• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora vintråden

https://www.wagner-weingut.de/

Var på provning med Peter Wagner och hans viner. Wow. De är unga men oj så bra redan!
Min favorit var Oberrotweil Henkenberg (Spätburgunder) men även hans Chardonnay från samma ställe var mycket bra. Hade gissat på Bourgogne alla dagar i veckan..
Tips om man vill prova något nytt som inte bara är för hipsters ;)

1717438677145.png

1717438710837.png

1717438993198.png

Sommarens semester inleds med ett varv på Nürburgring, och sedan är planen att bila ner söderut mot Rhen och Mosel. Det här kommer säkert spåra ur, men har ni några tips på bra vingårdar man borde besöka?

Mvh, vinintresserad men långt ifrån kunnig :)

Sommarens semester inleds med ett varv på Nürburgring, och sedan är planen att bila ner söderut mot Rhen och Mosel. Det här kommer säkert spåra ur, men har ni några tips på bra vingårdar man borde besöka?

Rheingau.
Leitz, Kloster Eberbachnoch Jakob Peter kühn.

Rheinhessen.
Keller, Wittmann

Mosel.
Willi Schaefer, Joh Jos Prüm, Dr Loosen, Van Volxem

Edit.
Finns sjukt mycket men detta är ett urval av mina favoritproducenter i områdena. Keller är #1.

Senast ändrad:
Rheingau.
Leitz, Kloster Eberbachnoch Jakob Peter kühn.

Rheinhessen.
Keller, Wittmann

Mosel.
Willi Schaefer, Joh Jos Prüm, Dr Loosen, Van Volxem

Edit.
Finns sjukt mycket men detta är ett urval av mina favoritproducenter i områdena. Keller är #1.
Grymt, stort tack! Kloster Eberbachnoch var det enda vi hade på listan sen innan :)

Mot bättre vetande ;) avslöjar jag min favoritproducent i Nahe: Emrich-Schönleber. Vill du ha ett personligt möte: Diel (också Nahe). Mycket trevliga viner! Övrigt: Stor turistfällevarning på Cochem, lite mindre, men ändå tydlig turistfällevarning på Rüdesheim, ingen turistfällevarning på Bernkastel Kues. Glöm inte prova würstsalat!

Mot bättre vetande ;) avslöjar jag min favoritproducent i Nahe: Emrich-Schönleber. Vill du ha ett personligt möte: Diel (också Nahe). Mycket trevliga viner! Övrigt: Stor turistfällevarning på Cochem, lite mindre, men ändå tydlig turistfällevarning på Rüdesheim, ingen turistfällevarning på Bernkastel Kues. Glöm inte prova würstsalat!
Ska kolla upp både Emrich och Diehl, tack! Bra tips med turistfällorna också, alltid svårt att veta.

Ska kolla upp både Emrich och Diehl, tack! Bra tips med turistfällorna också, alltid svårt att veta.
Diel, utan h... Alltså Cochem i sig var fint men helt knôkat med tyska turister och bara massa krimskrams. Och helt omöjligt att få parkeringsplats. Bernkastel mycket trevligare. Sedan finns ju även Zilliken. Här gäller det dock att välja rätt Zilliken. Den rätta finns i Saar. Ha så trevligt!

Viner som druckits senaste tiden.

1000008381.jpg

Musar är ju något av en vattendelare. Jag diggar dock. Inte särskillt mycket funk i denna, ganska rent och snyggt. Nebbiolovibbar (!). Ungt såklart, men väldigt gott.

1000008360.jpg

Köpte sex stycken billigt (185kr/flaskan) på Black Friday. Levererar riktigt bra, särskillt dag tre. Kommer köpa igen om priset är rätt. Perfekt till vardags eller i ointresserade vänners sällskap.

1000008309.jpg

Godis på flaska. Inte riktigt min grej men bra till fruktig, inte för söt dessert.

1000008307.jpg

Habil pinot från Nya Zeeland. Saknar lite syra tycker jag. Rewan här under är bättre.

1000008293.jpg

Enkel Tokaj som fortfarande ger mycket njutning per krona.

1000008269.jpg

Köpte en låda en primeur på vivino. Riktigt bra. Kommer vinna mycket på lagring men är klart drickbar nu. Ganska mycket fat, dock rätt väl integrerat redan.

1000008215.jpg

Har inte druckit särskillt mycket Chablis, så har inte så mycket referenser, men den här ger mersmak. Koncentrerad och lite fet. Mer Chablis ska inhandlas.

1000008181.jpg

Descombes är en favorit hos mig men denna saknar lite nerv. Syran är lite för låg. Klart njutbart men hade högre förväntningar. Drick upp.

1000008179.jpg

Enkel Grüner som legat ett år för länge.

1000008109.jpg

Dricker ganska sällan Napa cab. Det hade druckits en del vin innan dessa öppnades så kan inte rikigt göra en rättvis bedömning. Schafern vann i min bok, sannolikt pga mer alkohol och kraft. Hade säkert kunnat gå annorlunda om promillenivån varit lite lägre.

1000008102.jpg

Namnam. Bör lagras såklart. Men namnam.

1000008058.jpg

Lite snipigt och ogeneröst. Inget fel på kvalitén men inte min stil.

1000008005.jpg

Mycket gott. Bra kandidat för huspinot.

1000007871.jpg

Random vin min far plockade fram. Tänk torr, mogen sauternes. Mer kul än gott.

1000007860.jpg

Rikigt trevlig Langhe neb. Kommer köpa fler.

1000007801.jpg

Gjorde inget större avtryck. Gott såklart men lite slätstruken.

1000007788.jpg

Mycket gott. Perfekt till skaldjur.

1000007682.jpg

Ungt och lite intetsägande från sämre årgång. Hoppas denna tar sig då jag har fyra till. Absolut inte dåligt dock.

Senast ändrad:
Kul! Hur var Mirazur? Jag va i Menton på jobb för ngt år sedan och försökte få med kollegan dit men hans matintresse var mer på McD nivå så blev tyvärr inget.
Det var överjävligt bra faktiskt. De kör väldigt skiftande meny efter månkalender, så maten är typ ”hemlig”. Kan varmt rekommendera ett besök. Bästa rätterna var en kreation på persika och krabba, samt en duva.
IMG_6599.jpeg
IMG_6615.jpeg

Nej det skulle jag inte säga att det var. Kul att få testa och ett väldigt bra vin men för ca 750 per halvmagnum har jag druckit roligare viner och börjar vi prata marknadspris är det ju absolut inte värt det.
Dyrt absolut, för dyrt. Men otroligt ung också.
Fick den smaka karaff?

Senast ändrad:
Dyrt absolut, för dyrt. Men otroligt ung också.
Fick den smaka karaff?
Körde ungefär 2,5-3 timmar i karaff.

Absolut för ung men samtidigt finns det mycket gott i den prisklassen som även det med ålder förmodligen skulle överprestera denna. Men ett väldigt gott vin och roligt att prova men inget jag känner ett behov(om det var möjligt) att fylla källaren med.

Tillbaka
Topp