• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

hooods

Panerai
2-Faktor
Köpt blandlåda från södra Rhone. Xavier Vignon, köper in druvor (tror inte han har några egna rankor) från lite varstans i södra Rhone och använder oortodoxa vinmakningstekniker. Rätt mycket marknadsföringssvammel och designade flaskor men också ganska transparent om druvursprung och vinmakning osv. Finns helt klart intressanta flaskor i utbudet. Har druckit La Temperance och den var bra om än inte så intressant. Blir kul att dricka sig igenom.
PXL_20230324_133107196.jpg
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Jaha.. Då har en helt ny värld öppnats.
Till höger ett bordsvin inköpt på vingården för något år sedan. Som man kan förvänta sig. Luktade alkohol (13,5!) och salt lakrits förutom lite citrus och annat. Nja..
Till vänster Schwaab-Kiebel Erdener Treppchen Riesling Auslese från 1995. En doft jag aldrig varit med om förut, krut eller aska väldigt påtagligt. Smaken däremot var av honung, aprikos, pärsika och lite tropiska inslag samt petroleum. Dock inte så lång smak och det fantastiska intrycket klingade av fort. Väldigt gott dock!
Vinnaren, Dr. Hermann Erdener Prälat Riesling Auslese Alte Reben. Wow wow wow!
Bästa vita jag druckit! Balansen är enastående och den påminner mycket om föregående vin men med så mycket längre smak och alltså.. 353 spänn är så prisvärt att det är löjligt! Ja sött men snarare fruktigt och syran ja alltså balansen - wow!
Testade vinerna ur Riedels champagneglas som jag ofta använder till både vitt och rose samt Zalto denkart universal och den sistnämnda var att föredra.


1680428646157.png
 

Vesper

Rolex
Jaha.. Då har en helt ny värld öppnats.
Till höger ett bordsvin inköpt på vingården för något år sedan. Som man kan förvänta sig. Luktade alkohol (13,5!) och salt lakrits förutom lite citrus och annat. Nja..
Till vänster Schwaab-Kiebel Erdener Treppchen Riesling Auslese från 1995. En doft jag aldrig varit med om förut, krut eller aska väldigt påtagligt. Smaken däremot var av honung, aprikos, pärsika och lite tropiska inslag samt petroleum. Dock inte så lång smak och det fantastiska intrycket klingade av fort. Väldigt gott dock!
Vinnaren, Dr. Hermann Erdener Prälat Riesling Auslese Alte Reben. Wow wow wow!
Bästa vita jag druckit! Balansen är enastående och den påminner mycket om föregående vin men med så mycket längre smak och alltså.. 353 spänn är så prisvärt att det är löjligt! Ja sött men snarare fruktigt och syran ja alltså balansen - wow!
Testade vinerna ur Riedels champagneglas som jag ofta använder till både vitt och rose samt Zalto denkart universal och den sistnämnda var att föredra.


1680428646157.png
Ska inhandlas, för engångskull så finns det på ett bolag nära, 96p av Parker!
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Jaha.. Då har en helt ny värld öppnats.
Till höger ett bordsvin inköpt på vingården för något år sedan. Som man kan förvänta sig. Luktade alkohol (13,5!) och salt lakrits förutom lite citrus och annat. Nja..
Till vänster Schwaab-Kiebel Erdener Treppchen Riesling Auslese från 1995. En doft jag aldrig varit med om förut, krut eller aska väldigt påtagligt. Smaken däremot var av honung, aprikos, pärsika och lite tropiska inslag samt petroleum. Dock inte så lång smak och det fantastiska intrycket klingade av fort. Väldigt gott dock!
Vinnaren, Dr. Hermann Erdener Prälat Riesling Auslese Alte Reben. Wow wow wow!
Bästa vita jag druckit! Balansen är enastående och den påminner mycket om föregående vin men med så mycket längre smak och alltså.. 353 spänn är så prisvärt att det är löjligt! Ja sött men snarare fruktigt och syran ja alltså balansen - wow!
Testade vinerna ur Riedels champagneglas som jag ofta använder till både vitt och rose samt Zalto denkart universal och den sistnämnda var att föredra.


1680428646157.png
Beställde tre av den i mitten och en av den till vänster. Saldot verkar inte uppdateras vid beställning dock så vi får väl se...
Edit. Har uppdaterats nu. Finns fyra kvar så skynda om man inte bor i Linköping.
 
Senast ändrad:

hooods

Panerai
2-Faktor
Värmer lite inför en bättre pizzamiddag. Tämligen enkelt men välgjort vin. Lätt och fruktigt men med oväntat mycket tanniner ändå. 30% Nero d'avola. Vet inte riktigt om jag är polare med den druvan. Någon som har en rekommendation så jag ändrar mig? Systembolaget tycker att det ska smaka rökig mineral förövrigt. Vad fan är det??
PXL_20230414_132716620.jpg
.
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Nu kommer sent svar och uppdatering. Blev en Temptech och tyckte den passade in bra
8633594A-0B24-4471-B8AA-BDB0D03BEF97.jpeg

Stiligt!

Letar vinkyl nu och tycker inte att måtten alls passar. Ska också ha ikea-stommar så en 800mm hög dörr är att föredra så det linjerar. De Temptec jag kikat på verkar vara 715-750mm dörrmått. Obra.

Det ser på bilden ut som vinkylen står i ett skåp (eller innanför extra täcksidor? Ni gör alltså inte som man gör när man integrerar en diskmaskin - dvs bara ställer den mellan två bänkstommar?
 

Startpistolen

Cartier
2-Faktor
Stiligt!

Letar vinkyl nu och tycker inte att måtten alls passar. Ska också ha ikea-stommar så en 800mm hög dörr är att föredra så det linjerar. De Temptec jag kikat på verkar vara 715-750mm dörrmått. Obra.

Det ser på bilden ut som vinkylen står i ett skåp (eller innanför extra täcksidor? Ni gör alltså inte som man gör när man integrerar en diskmaskin - dvs bara ställer den mellan två bänkstommar?
Tack!
Stämmer den står mellan två stommar och där jag ramat in dem med täcksidor på båda sidor om och en ovanför.
 

Fernet Branca

Omega
2-Faktor
Inviger den här manicken. Erfarenheter och tips?
Coravin är en bra för att träna upp smak- och doftminnet. Större provningar för att dricka blint, jämföra årgångar, viner, regioner etc. Perfekt för ex. en aspirerande sommelier för att bygga kunskap utan lägga tusentals kronor på en kväll. För den vanliga hemmadrickan som vill dricka vin på helgerna så tycker jag att den är väldigt överskattad, då ett bra vin håller 2-3 dagar i kylskåpet utan problem. Nu är jag också en obotlig alkoholromantiker, men det är inte riktigt känsla att skåpsupa då och då som att ploppa korken på en bra flaska vin.


De flesta jag träffat som äger en är bara generellt pryltokiga, såna som köper en sous vide för att steka entrecôte på fredagarna. Jag brukar rekommendera att man lär sig att steka kött istället...
 
Senast ändrad:

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Coravin är en bra för att träna upp smak- och doftminnet. Större provningar för att dricka blint, jämföra årgångar, viner, regioner etc. Perfekt för ex. en aspirerande sommelier för att bygga kunskap utan lägga tusentals kronor på en kväll. För den vanliga hemmadrickan som vill dricka vin på helgerna så tycker jag att den är väldigt överskattad, då ett bra vin håller 2-3 dagar i kylskåpet utan problem. Nu är jag också en obotlig alkoholromantiker, men det är inte riktigt känsla att skåpsupa då och då som att ploppa korken på en bra flaska vin.


De flesta jag träffat som äger en är bara generellt pryltokiga, såna som köper en sous vide bara för att steka entrecôte på fredagarna. Jag brukar rekommendera att man lär sig att steka kött istället...
Kostar ju som en del bra vin oxå, pengar jag hellre lägger på vinet i sig. En polare har en som han använt ett par gånger.
Har man mycket lagringsvin så visst kanske men njaaa...
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Avsikten är just att kunna öppna två tre flaskor för att jämföra och prova för att det är kul. Men även för att slippa öppna hela flaskor på helgen. Jag och min fru dricker gärna två olika viner varje helg men vill inte nödvändigtvis dricka två hela flaskor. Jag gillar även öl, whisky och starkvin (vem gör inte det...). Jag måste då prioritera vad jag ska dricka för att inte överkonsumera. Vinflaskorna måste ju drickas upp under helgen. Nu räcker det ju med att dra korken ur en. Dessutom tycker jag att majoriteten av vin tappar redan andra dygnet och ytterst få klarar två dygn utan att försämras. Alltid trist att ha 3dl vin som kostat 250kr men smakar som 60kr.
Har avstått köp länge just för att det är pengar som annars kunde gå till vin så har absolut inte för avsikt att bränna igen en patron för snabbt. Vi får se om det blir som jag tänkt eller om den ligger och skräpar.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Avsikten är just att kunna öppna två tre flaskor för att jämföra och prova för att det är kul. Men även för att slippa öppna hela flaskor på helgen. Jag och min fru dricker gärna två olika viner varje helg men vill inte nödvändigtvis dricka två hela flaskor. Jag gillar även öl, whisky och starkvin (vem gör inte det...). Jag måste då prioritera vad jag ska dricka för att inte överkonsumera. Vinflaskorna måste ju drickas upp under helgen. Nu räcker det ju med att dra korken ur en. Dessutom tycker jag att majoriteten av vin tappar redan andra dygnet och ytterst få klarar två dygn utan att försämras. Alltid trist att ha 3dl vin som kostat 250kr men smakar som 60kr.
Har avstått köp länge just för att det är pengar som annars kunde gå till vin så har absolut inte för avsikt att bränna igen en patron för snabbt. Vi får se om det blir som jag tänkt eller om den ligger och skräpar.
Just det där med att kunna jämför några viner på en helg är hela anledningen till att jag överväger ett köp. Tycker det skulle vara riktigt kul att ha den möjligheten.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Avsikten är just att kunna öppna två tre flaskor för att jämföra och prova för att det är kul. Men även för att slippa öppna hela flaskor på helgen. Jag och min fru dricker gärna två olika viner varje helg men vill inte nödvändigtvis dricka två hela flaskor. Jag gillar även öl, whisky och starkvin (vem gör inte det...). Jag måste då prioritera vad jag ska dricka för att inte överkonsumera. Vinflaskorna måste ju drickas upp under helgen. Nu räcker det ju med att dra korken ur en. Dessutom tycker jag att majoriteten av vin tappar redan andra dygnet och ytterst få klarar två dygn utan att försämras. Alltid trist att ha 3dl vin som kostat 250kr men smakar som 60kr.
Har avstått köp länge just för att det är pengar som annars kunde gå till vin så har absolut inte för avsikt att bränna igen en patron för snabbt. Vi får se om det blir som jag tänkt eller om den ligger och skräpar.
Återkom gärna med hur du tycker det funkar och om du tycker det var värt det. Har oxå funderat flera gånger på att skaffa en.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Avsikten är just att kunna öppna två tre flaskor för att jämföra och prova för att det är kul. Men även för att slippa öppna hela flaskor på helgen. Jag och min fru dricker gärna två olika viner varje helg men vill inte nödvändigtvis dricka två hela flaskor. Jag gillar även öl, whisky och starkvin (vem gör inte det...). Jag måste då prioritera vad jag ska dricka för att inte överkonsumera. Vinflaskorna måste ju drickas upp under helgen. Nu räcker det ju med att dra korken ur en. Dessutom tycker jag att majoriteten av vin tappar redan andra dygnet och ytterst få klarar två dygn utan att försämras. Alltid trist att ha 3dl vin som kostat 250kr men smakar som 60kr.
Har avstått köp länge just för att det är pengar som annars kunde gå till vin så har absolut inte för avsikt att bränna igen en patron för snabbt. Vi får se om det blir som jag tänkt eller om den ligger och skräpar.
Coravin funkar ok första halvan av flaskan, är du nere på hälften är det lika bra att dra korken och dricka upp.
 
Topp