• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora vintråden

Jag ska ha en vinmiddag med några vänner på hög vinnivå och har fått ansvar för att ordna ett vitt vin till förrätt/snacks. Någon som har något tips på något riktigt kanonvin? Tänker mig prisklassen runt 1000 kr och på grund av dålig framförhållning bör det finnas tillgängligt på ett systembolag i Stockholm. Är det möjligt eller går det helt enkelt inte att hitta något exklusivt på hyllan?
Inte helt lätt, utbudet från tillfälligt sortiment varierar så mycket mellan butikerna så svårt att veta vad som finns i dem nära dig, men jag drack denna från det fasta sortimentet för ett halvår sedan ungefär och tyckte den var riktigt trevlig.
IMG_9683.png

Spanade lite, och det ser svårt ut. Du får nog landa på Champagne om det skall finnas på hyllan med kort varsel.

Inte helt lätt, utbudet från tillfälligt sortiment varierar så mycket mellan butikerna så svårt att veta vad som finns i dem nära dig, men jag drack denna från det fasta sortimentet för ett halvår sedan ungefär och tyckte den var riktigt trevlig.
IMG_9683.png
Ja, inser att jag satt mig i en liten prekär sits här. Trodde att jag hade flaskorna hemma så det blev en miss. Någon flådig skumpa kan absolut vara ett alternativ, det funkar ju till allt också och vill såklart att det ska vara något riktigt njutbart och inte en prislapp. Dock villig att ta mig runt i Stockholm så behöver inte vara just mitt närmsta Systembolag men det gör nog ingen större skillnad. PK-huset brukar vara en bra kandidat.

Jag ska ha en vinmiddag med några vänner på hög vinnivå och har fått ansvar för att ordna ett vitt vin till förrätt/snacks. Någon som har något tips på något riktigt kanonvin? Tänker mig prisklassen runt 1000 kr och på grund av dålig framförhållning bör det finnas tillgängligt på ett systembolag i Stockholm. Är det möjligt eller går det helt enkelt inte att hitta något exklusivt på hyllan?
Du kan såklart alltid gå på champagne. Men om du ska träffa nördar - varför inte ett sakeshoot-out? Eller Systemets dyraste vermut? Eller en riktigt bra sherry?

Ja, inser att jag satt mig i en liten prekär sits här. Trodde att jag hade flaskorna hemma så det blev en miss. Någon flådig skumpa kan absolut vara ett alternativ, det funkar ju till allt också och vill såklart att det ska vara något riktigt njutbart och inte en prislapp. Dock villig att ta mig runt i Stockholm så behöver inte vara just mitt närmsta Systembolag men det gör nog ingen större skillnad. PK-huset brukar vara en bra kandidat.
Åk till PK-huset eller Torsplan så kan de säkert hjälpa dig. De lär ha något i trevligt i TS-gömmorna.

Har vinmiddagen ägt rum än? Om ja, hur blev det? Om inte, så är mina 2 cent att en vinmiddag på hög nivå gärna bör beakta vilken mat vinet skall drickas till. Det är iallafall för mig hela utgångspunkten när jag funderar på vilket vin jag skall bjuda på. Om vinet passar perfekt till maten blir även maten godare och då spelar priset på vinet egentligen ingen roll.

Har vinmiddagen ägt rum än? Om ja, hur blev det? Om inte, så är mina 2 cent att en vinmiddag på hög nivå gärna bör beakta vilken mat vinet skall drickas till. Det är iallafall för mig hela utgångspunkten när jag funderar på vilket vin jag skall bjuda på. Om vinet passar perfekt till maten blir även maten godare och då spelar priset på vinet egentligen ingen roll.
Värden ställde tyvärr in :( håller helt med att vinet ska matcha maten. Tanken var dock att fokus låg på kött matchat med amerikanska cabar i övrigt så det vita var mer något trevligt att börja med matchat med något enkelt typ marconamandlar, parmesanchips el dylikt. Slutade med att jag köpte en Gosset vintage 2016 iaf, efter devisen att det ju helt enkelt aldrig blir misslyckat med champagne.

PK rekommenderade faktiskt också Chassagne-Montrachet baserat på kollegor, men han hade själv inte druckit den så då körde jag på ett säkert kort istället.

• Like
Reactions: mmh
Zaltos prestanda är mycket bra - väldigt tunna och gör vinet rättvisa. Däremot har jag mycket svårt med den kantiga och supermoderna designen och skulle själva aldrig köpa glas vars åsyn jag inte njuter av när jag dukar upp till bords. Istället kör jag på RIedel Veritas, även de mycket härliga att dricka ur (inte lika lätta och tunna som Zalto dock) men med en mer klassisk och balanserad design som faller mig i smaken.

Bägge alternativen är mycket bra, vilket du än väljer.

Tack för tips!
Har kikat mer på Veloce än Veritas men kanske ska ta en kik på Veritas också.
Vill gärna ha ordentlig kupa

Hej alla.
En chansning:
Efter lång väntan har jag hamnat först på tur för vinlagringsmöjlighet på Eriksbergs vinsällskap i GBG.
Dock fick jag veta att det önskas referens av en befintlig eller tidigare medlem.
Om du känner mig eller tidigare sålt till eller köpt av mig och kan agera referens så skriv isf ett direktmeddelande.
:)

1000010094.jpg

Grym på snoken. Rökt korv i överflöd. Inte helt i balans i munnen. Hös syra som inte backas upp av frukt och kropp. Drick upp.
1000010081.jpg

Helt okej. Inget jag kommer köpa igen dock.
1000010077.jpg

Väldigt trevlig om man gillar sin Madeira år det sötare hållet (det gör jag). Namnam.
1000010062.jpg

Stor och fruktig med integrerade fattoner. Inte särskillt komplext. Väl värd den ringa slanten.
1000010115.jpg

LBV battle. Churchill's går vinnande ur striden. Ofiltrerad och byggd för lagring (notera korken jämfört Grahams). Churchill's är ett klart seriösare bygge med mer tanniner och struktur. Grahams drar åt det saftigare/syltigare hållet.

Min favoritproducent av Brunello. Har du testat deras Pianrosso eller Riserva?
Nej men jag har några Pianrosso (18/19) i skåpet. Ska snart ta en. Har dock testat deras Rossofonte och deras Toscana Rosso utöver denna och båda är väldigt trevliga i sin prisklass. Särskillt Rossofonten är bra. Var dock ett tag sedan som den fanns i lager på bolis.

1000010183.jpg

Liten provning igår med vänner med begynnande vinintresse. Syftade till att testa lite olika druvor och klassiska vinstilar.
Bra viner rakt igenom tycker jag. Bäst var Viña Ardanza och La Dominode. Sen var det väldigt jämt skägg måste jag säga. Tysken hade lite svårt att hävda sig men var fortfarande väldigt trevlig. Viña Ardanza är något av ett kap trots prishöjningarna tycker jag.

Tillbaka
Topp