• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

Oew

Rolex
Delade en vällagrad Barolo med @ZQT i helgen
Boasso Giuseppe & Figli Barolo 1982
Var lite orolig över hur flaskan skulle vara, korken var lite torr och okänd förvaringshistorik för det mesta, men så fort flaskan var öppnad så släpptes mina farhågor.
Till en början doftar det mörk fuktig källare, lite frukt och svartpeppar, men efter tid i glaset börjar frukterna och pepprigheten komma fram mer.

I munnen blir jag först imponerad över den starka tanninstrukturen som är kvar, den klassiska strukturerade Barolo-ryggraden. Hittar även svarta vinbär, körsbär men även jordgubbar och en pepprighet även här. Väldigt lång eftersmak och en behaglig syra. Mer struktur än kraft i vinet efter nästan 40 år.
Mkt bra
874FB669-DDD3-4B83-B442-1DCD84641B23.jpeg
 

Spenniz

Omega
Kan inget om vin eftersom jag inte tycker om det.
Har den här flaskan liggandes hemma i skåpet (fick den vid något tillfälle). Är det något att spara på eller ska man försöka sälja den?
 

Bilagor

  • IMG_20200228_173448399.jpg
    IMG_20200228_173448399.jpg
    297.3 KB · Visningar: 5

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Vinlagringsskåp. Hur ska man tänka och köpa?

Skall stå i en större garderob alternativt i kontoret/gästrummet. Så inte krav på väldigt tyst.
Har idag vin I förrådet vilket inte är optimalt.

Begagnat hade ju varit trevligt rent ekonomiskt.
 

par

Patek
2-Faktor
Började kvällen med Ste Michelles Cab sauvignon som jag alltid har hemma. Kraftig med mycket frukt och vanilj.

Gått över till en lättare Beaujolais Cru. Tydlig fatkaraktär/ek, jordgubbar, mörka bär. Torrt avslut. Helt klart godkänt
22BD4168-3F31-48CB-A50E-1155D90BAB82.png
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Kan inget om vin eftersom jag inte tycker om det.
Har den här flaskan liggandes hemma i skåpet (fick den vid något tillfälle). Är det något att spara på eller ska man försöka sälja den?
Riktigt fin skulle jag säga, årgång 2006 tyder på en utvecklad smak och doft. Jag kan förbarma mig över den om jag får oväntat besök.
 
R

Red Scream

Guest
Vinlagringsskåp. Hur ska man tänka och köpa?

Skall stå i en större garderob alternativt i kontoret/gästrummet. Så inte krav på väldigt tyst.
Har idag vin I förrådet vilket inte är optimalt.

Begagnat hade ju varit trevligt rent ekonomiskt.
Kolla tyska internetleverantörer, exempelvis Tecedo. Tänk på att flaskorna kommer att lagras tätt och gömt, vilket gör att du kommer tappa överskådligheten.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Får nog mina nästa vecka hoppas jag. Aldrig druckit så gammal Riesling så jag är spänd.
Inte jag heller, ska bli spännande. Jag har inte druckit så mycket riesling tidigare men ska förhoppningsvis( om inte Corona sätter stopp för det) ner på en vinresa i Tyskland i maj så försöker testa lite olika rieslings inför så man har lite bättre koll vad man gillar när man är på plats samt något att jämföra med:)
 

par

Patek
2-Faktor
4F11500E-C236-478D-B753-9D3C0D9D99DB.jpeg

Drack den här igår, finns i tillfälligt sortiment. Är ett stort fan av deras vanliga Cabernet Sauvignon som finns i ordinarie sortiment.
Den här var inte riktigt lika kraftig, inte samma distinkta vaniljtoner som den vanliga.
Men väldigt trevlig, mycket frukt, bär och lite torrare änd den vanliga. Den passar nog bättre till en bra köttbit än den vanliga dessutom.
 

The lord

Audemars
Tänkte renovera köket och det blir Ikea, någon som har tips på en vinkyl som skulle passa.? Helst till en stomme som är 40 cm bred och 80 cm hög.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
F4434C8F-8C6E-4D58-A4D7-25AE3481D620.jpeg

Helt ok AW idag.
Krug cuvée 162. Basårgång -06 degoge våren -14. Verkligen helt magisk nu.
Produttori del Barbaresco vigneto Casotto 1973. Fortfarande mycket njutbar. Lakrits, sous bois, lite frukt ändå. Helt polerade tanniner.
 
Senast ändrad:

Zingo

Rolex
F4434C8F-8C6E-4D58-A4D7-25AE3481D620.jpeg

Helt ok AW idag.
Krug cuvée 162. Basårgång -06 degoge våren -14. Verkligen helt magisk nu.
Proddutori del Barbaresco vigneto Casotto 1973. Fortfarande mycket njutbar. Lakrits, sous bois, lite frukt ändå. Helt polerade tanniner.
Intressant att GC 162 levererade. Har den tyvärr långt ner bland GC vilket får mig att fundera på att hoppa vintage 06. :confused:
Har troligen bara förmycket tid att överanalysera kommande inköp. :D
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Matlagningsvin. 1 timme I karaff hittills.
Moget, syrligt, mandarin, päronsplit, mineral och citronzest.
IMG_20200327_180910.jpg
 
Senast ändrad:
Topp