Öppnade min flaska precis, ett vin i min smak, riktigt gott .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag köper nästa uteslutande på nätet, mycket från Italien och Tyskland.Jag plockade precis upp en flaska av Barbarescon längst till höger på bolaget för 349:- så priserna låter bra, jag har aldrig beställt vin eller öl på nätet så det kanske är dags att börja kolla .
Knepigt prisspann men jag kan rekommendera:Tips på bra Brunello för 300-400kr? På bolis.
Tackar! Ska ta en titt och ev beställa. Bra med tips i något högre prisspann också. Försöker alltid ha lite bredd rent prismässigt i skåpetKnepigt prisspann men jag kan rekommendera:
Caprili Brunello 2014 (#72336) 331kr
Och om du kan tänka dig någon hundring dyrare:
Mastrojanni Brunello 2014 (#79088) 599kr
Casanova di Neri 2016 (#79234) 475kr
Det finns även inne en riktigt bra brunello från Padelletti (475kr + moms) hos Skoogs vinhandel som du kan beställa som privatimport:
Winelist | Skoogs Vinhandel
skoogsvinhandel.se
Köpte några La Màgia -16 häromdagen, inte hunnit prova någon än dock!Tips på bra Brunello för 300-400kr? På bolis.
Jag har ett gäng Gabriel Standart. Jag gillar glasen. Kör på!Hej!
Vinglas. Vilka använder ni?
Jag har lite olika men gillar Zalto och Riedel bäst. Har oxå en del Iittala och Orrefors vilka ju i jämförelse inte är lika kul.
Såg på Youtube tips om Gabriel glas modell Standart som jag tänker komplettera de jag redan har.
Någon som har erfarenheter av dessa eller bättre alternativ?
StandArt Universal Wine Glass - Gabriel-Glas
Discover the finest universal stemware in the world. Stunningly lightweight and finely balanced. Free of joints, glue or seams. Add to your home today.gabriel-glasinternational.com
Hej!
Vinglas. Vilka använder ni?
Jag har lite olika men gillar Zalto och Riedel bäst. Har oxå en del Iittala och Orrefors vilka ju i jämförelse inte är lika kul.
Såg på Youtube tips om Gabriel glas modell Standart som jag tänker komplettera de jag redan har.
Någon som har erfarenheter av dessa eller bättre alternativ?
StandArt Universal Wine Glass - Gabriel-Glas
Discover the finest universal stemware in the world. Stunningly lightweight and finely balanced. Free of joints, glue or seams. Add to your home today.gabriel-glasinternational.com
Jag har ett gäng Gabriel Standart. Jag gillar glasen. Kör på!
Stort tack, känns som det blir Zalto igenJag hade gått på Zalto denk'Art Universal (är partisk då det är de jag har till mitt normala drickande av vitt o rött vin där jag är ute efter att smaka/känna vinet så bra som möjligt). Sen har jag full uppsättning Orrefors för att duka fina bord med vid bjudningar.
Jag har också 1 st Gabriel Standard som jag jämfört side-by-side (samma vin o temp o.s.v.) med mina Zalto vid ett flertal tillfällen just för att se om jag borde byta eller köpa på mig ett gäng sånna oxå. Och sammanfattningen av det är att smak och doftmässigt är de väldigt lika, i ngt fall (ett vitt vin) så tyckte jag att Gabriel gav mer tydliga dofter medan i ngt annat fall så tyckte jag att Zalto gav ett fylligare intryck i doften (rött vin). Känsla av drycken i mun är för mig identisk.
MEN där i mot skulle jag gå på Gabriel Gold edition om jag skulle kört på Gabriel Glass istället för Zalto, för när man jämför ett ultra-tunt o lätt Zalto glas med Gabriel Standard så känns Gabriel Standard tjockt, tungt och klumpigt. Även i munnen är Zaltos ultra-tunna kanter mycket trevligare enligt mig. Gabriel Gold edition ska ju vara riktigt tunna och lätta oxå så då blir de säkert mer lika Zalto, men då är väl Gold betydligt dyrare än Zalto har jag för mig...
TL;DR kör på Zalto, fantastiska glas! (och så Lehmann Jamesse Grand Champagne för skumpa).
Icke! Men hört mycket bra om deras Malbec och Cab Franc också! Ska ge mig på samtliga framöver, tänkte jag! Dela gärna med dig sen vad du tyckte!Mottog sex flaskor hajpad (?) chardonnay från Argentina igår. Någon som provat?
Jag har bara bra saker att säga om det vinet. Ofta upplever jag att Chardonnay från Argentina kan vara väldigt tråkigt, platt och rättframt. Men jag tyckte att detta levde upp till hypen, komplext och kraftfullt men med bra ungdomligt fruktigt driv.Mottog sex flaskor hajpad (?) chardonnay från Argentina igår. Någon som provat?
Det ska jag absolut göra!Icke! Men hört mycket bra om deras Malbec och Cab Franc också! Ska ge mig på samtliga framöver, tänkte jag! Dela gärna med dig sen vad du tyckte!
Kul! Har kikat på det några gånger och kunde inte hålla mig när vivino krängde dem för 195kr. Återkommer när jag provat.Jag har bara bra saker att säga om det vinet. Ofta upplever jag att Chardonnay från Argentina kan vara väldigt tråkigt, platt och rättframt. Men jag tyckte att detta levde upp till hypen, komplext och kraftfullt men med bra ungdomligt fruktigt driv.
Testa och berätta vad du tycker!
Beställt hem chardonnay, Malbec och cab franc men inte testat någon än så dela gärna med dig när du har testat chard.Det ska jag absolut göra!
Kul! Har kikat på det några gånger och kunde inte hålla mig när vivino krängde dem för 195kr. Återkommer när jag provat.
Har samtliga hemma och kommer nog förtäras hyfsat snart, kan återkomma dåIcke! Men hört mycket bra om deras Malbec och Cab Franc också! Ska ge mig på samtliga framöver, tänkte jag! Dela gärna med dig sen vad du tyckte!
Icke! Men hört mycket bra om deras Malbec och Cab Franc också! Ska ge mig på samtliga framöver, tänkte jag! Dela gärna med dig sen vad du tyckte!
Jag har bara bra saker att säga om det vinet. Ofta upplever jag att Chardonnay från Argentina kan vara väldigt tråkigt, platt och rättframt. Men jag tyckte att detta levde upp till hypen, komplext och kraftfullt men med bra ungdomligt fruktigt driv.
Testa och berätta vad du tycker!
Kunde såklart inte hålla mig, så öppnade en redan igår heheBeställt hem chardonnay, Malbec och cab franc men inte testat någon än så dela gärna med dig när du har testat chard.
Kul att höra, beställde tidigare idag ett gäng flaskor till medans erbjudandet varar.Kunde såklart inte hålla mig, så öppnade en redan igår hehe
Intensiv doft med tropisk frukt, citrus (lemon curd), jäst, blöt sten och fat. Fyllig och koncentrerad i munnen. Torkad tropisk frukt. Hela vinet upplevs som ganska maffigt men har en jäkligt bra syra som balanserar upp. Jag gillar det skarpt. Tycker den är ett kap för 195kr
Om du kan tänka dig privatimport via bolaget så kan jag rekommendera Benjamin Leroux Savigny Les Beaune 1er Cru Les haut jarrons 2018. Importören heter Moestue. Har för mig att de tar runt 399 per flaska vilket är ett jävla kap, om de har några kvar.Känner att jag saknar lite vin från bourgogne hemma, tänker främst röda gjorda på PN och vita från chablis. Vad kan ni tipsa om 200-500kr flaskan?
Har inga problem med att handla från Europa, ska kollas upp tack!Om du kan tänka dig privatimport via bolaget så kan jag rekommendera Benjamin Leroux Savigny Les Beaune 1er Cru Les haut jarrons 2018. Importören heter Moestue. Har för mig att de tar runt 399 per flaska vilket är ett jävla kap, om de har några kvar.
Tipsat om den tidigare. Ojai's Santa barbara. Har bara druckit 2016, men är 2019 nu. Finns en del 2018 kvar ute i butiker. Så väldigt ung, så ge den några timmar på karaff om du köper.Någon som har tips på vettig pinot runt 300kr? Vet att det kan vara ett utmanande prisspann för PN men skulle vilja hitta någon god flaska(förväntar mig inget fantastiskt) man kan rycka korken på en fredag utan att tänka för mycket. Tidigare positiva PN upplevelser har främst varit från bourgogne, men även Nya Zeeland(dock ganska obevandrat område för mig). Tycker det är svårt att hitta ett vettigt vin i den prisklassen.
Kom ett paket idag!Jag hade gått på Zalto denk'Art Universal (är partisk då det är de jag har till mitt normala drickande av vitt o rött vin där jag är ute efter att smaka/känna vinet så bra som möjligt). Sen har jag full uppsättning Orrefors för att duka fina bord med vid bjudningar.
Jag har också 1 st Gabriel Standard som jag jämfört side-by-side (samma vin o temp o.s.v.) med mina Zalto vid ett flertal tillfällen just för att se om jag borde byta eller köpa på mig ett gäng sånna oxå. Och sammanfattningen av det är att smak och doftmässigt är de väldigt lika, i ngt fall (ett vitt vin) så tyckte jag att Gabriel gav mer tydliga dofter medan i ngt annat fall så tyckte jag att Zalto gav ett fylligare intryck i doften (rött vin). Känsla av drycken i mun är för mig identisk.
MEN där i mot skulle jag gå på Gabriel Gold edition om jag skulle kört på Gabriel Glass istället för Zalto, för när man jämför ett ultra-tunt o lätt Zalto glas med Gabriel Standard så känns Gabriel Standard tjockt, tungt och klumpigt. Även i munnen är Zaltos ultra-tunna kanter mycket trevligare enligt mig. Gabriel Gold edition ska ju vara riktigt tunna och lätta oxå så då blir de säkert mer lika Zalto, men då är väl Gold betydligt dyrare än Zalto har jag för mig...
TL;DR kör på Zalto, fantastiska glas! (och så Lehmann Jamesse Grand Champagne för skumpa).
Tycker att det finns en del bra bra pinot att hämta från Kalifornien utan att det blir för bredaxlat och svulstigt. Ojai Vineyards kan jag rekommendera. Snäppet över i pris och kvalitet ligger Au Bon Climat, som grundades av ägaren till Ojai. Enligt mig ett väldigt bra fin, skördat tidigt för at behålla elegenas och fräschör.Någon som har tips på vettig pinot runt 300kr? Vet att det kan vara ett utmanande prisspann för PN men skulle vilja hitta någon god flaska(förväntar mig inget fantastiskt) man kan rycka korken på en fredag utan att tänka för mycket. Tidigare positiva PN upplevelser har främst varit från bourgogne, men även Nya Zeeland(dock ganska obevandrat område för mig). Tycker det är svårt att hitta ett vettigt vin i den prisklassen.
Nice! Vad tycker du? Ett kul party trick är att klämma lite försiktigt på glasen o visa hur de flexar.Kom ett paket idag!