• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

mmh

Panerai
2-Faktor
Börjat intressera mig för vin och tycker den här är riktigt trevlig. Någon som har tips på liknande?
PXL_20230203_190443177.jpg

Langhe Nebbiolo är bra viner från samma del i Italien (Piemonte). Jag tycker att de vinerna oftas är bra för pengen. Vill du sedan gå upp lite i prisklass så är det Barolo och barbaresco. De vinerna behöver dock ha lite mer lagring för att bli bra.

Kul med en ny hobby 😃
Fast Barbera och Nebbiolo/Barolo/Barbaresco är ju ganska olika viner trots att de kommer från samma region, tycker åtminstone jag. Själv tycker jag inte särskilt mycket om de förstnämnda medan jag älskar de sistnämnda, men om du @Mech David tyckte om denna Barbera så finns det ju en massa andra barberor att prova.

Definitivt en kul hobby, prova mycket och låt det ta sin tid att hitta det du gillar.

För att göra inlägget roligare lägger jag även med en bild på kvällens Barolo. Denna börjar vara inom det optimala drickfönstret nu.

image.jpg
 

Fernet Branca

Omega
2-Faktor
Handlade inte och hade inte heller tänkt att handla idag.

Med en mental popcorn-skål satt jag och beundrade hur tillgängliga flaskor tickade ner av så gott som alla flaskor men inte minst Krug 2008. Hypen kring det vinet har ingen gräns. Flertalet vänner som inte ens har vinintresse om kontaktade mig för att rådfråga om det är en "bra inversteringsmöjlighet". Paralleller till Rolex/AP/PP sportstål ligger nära till hands...
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Har generellt svårt att hitta rätt i Spanien och sätter Italien först och sedan Frankrike. I detta fall däremot, otroligt prisvärt vin som jag uppskattade mer än Tondonia från samma producent.
181 spänn är enligt mig ett fynd!
Läder, ek, vanilj, tobak, körsbär och svart vinbär identifierade jag.
Drack ur Riedels Veritas cabernet/merlot-glas.

1676829913794.png
 

zeke_varg

Omega
Handlade inte och hade inte heller tänkt att handla idag.

Med en mental popcorn-skål satt jag och beundrade hur tillgängliga flaskor tickade ner av så gott som alla flaskor men inte minst Krug 2008. Hypen kring det vinet har ingen gräns. Flertalet vänner som inte ens har vinintresse om kontaktade mig för att rådfråga om det är en "bra inversteringsmöjlighet". Paralleller till Rolex/AP/PP sportstål ligger nära till hands...
Rasar skiten som investering så är det iaf en god och härlig fylla. 👌
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Någon som knep något igår på web-släppet?

Jag fick två av varje av dessa som jag hoppas mycket på

Vosne-Romanee Jean Grivot
Bruno Clair Marsannay les Longeroies
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Ska sätta mig in i vitt i år tänkte jag.
Har siktat in mig på Riesling från Tyskland (såklart) och Bourgogne.
Först ut några Leitz, Markus Molitor och andra tyskar.
Någon som har tips på riktigt bra, någorlunda rimligt prissatta vita? (250-600kr typ).
Här i Riedels Veritas champagneglas som jag ofta använder till vitt och rosé.

1679465216722.png
 

par

Patek
2-Faktor
Ska sätta mig in i vitt i år tänkte jag.
Har siktat in mig på Riesling från Tyskland (såklart) och Bourgogne.
Först ut några Leitz, Markus Molitor och andra tyskar.
Någon som har tips på riktigt bra, någorlunda rimligt prissatta vita? (250-600kr typ).
Här i Riedels Veritas champagneglas som jag ofta använder till vitt och rosé.

1679465216722.png
Personligen är graacher himmelreich en stark favorit gällande Riesling
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Ska sätta mig in i vitt i år tänkte jag.
Har siktat in mig på Riesling från Tyskland (såklart) och Bourgogne.
Först ut några Leitz, Markus Molitor och andra tyskar.
Någon som har tips på riktigt bra, någorlunda rimligt prissatta vita? (250-600kr typ).
Här i Riedels Veritas champagneglas som jag ofta använder till vitt och rosé.

1679465216722.png
Svårslagen qpr på MM enligt mig. Men en annan trevlig producent som är lättillgänglig på bolaget tycker jag är George Breuer båda vinerna nedan tyckte jag höll hög nivå speciellt Rottland. I övrigt svag för Keller.

Edit: drack andra årgångar av vinerna nedan men har svårt att se att dessa skulle vara sämre.
FA90A683-58A3-4EDB-B197-B6B87B387166.png
0881186D-329D-4998-81F7-FBA28EAFE786.png
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Ska sätta mig in i vitt i år tänkte jag.
Har siktat in mig på Riesling från Tyskland (såklart) och Bourgogne.
Först ut några Leitz, Markus Molitor och andra tyskar.
Någon som har tips på riktigt bra, någorlunda rimligt prissatta vita? (250-600kr typ).
Här i Riedels Veritas champagneglas som jag ofta använder till vitt och rosé.

1679465216722.png
Hej

Lite favoritproducenter från olika områden:
Weingut Wittmann (Rheinhessen)
Keller (Rheinhessen) dock otroligt överprisade imo
Horst Sauer (Franken)
Fritz Haag (Mosel)
Clemens Busch (Mosel)
Hofgut Falkenstein (Mosel) löjligt bra!!!
Peter Lauer (Saar)
Maximin Grünhaus (Ruwer)
Dr. Bürklin-Wolf (Pfalz)
Emrich-Schönleber (Nahe)

Toppenlänk där vingårdar är plottade över Google maps: https://www.weinlagen-info.de/
 
Topp