• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora vintråden

Matlagningsvin. 1 timme I karaff hittills.
Moget, syrligt, mandarin, päronsplit, mineral och citronzest.
IMG_20200327_180910.jpg
IMG_20200327_180910.jpg
Vad roligt, öppnade en likadan flaska idag så den har nog varit i karaffen ca 2,5 timme nu snart dags att testa:)

Testat?
Tjejen ratade, tyckte det var för "smörigt" och hänvisade till ekad chardonnay. Vilket jag kan lite förstå.
Okej, nej inte än vinet är tillbaka i flaskan nu och ska kylas lite så får återkomma med recension. Intressant inte direkt det jag förväntar mig även om jag kan uppskatta en smörig chardonnay också.:)

Testat?
Tjejen ratade, tyckte det var för "smörigt" och hänvisade till ekad chardonnay. Vilket jag kan lite förstå.
Fick exakt samma reaktion från tjejen att den var för smörig och var inte så imponerad. Personligen gillar jag en smörig chardonnay så även om det inte var vad jag förväntade mig så tyckte jag den var bra.

Drack detta La Spinetta vin igår. Lät det inte luftas mer än att jag korkade ur och lät flaskan stå en timme ungefär. Sedan drack jag och det var jättegott, luktade och smakade bra, inga klagomål.

sen stod flaskan, ca 1/3 kvar, i ett par timmar medan jag gjorde annat. Senare så hällde jag upp ett nytt glas och då tyckte jag karaktären var helt ändrad. Från lätt, fruktigt och frisk. Till tung och kärv, lite kaffe och tobak typ.....

varför blir det så? Brukar det inte vara tvärt om typ?
D3157050-26CD-412A-B063-241086E21FA6.png

Drack detta La Spinetta vin igår. Lät det inte luftas mer än att jag korkade ur och lät flaskan stå en timme ungefär. Sedan drack jag och det var jättegott, luktade och smakade bra, inga klagomål.

sen stod flaskan, ca 1/3 kvar, i ett par timmar medan jag gjorde annat. Senare så hällde jag upp ett nytt glas och då tyckte jag karaktären var helt ändrad. Från lätt, fruktigt och frisk. Till tung och kärv, lite kaffe och tobak typ.....

varför blir det så? Brukar det inte vara tvärt om typ?
D3157050-26CD-412A-B063-241086E21FA6.png
Vinet oxiderar vi kontakt med luft, vilket de då gör om flaskan inte är full och har öppnats. Vinet utvecklas med andra ord. Kan vara positivt eller negativt, beroende på förhållanden och den som dricker, vad du gillar med andra ord.

Vinet oxiderar vi kontakt med luft, vilket de då gör om flaskan inte är full och har öppnats. Vinet utvecklas med andra ord.

jo visst, men brukar det inte gå från lite svår drucket till mjukare/ mer ”tillgängligt” när man luftar? Det är iaf min erfarenhet av tex Barolo viner.

Här blev det i mina smaklökar rätt snabbt ett sämre vin av att luftas.

Jean Noel Gagnard Chassagne Montrachet les Chenevottes 2014
Fantastisk doft av vårblommor, honung, citrus, lavendel, ektoner, persika.
Mjuk syra, honung, nötighet, väldigt elegant och len, men samtidigt med mycket kraft. Komplext och väldigt bra vin som passade utmärkt till piggvar i champagnesås
CEF440B3-7AAF-4CD5-A379-7C2736648852.jpeg

Om jag ska vara helt ärlig; ingen aning. :)
BTW. Du köpte ju en massa flaskor för ett tag sedan. Någon som stack ut som du forsatt köpa?

Tänkte göra ett inköp på lite blandat vin för att ha hemma. Egentligen bara billiga grejer. Och först röda viner, tänkte jag.

Är inte så insatt, intresserad eller något i den stilen. Har inte direkt några preferenser heller, men har gått igenom tråden samt hittat lite på annat håll.

Vore kul att ta folks input. Har avgränsat mig till mitt lokala bolag, men droppa gärna fler grejer i samma prisklass som ni tycker är bättre eller såga mina val totalt om ni vill!

Skärmavbild 2019-11-18 kl. 18.21.47.png

Tillbaka
Topp