• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

Prisvärt.
IMG_9030.jpeg
 
Körde som om det vore 1976.

Galet bra men för ungt - såklart.
Clos du val för 501kr var utan tvekan det absolut mest prisvärda vinet.
Haut Brion som jag inte druckit innan var väldigt bra men precis som för en massa år sedan var det väldigt svårt att veta från vilket land de kom då vi drack alla blint.



1724577931121.png
 
Körde som om det vore 1976.

Galet bra men för ungt - såklart.
Clos du val för 501kr var utan tvekan det absolut mest prisvärda vinet.
Haut Brion som jag inte druckit innan var väldigt bra men precis som för en massa år sedan var det väldigt svårt att veta från vilket land de kom då vi drack alla blint.



1724577931121.png
Kul! Vilka viner! Några korta kommentarer om de som stack ut mest?
 
Kul! Vilka viner! Några korta kommentarer om de som stack ut mest?
Med tio så komplexa röda bordeaux-blandningar bredvid varandra blir det svårt att riktigt urskilja saker till slut men jag satte Clos du Val och Freemark Abby högst.
Lägst ratdae jag Mayacamas. Vi visste vilka viner det var men inte vad vi hade i glaset. Ridge Monte Bello gav jag tredje platsen till.
Ska tilläggas mycket hände med vinet under de timmar vi provade och man märkte att fransoserna hade enorm potential av lagring.
Väldigt hög kvalitet över lag.
Tre viner har fått 100p; Montrose (RP), Haut-Brion (JS, Wine Independent), Monte Bello (J Dunnuck (99p JS)).
Väldigt häftigt att prova vinerna av denna klassiska provning som gått till historien!
 
Hello wine lovers! Tänkte införskaffa två flaskor rött och två flaskor vitt från mina barns födelseår 2020 samt 2022. Någon som har tips på vad jag ska köpa? Tanken är att de ska vara lämpliga för lång lagring runt 15 år och konsumeras på deras 18 eller 20 årsdag. Kanske för tidigt att köpa röda från 2022 redan nu, men tar tacksamt emot tips för att köpa senare. Prisintervall runt 500,- (ska finnas på systembolaget) och inga preferenser då jag saknar erfarenhet av lagrat vin.
 
Senast ändrad:
Hello wine lovers! Tänkte införskaffa två flaskor rött och två flaskor vitt från mina barns födelseår 2020 samt 2022. Någon som har tips på vad jag ska köpa? Tanken är att de ska vara lämpliga för lång lagring runt 15 år och konsumeras på deras 18 eller 20 årsdag. Kanske för tidigt att köpa röda från 2022 redan nu, men tar tacksamt emot tips för att köpa senare. Prisintervall runt 500,- (ska finnas på systembolaget) och inga preferenser då jag saknar erfarenhet av lagrat vin.
Hej, fin tanke! Vill du köpa flaskorna omgående? Annars är ett alternativ att vänta in lite årgångschampagner (i varje fall för årgång 2022 som ser riktigt lovande ut). 2020 var lite knepigare på många håll (läs årgångsrapporterna via länken nedan) men en GG Riesling från Rheingau eller Pfalz eller en halvtorr riesling från Mosel kommer stå sig fint i 15 år till.

 
1000009035.jpg

Väldigt trevlig pinot. Rekommenderas.

Fick hem lite rimligt prissatta grejer häromdagen. Har inte druckit något från Felton Road så ska bli kul att prova. Intressant att se om den högre prislappen är berättigad.

1000009062.jpg
 
Hej, fin tanke! Vill du köpa flaskorna omgående? Annars är ett alternativ att vänta in lite årgångschampagner (i varje fall för årgång 2022 som ser riktigt lovande ut). 2020 var lite knepigare på många håll (läs årgångsrapporterna via länken nedan) men en GG Riesling från Rheingau eller Pfalz eller en halvtorr riesling från Mosel kommer stå sig fint i 15 år till.

Tack för tipsen! Kommer definitivt att köpa på oss lite årgångschanpagner när de börjar dyka upp. De fick varsin Dompa när de föddes (från 2008 och 2012), men lite årschampagne är ju såklart kul att fylla på med. Ska kolla upp dina tips! Tackar!
 
Jag är ingen vinkännare men när man har en släkting som är delägare i en vingård i Provence så måste man ju passa på och vara med på skörden en gång och nu i början på september var det dags. Gården ifråga gör vitt, rött och naturligtvis rosé. I Provence gör man rosé genom att pressa röda druvor direkt och utan att låta dem dra eller börja jäsa med skalen. I Provence är man mkt stolta över sitt sätt att göra rosé och är rätt kritiska mot andra metoder och grannländer ....

Oftast skördas vin maskinellt men i vissa fall blir det ändå handplockning t.ex. på små trånga odlingar eller när man som här fått frostskador på blommorna vilket gör att man behöver vara mera selektiv vid plockningen. Det var en sådan handplockning jag var med på. Ett nackdel för semester-plockaren är att druvorna ska plockas i svinottan innan solen värmt dem ... Plockar gör man genom att klippa klasarna med en smal mkt vass sekatör. Ibland sitter de väldigt snårigt till bland blad och grenar och det är rätt trixigt att få loss dem. Risk finns att man klipper sig i fingrarna dessutom. Tre timmars plockning innan frukost förvandlade mig till ett vrak, men kvällens vin hade en helt annat djup i smaken kan jag lova.
Vinet från gården - Chateau Clarettes - finns bara på den Franska marknaden och framför allt i Provence.
DSC_6524.jpg
DSC_6461.jpg
DSC_6474.jpg
20240911_073157.jpg
DSC_6414.jpg
DSC_6419.jpg
20240905_184833 (2).jpg
 
Jag är ingen vinkännare men när man har en släkting som är delägare i en vingård i Provence så måste man ju passa på och vara med på skörden en gång och nu i början på september var det dags. Gården ifråga gör vitt, rött och naturligtvis rosé. I Provence gör man rosé genom att pressa röda druvor direkt och utan att låta dem dra eller börja jäsa med skalen. I Provence är man mkt stolta över sitt sätt att göra rosé och är rätt kritiska mot andra metoder och grannländer ....

Oftast skördas vin maskinellt men i vissa fall blir det ändå handplockning t.ex. på små trånga odlingar eller när man som här fått frostskador på blommorna vilket gör att man behöver vara mera selektiv vid plockningen. Det var en sådan handplockning jag var med på. Ett nackdel för semester-plockaren är att druvorna ska plockas i svinottan innan solen värmt dem ... Plockar gör man genom att klippa klasarna med en smal mkt vass sekatör. Ibland sitter de väldigt snårigt till bland blad och grenar och det är rätt trixigt att få loss dem. Risk finns att man klipper sig i fingrarna dessutom. Tre timmars plockning innan frukost förvandlade mig till ett vrak, men kvällens vin hade en helt annat djup i smaken kan jag lova.
Vinet från gården - Chateau Clarettes - finns bara på den Franska marknaden och framför allt i Provence.
DSC_6524.jpg
DSC_6461.jpg
DSC_6474.jpg
20240911_073157.jpg
DSC_6414.jpg
DSC_6419.jpg
20240905_184833 (2).jpg

Häftigt! Som väldigt vinintresserad har jag många gånger funderat på att försöka få va med under en skördedag eller två bara för att det skulle vara intressant att uppleva.
 
Häftigt! Som väldigt vinintresserad har jag många gånger funderat på att försöka få va med under en skördedag eller två bara för att det skulle vara intressant att uppleva.
Det tycker jag du ska satsa på! Själv hada jag tur som hade möjlighet att vara på en lite mindre gård där jag kände en ägare och där vinmakaren talar mkt bättre engelska än jag talar franska 😀 Det finns så mkt som är intressant på en vingård och när man är där ett tag så får man en känsla för helheten på ett helt annat sätt. Det är inte bara druvor och jordmån utan även maskiner, personal, konkurrens, prissättning och marknadsföring som diskuteras. Och hur viktigt är det egentligen med elstängsel för att hålla vildsvinen borta?
 
Hello wine lovers! Tänkte införskaffa två flaskor rött och två flaskor vitt från mina barns födelseår 2020 samt 2022. Någon som har tips på vad jag ska köpa? Tanken är att de ska vara lämpliga för lång lagring runt 15 år och konsumeras på deras 18 eller 20 årsdag. Kanske för tidigt att köpa röda från 2022 redan nu, men tar tacksamt emot tips för att köpa senare. Prisintervall runt 500,- (ska finnas på systembolaget) och inga preferenser då jag saknar erfarenhet av lagrat vin.
Mitt tips är att välja viner som betyder något för dig, då blir det roligare! Min son är född 2010 och jag har bland annat köpt två flaskor Emrich-Schönleber för att det är en producent som legat mig varmt om hjärtat. Om de "bara" ska ligga i 20 år borde det inte vara några problem.
 
Mitt tips är att välja viner som betyder något för dig, då blir det roligare! Min son är född 2010 och jag har bland annat köpt två flaskor Emrich-Schönleber för att det är en producent som legat mig varmt om hjärtat. Om de "bara" ska ligga i 20 år borde det inte vara några problem.
Tack för tipset! Största problemet är att jag inte har någon större erfarenhet av lagrade eller dyrare viner. Brukar mest dricka viner för runt 200-300,-. Har smakat lagrade viner vid några få tillfällen och älskar det men druckit aldeles för lite för att ha någon favorit. När det kommer till vita viner har jag bara druckit ett par flaskor av Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emilesom med lite ålder på och det är det godaste vita vinet jag smakat. Men det dröjer ju ett tag innan 2020 släpps av den, om det ens gör det, så roligare att lagra själv.
 
Tack för tipset! Största problemet är att jag inte har någon större erfarenhet av lagrade eller dyrare viner. Brukar mest dricka viner för runt 200-300,-. Har smakat lagrade viner vid några få tillfällen och älskar det men druckit aldeles för lite för att ha någon favorit. När det kommer till vita viner har jag bara druckit ett par flaskor av Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emilesom med lite ålder på och det är det godaste vita vinet jag smakat. Men det dröjer ju ett tag innan 2020 släpps av den, om det ens gör det, så roligare att lagra själv.
Mitt tips vore att blicka mot starkviner/söta viner, ex. portvin, vars hållbarhet och positiva utvecklingskurva är längre än för vita och röda viner. Personligen känner jag att det är lite pärlor åt svin att hälla en fin Barolo till en 18-20 åring, så jag skulle hellre vänta några år till och korka upp Port eller Madeira till 30-årsdagen...
 
Hello wine lovers! Tänkte införskaffa två flaskor rött och två flaskor vitt från mina barns födelseår 2020 samt 2022. Någon som har tips på vad jag ska köpa? Tanken är att de ska vara lämpliga för lång lagring runt 15 år och konsumeras på deras 18 eller 20 årsdag. Kanske för tidigt att köpa röda från 2022 redan nu, men tar tacksamt emot tips för att köpa senare. Prisintervall runt 500,- (ska finnas på systembolaget) och inga preferenser då jag saknar erfarenhet av lagrat vin.
Jag hade kört på någon spätlese/auslese från ärans och hjältarnas land (googla om du inte tar referensen).
Då får du vin i världsklass inom budget, och som lätt tål lagring i decennier. Dessutom sött (ev gillar en 20 åring det bättre än torrt?) och låg alkohol så kidsen inte blir för berusade 😁.
Kika på producenter som Fritz Haag, JJ Prüm, Willi Schaefer, Dr. Hermann.
Ett konkret tips:
1000009176.png
 
Mitt tips vore att blicka mot starkviner/söta viner, ex. portvin, vars hållbarhet och positiva utvecklingskurva är längre än för vita och röda viner. Personligen känner jag att det är lite pärlor åt svin att hälla en fin Barolo till en 18-20 åring, så jag skulle hellre vänta några år till och korka upp Port eller Madeira till 30-årsdagen...
Tack för tipset! Oavsett om de uppskattar det eller inte så är jag övertygad om att mamma och pappa kommer njuta ordentligt av stunden i alla fall.
 
Jag hade kört på någon spätlese/auslese från ärans och hjältarnas land (googla om du inte tar referensen).
Då får du vin i världsklass inom budget, och som lätt tål lagring i decennier. Dessutom sött (ev gillar en 20 åring det bättre än torrt?) och låg alkohol så kidsen inte blir för berusade 😁.
Kika på producenter som Fritz Haag, JJ Prüm, Willi Schaefer, Dr. Hermann.
Ett konkret tips:
1000009176.png
Tack så mycket, får kolla upp detta!
 
Är det någon som provat Bollinger RD från 08? Beställde en flaska som jag tänkt lägga undan ett par år. Hur länge skall man vänta?
Har inte provat 08 men 07 var fantastisk när jag drack den för ca 2 år sedan.
96an som jag drack förra året var helt galet bra. Något av det bästa jag druckit.
08 behöver mycket tid så jag hade väntat.
 
Har av någon anledning struntat i att köpa Crystallum sedan vinintresset tog fart på riktigt för ca 6 år sedan. Tänker att jag ska testa åtminstone en Cinéma, Peter Max och Agnes i närtid för lite beslutsunderlag inför nästa år släpp.
1000009401.jpg
Jag älskar deras viner! Lyckades även knipa 2st clay shales. Sen rök tyvärr Mabalel riktigt fort på TS så fick inte med dom. Peter Max är drickvänlig redan nu men mår såklart bra av något års vilande. Bra val du gjorde!
 
Tillbaka
Topp