• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Har köpt lite från lanseringarna de senaste veckorna. Blir nog svårt att låta dem ligga så länge se egentligen ska..
1699250665322.png
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Har köpt lite från lanseringarna de senaste veckorna. Blir nog svårt att låta dem ligga så länge se egentligen ska..
1699250665322.png
Pingusen är riktigt nice.. har några tidigare årgångar i källaren som dricks bra nu, fast tyckte den funkade finfint redan samma år som de släpptes oxå så du behöver inte gråta när du öppnar den!
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Snart släpps ju 2021 Guidalberto. Den är upp 110kr sedan årgång -18. Är den värd 460kr? Finns billigare hos Philipson men behöver inte 6 flarror.
Ska nog öppna en 2018 ikväll och göra en egen bedömning.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Rätt tillknäppt hittills. Får se hur den utvecklar sig.

Den var betydligt öppnare dag två. Ett helt klart bra vin, men den bör nog ligga något år till tror jag. Om denna flaskan är representabel för Guidalberto i allmänhet, tycker jag att priset har sprungit ifrån den lite.
1000005824.jpg
 
Senast ändrad:

hooods

Panerai
2-Faktor
1000005900.jpg

Karafferad i två timmar. Svingod barolo I mer traditionell stil. Saftigt och jäkligt snyggt. Särskillt doften är fantastisk men den är bra i munnen också. Klockren balans mellan tanniner, syra och frukt. Skulle önska lite mer längd, men det är att vara petig.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Hmm missade helt detta. Försökte på websläppet för några veckor sedan men fick inget.
Hur är upplägget på sådana här släpp? Få artikelnummer via lidbys hemsida som leder till vadå? Flaskor i vanliga BS?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Hmm missade helt detta. Försökte på websläppet för några veckor sedan men fick inget.
Hur är upplägget på sådana här släpp? Få artikelnummer via lidbys hemsida som leder till vadå? Flaskor i vanliga BS?
Exakt, går endast att hitta vinerna via artikelnr som släpps 9,50 och vinerna går att köpa från 10.00. Men var väldigt begränsad tilldelning mellan 24 och 6 flaskor per vin så tror sämre än vid webbsläppet(men säkert inte lika känt heller).
 

Fernet Branca

Omega
2-Faktor
Hmm missade helt detta. Försökte på websläppet för några veckor sedan men fick inget.
Hur är upplägget på sådana här släpp? Få artikelnummer via lidbys hemsida som leder till vadå? Flaskor i vanliga BS?
Signa upp dig på deras nyhetsbrev så får man en heads-up om dolda artiklar i BS. Väldigt många importörer som arbetar på detta sätt.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Efter att ha druckit Principianon ovan med stor behållning var jag tvungen att kontrollera vad jag har för Barolo i skåpet. Insåg att jag inte hade några 2019. Så jag fyllde på lite. Finns några kvar att beställa på bolis. Priset är rätt bra och tror dessa kommer gå upp i pris vad det lider.
1000005991.jpg
 
Senast ändrad:

hooods

Panerai
2-Faktor
Denna flaska är inte lika trevlig som Descombes Morgon brukar vara. Saknar komplexitet och lite syra. Mycket gott dock, bara inte så bra som det brukar.
1000006012.jpg
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Vart än en gång på provning. Denna gången tysk Riesling från de bättre årgångarna från andra halvan av 1900-talet.
1959, 1969, 1971, 1976, 1990 samt de yngre 2018 och 2021 som lite kul referens.
Det är kanske inte något för nybörjare men jag är ödmjuk för upplevelsen. Smakerna var väl utvecklade med mycket rökighet och honung och en del petroleum och aprikos o liknande frukt. Det som slår mig är hur enastående välbalanserade vinerna är.
Magiskt!
1702912459658.png


1702912145876.png


1702912275952.png
 

Startpistolen

Cartier
2-Faktor
Jag har druckit 2020 tidigare men denna var mycket bättre. Väldigt len med mycket smak av mogna äpplen och väldigt balanserad och elegant. Eftersmaken höll sig kvar länge. Sockret lyfte smakerna utan att ta över eller upplevas söt. Absolut bästa riesling jag druckit.
Men jag är absolut ingen expert på området 😊
 
Topp