• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag är en simpel man när det kommer till rödvin men jag gillar smaker som pangar min palett som ett boxningslag!
jag hatar torra viner, och vill ha tips på ett gott rödvin att dricka på "tu man hand".

detta rioja gillar jag om det är till någon hjälp, pris spelar ingen roll, några lappar är jag villig att expandera min smakresa för
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/navajas-2265201
Här har du en riktig favorit hos mig, kraftig, smakrik men ändå lättdrucken och den andra parten i "tu man hand" har alltid älskat den när jag bjusat på det:
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/laurel-9513701
Vill du ha en lättare höjdare är denna finfin:
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/roda-9521101
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Hel låda baron de ley 2015 idag! Ibland har man tur!
upload_2019-9-7_20-4-13.jpeg
 

Pictor

Audemars
Provar 2 Italienare, vem vet? Hederlig gårdar, enligt tidigare erfarenhet. Ska Porten upp, så blir det i morgon. Six grapes. Helt ok.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Nån mer än jag som fascineras över att man kan göra "klipp" på systembolaget. Dels för att de inte fullt ut har marknadspriser (kanske fel ordval men ni fattar vad jag menar), dels inte tar hänsyn till årgång lika mkt som de som uppdaterar priser regelbundet efter vinmarknanden.

Vad fan yrar han om kanske några tänker. Jo, låt mig ge ett exempel;

Alla vet att 2005 är en bättre årgång än låt säga 2006-2010 inom rödvin från södra Europa.

Är på systemet och ska som vanligt köpa en låda Baron De Ley Reserva.
Prisad på 119kr styck (om jag minns rätt)
På etiketten under hylllan står pris (119) och årtal (2016).
Då ser jag att det på samma hylla står ett gäng från 2015!

Frågor expedit som jobbar i butiken om det är samma pris och ifall de har fler av just 2015.
Hon bekräftar och går in och hämtar de de har.
Fyller på med så många 2015 jag kan sedan tar jag 2016 resten.

Och jag betalar SAMMA pris(119) oaktat årgång.

Det tycker jag är coolt och bra känsla när man gjort en bra affär.

Fler som har samma eller liknande erfarenhet, så dela gärna.
Köpte en flaska Nicolas Feuillatte BdB 2008 för priset av en 2012 igår. Stod bland de vanliga 2012 och prissatt efter samma. Fanns bara en. Då blir man glad.
 
  • Like
Reactions: JLC

Niclas

Omega
Jag hade inte sprunget benen av mig för just den bdb´n. Dricker tveklöst hellre Launoise nv bdb för några tior mindre.
En annan 08 som finns kvar i ett antal bolag är Dumenil. Citronbomb utan dess like. Jag förstår varför dem inte sålt slut på den.
Vänta till C Heidsieck 08 släpps i december. Dock ej bdb

Men, som alltid, smaken är som baken.
 
  • Like
Reactions: JLC

johpe

Panerai
2-Faktor
Kvällens vin, wow vilka smaker, mörk frukt, charketuier, vit peppar, körsbär. stram fin syra, kraftfullt, så jäkla gott.
3F713851-0A87-49B5-96DB-3B8C66B670F0.jpeg
Har du ngt bra tips på ställen att köpa K Vintners från? Har viljat prova många gånger men aldrig hittat ngn lämplig kran. Skulle verkligen vilja ha tag i Powerline estate syrah t.ex. o även denna låter ju gott på din beskrivning.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Har du ngt bra tips på ställen att köpa K Vintners från? Har viljat prova många gånger men aldrig hittat ngn lämplig kran. Skulle verkligen vilja ha tag i Powerline estate syrah t.ex. o även denna låter ju gott på din beskrivning.
Finns ju rätt ofta på bolaget.
Håll koll på småsläppen.
Annars brukar smallevin i Köpenhamn ha rätt bra sortering.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Ända sen jag fick prova denna på en restaurang i London i somras har jag jagat den och nu fick jag tillslut hem en låda.
28733.jpg

Sååå jäkla bra, fräsch men fortfarande fruktig (gult päron, honungsmelon, torkad aprikos) och smakrik! Och en för mig tidigare helt okänd druva; Rotgipfler.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Någon som lyckats beställa via Vivino appen? Jag har försökt 3-4 olika gånger nu (med nng veckas mellanrum) men det slutar alltid med ngt felmeddelande i sista steget.
 
Topp