, mold and fungus. I saw colors of mold I have never seen before. I was, hey Elias, you gotta come and see this, its… orange! It was like Europe! I have a lot of respect for European wine makers. Can’t believe they still have their hair on. I sent Elias out in early June because we could tell it was a short crop: Find any grape you can find and buy it. I didn’t see him for two weeks. All I got was texts: ‘I found two tons of cab franc up here, I found two tons of merlot here…’ One day he calls me up and says ‘I found 20 tons of sauvignon blanc, what do you think?!?!’ This is my winemaker. I tell him, ‘look, we do not do sauvignon blanc!’ He goes, ‘Doug, you told me to find any grape!’ Thirty years, it is like we’re married…”
 

Erik83

Cartier
Grattis och grattis till ett bra vin, en av favoriterna där 2010 o 2011 är riktigt bra årgångar. Jag skulle säga en köttgryta på tex högrev eller varför inte lamm, med lagerblad, svartpeppar morötter och kanske ngn chorizo i. (just lamm o chorizo käkas mycket i Rioja tillsammans med deras viner.)
Tack! Och tack för tipset! Det blir faktiskt en gryta med just lamm och chorizo till Roda I ikväll :)
Grytan puttrar och vi dricker vin. Sjukt gott!
20190309_174107.jpg
 

Spoon

Omega
Hillside Select är ju ett fantastiskt vin! För några år sedan var jag på en provning med Shafer där Doug bland annat korkade upp 2009 och 2003 av Hillside Select. 2003 var helt lysande. Kul att lyssna på Doug och den ena galna historien efter den andra...

"What about the 2011 vintage? Doug does not spare his words in saying that it was the worst vintage in thirty years. “Cold, tough set, low crop, cold season, rainy harvest, mold and fungus. I saw colors of mold I have never seen before. I was, hey Elias, you gotta come and see this, its… orange! It was like Europe! I have a lot of respect for European wine makers. Can’t believe they still have their hair on. I sent Elias out in early June because we could tell it was a short crop: Find any grape you can find and buy it. I didn’t see him for two weeks. All I got was texts: ‘I found two tons of cab franc up here, I found two tons of merlot here…’ One day he calls me up and says ‘I found 20 tons of sauvignon blanc, what do you think?!?!’ This is my winemaker. I tell him, ‘look, we do not do sauvignon blanc!’ He goes, ‘Doug, you told me to find any grape!’ Thirty years, it is like we’re married…”
Avis! Planerade att korka en ’09a men den låg för långt ner i vinskåpet. I-landsproblem...
 

Oew

Rolex
Kvällens vin, väldigt kraftig och tar långt tid att öppna sig. Första glaset var lite för stängt, men efter ytterligare en timme dekantering blev det väldigt fint. Röda bär med lädertoner och mjuka taniner. Känner också någon doft av kanel?
AA4D9567-8D04-424A-A5F6-5909659AA27F.jpeg
 

marw

Panerai
2-Faktor
20190316_154403.jpg

Inhandlade en flaska av detta. Det ska lagas kött. Kanske åker grillen fram och så står jag där och smygdricker medan jag grillar. Verkade som mycket vin för pengen. Ngn som prövat, bra? Återkommer med utlåtande.
 
Topp