• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

Oew

Rolex
Lite påfyllning till källaren, nu ska jag glömma de här i något årtionde
BD88E412-8656-4345-AF7F-EC9E6D802179.jpeg
 

Oew

Rolex
Fick hem den här förut. Hur var den?
Har skrivit att den öppnat upp sig en del dag 2, mer frukt och lite mindre bitiga tanniner, men fortfarande väldigt kraftigt. Kom fram några nya toner också främst bläck och rosvatten.
Gillar vinet men är nog bäst att spara den något år alternativt dekantera många timmar innan det ska drickas. Kräver också mat till.
 

The lord

Audemars
Jag har nyligen skaffat mig en vinkyl Så nu har jag lite frågor om vin, ska man alltid lufta vinet till exempel Hälla över det på en karaff och sedan tillbaks i vinflaska, hur vet man det eller gäller det alla viner? Någon som använder sig av en sådan här?
Screenshot_20200418_194429_com.android.chrome.jpg
 
Senast ändrad:
R

Red Scream

Guest
Jag har nyligen skaffat mig en vinkyl Så nu har jag lite frågor om vin, ska man alltid lufta vinet till exempel Hälla över det på en karaff och sedan tillbaks i vinflaska, hur vet man det eller gäller det alla viner? Någon som använder sig av en sådan här?
Screenshot_20200418_194429_com.android.chrome.jpg
Luftning är en egen vetenskap, många sanningar och lika många osanningar ;). Jag brukar hälla över i karaff en timme innan. Men det beror lite på vinet. En ung Napa Cab kan behöva flera timmar t ex.

Kul med vinkyl! Lycka till
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har nyligen skaffat mig en vinkyl Så nu har jag lite frågor om vin, ska man alltid lufta vinet till exempel Hälla över det på en karaff och sedan tillbaks i vinflaska, hur vet man det eller gäller det alla viner? Någon som använder sig av en sådan här?
Screenshot_20200418_194429_com.android.chrome.jpg
De där mogängen tror jag inte på. Köp en karaff istället. Eller använd en rostfri kastrull.
 

The lord

Audemars
IMG_20200424_145622.jpg
Köpte lite flaskor idag för att fylla på vinkylen, för många år sedan besökte jag Vingården som producerar flaskan i mitten. Blir väl aldrig riktigt samma känsla att sitta hemma och dricka som när man sitter bland odlingarna och blickar ut med ett glas i handen.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
IMG_20200424_145622.jpg
Köpte lite flaskor idag för att fylla på vinkylen, för många år sedan besökte jag Vingården som producerar flaskan i mitten. Blir väl aldrig riktigt samma känsla att sitta hemma och dricka som när man sitter bland odlingarna och blickar ut med ett glas i handen.
Den högra, fast den röde brodern, är mitt husvin. Det levererar mkt bra för futtiga hunkan imo!
 

The lord

Audemars
Är det någon eller några här som är med i någon form av vinklubb där man får hem några flaskor vin i månaden och i så fall tycker ni att det är värt det?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Är det någon eller några här som är med i någon form av vinklubb där man får hem några flaskor vin i månaden och i så fall tycker ni att det är värt det?
Nej. Men vill du testa viner och producenter du inte gjort tidigare så släpper Caviste.se samt Pompette.eu en hel del spännande varje månad eller så.
Pompette har även lådor på bolaget.
 

Anton

Omega

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
374E61AA-F661-451A-88B2-5D17EBC1D486.jpeg

Jag är ingen vitvins- och bubbelälskare och hyser ingen större kärlek till spanska viner men ville testa denna då jag hört att den diffar från det vanliga och det gjorde den. Torr och drar mer åt champagnehållet i eftersmaken än åt cavahållet. Mer än ok faktiskt.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vad bör man sätta för budget för en fristående vinkyl?

Ska klara upp mot ~30 flaskor. Gärna två zoner (hur viktigt tycker ni detta är?). Inget strul med att vissa flaskor inte får plats.

Kommer vara ett ganska pragmatiskt köp vars främsta syfte är att hålla grejer kylda utan att ta plats i kylen.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Vad bör man sätta för budget för en fristående vinkyl?

Ska klara upp mot ~30 flaskor. Gärna två zoner (hur viktigt tycker ni detta är?). Inget strul med att vissa flaskor inte får plats.

Kommer vara ett ganska pragmatiskt köp vars främsta syfte är att hålla grejer kylda utan att ta plats i kylen.

Jag hade gått på en sånhär: https://vinlagring.se/vinkylskap/fr...ge-inbyggbar-rostfri-vinkyl-avu52sx-60cm.html
Har liknande själv, du behöver bara en temperaturzon, kör på 12-13 grader och kyl 30 min i kylen för det du vill ha kallare. Rött kommer hinna komma upp i lämplig temp medans du dekanterar och ger det 10 min i glaset.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag hade gått på en sånhär: https://vinlagring.se/vinkylskap/fr...ge-inbyggbar-rostfri-vinkyl-avu52sx-60cm.html
Har liknande själv, du behöver bara en temperaturzon, kör på 12-13 grader och kyl 30 min i kylen för det du vill ha kallare. Rött kommer hinna komma upp i lämplig temp medans du dekanterar och ger det 10 min i glaset.
Köper vad du säger, men samtidigt har vi ett rätt litet kylskåp och har man ett gäng vänner över med tillhörande matlagning så är det ofta trångt..
 

ErikGBG

Audemars

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Köper vad du säger, men samtidigt har vi ett rätt litet kylskåp och har man ett gäng vänner över med tillhörande matlagning så är det ofta trångt..
Jag köpte en 60cm för inbyggnad under bänk just för att avlasta kylen.
Plockade bort nedersta hyllorna för att rymma lite bruksbärs/vin och har ställt den på 6 grader.
Rymmer 8 champagne, 24 vin, 30 öl och två BiB:ar.
Den är inställd på 6 grader så skumpa och öl är rätt. Vin blir alltid snabbt varmt i glaset, och det går rätt fort även för en oöppnad flaska. Rött vin hänger på väggen eller nere i vinkällaren där det utvecklas (tillsammans med huvuddelen av champagnen). Då det ändå bara ska ner någon grad från rumstemp går det nog fort i frysen för att det inte ska vara värt att uppta kylutrymme tycker jag.
20200506_175854.jpg

(inväntar nytt kök, därav fristående nu)
 
Topp