• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora vintråden

1000016901.jpg

Det som landat under veckan, några flaskor av varje för att prova nu (när de troligtvis är för unga och resten för lagring). Tänkte att det ska bli kul att prova från JS och WS top100 listor för 2024.
Platser 5, 15, 4 och 3 med 3st 100p och 1st 97p.
Kanon!

Jag tog rygg på dig och gick in från ett annat perspektiv. Eftersom det går att hitta viner som bedöms hålla fram till 2048 så är planen att börja ta fram födelsedagskalasdricka till mig själv. Om jag mot förmodan inte lever med min evigt uppdaterade dryckesplan så kan barnen ta över och fira mig fortsatt. Kul att ibland ändå plocka fram lite premiumvin några gånger under livets gång.

Jag har sedan tidigare en fin champagne liggande till min 50årsdag men varför stanna där? Livet ska firas varje år.

Sen behöver inte mina smaklökar hålla med men kul ändå! Jag sätter tape med färg grön i vinkällaren för de drycker frun rakt av kan ta. Nu blir det tape med dryckesdatum på några. Ordning o reda.

1000016901.jpg

Det som landat under veckan, några flaskor av varje för att prova nu (när de troligtvis är för unga och resten för lagring). Tänkte att det ska bli kul att prova från JS och WS top100 listor för 2024.
Platser 5, 15, 4 och 3 med 3st 100p och 1st 97p.
Drack Tignanello ’18 på nyår, den var ohyggligt jäkla bra redan nu. Blir kul att höra hur ’21 är så pass ung.
IMG_3819.jpeg

Önskar tips.

Blev väldigt sugen på räkor och söker ett vitt vin till det, ej blommigt eller för fruktigt.
Ca 200-300kr

Vad har ni för tips :)

Då kommer en utförlig beskrivning av Kjell som höll i provningen här :)

Första vinet kommer från en vinmakare och gård som var en av dem som lade grunden till ”Rhône Rangers rörelsen” i USA. John Alban och Alban Vineyards. John var en av de först och pålitligaste källorna för druvor till SQN innan Manfred hade egna vinfält. Så han var på sätt och vis med från början av SQN s resa.
Det första vinet är deras Central Coast Viognier 2021 . Vinet är 100 % viognier och 75% eller mer av druvorna är från deras gård. I inslag denna årgång kommer 100 % från deras gård.. I glaset ser vi ett klart djupgult vin i hötoner. Doften som ungdomlig och fräsch har toner av lätt torkad tropisk frukt, stenfrukter , päron med inslag av blommor och en lätt mineralisk touch. Smaken i munnen följde upp dofterna men tillförde en bra syra som balanserade upp vinet. Några av oss kände en viss nötighet , kanske lätt inslag av mandlar
Ett väldigt trevligt och gott vin som man gärna skulle haft något att tugga på till. En 92 poängare väl värd sitt pris. Många säger att Albans viner är de bästa viognierer utanför Condrieu
Sen blev det temats huvudmans eget vin. Profugo 2018 från Sune Qua Non. En skapelse av Manfred och Elaine på 77,5 % Grenache 10 % Mourvedre 8,3 % Syrah 3,3 % Petit Sirah samt 0,9 % Viognier.Druvorna kommer från 3 av deras egna vingårdar samt 4 % från en gammal och trogen leverantör av druvor i Bien Nacida. Manfreds favoritdruva Grenache är kungen i denna blandning , och den levererar
😳
👍

Vi såg ett vin som var en aning slöjat med en djup tät granatfärg med en röd kant.Doften var stor och öppen fylld med röda bär och frukter. Spår av kompost , kaffe , kryddor i en lite köttig ton. Ett doft som utlovar en kraftfullt vin . Men i munnen känner du ett komplext ganska torrt , med mycket , men mjuka trevliga tanniner. En stor kropp med mer av ”lean mean machine” an svulstigt och överlastat.
Vi hittade toner av lätt bakad röda bär , jordgubb ,körsbär och en lätt pepprighet .Toner av planteringsjord i lätt vulkanisk stil.. Allt i en komplex finstämd och balanserad stil. Eftersmaken var balanserad och finstämd men stannade kvar i gommen länge och njutbart.
Druvorna jästes i hop , men då viogniern var mogen före de röda druvorna frystes den ned och tillfördes sedan de röda vid jäsningen. De frusna druvorna gjorde att druvmusten kyldes ned och saktade ned jäsningen så denna skedde under en längre tid. Vinet lagrades sedan i 23 månader i 37% ny fransk ek , 57,8 % använd ek och 5,2 % betongkar. Ett i mitt tycke fantastiskt vin
👍
👍
👍
👍
👍

Sen började vi utforska Manfreds vänner. Vi började med Maggie Harrison. Hon arbetade som assisterande vinmakare med Manfred i flera år. Hon arbetar med bland annat ANTICA TERRA uppe i Oregon , Eola-Amity Hills som hon är delägare i. Samma område som LINGUA FRANCACWINERY som vi provade förra månaden. Då smakade vi igenom oss 4 härliga Chardonnayer och 5 svårslagna Pinot Noirer
Sen har hon Lillian Wiberg också i Oregon där hon utforskar Roussane , Syrah , Grenache och Cabbe S , med ett härligt resultat.
Det tredje vinet vinet var BOTANICA PINOT NOIR från ANTICA TERRA. Årgången var 2021 . Vinet var ett riktigt trevligt och stort PN vin. Vi ser ett riktigt klart blekt rött vin med en liten silverkant. I doften hittar vi jordgubb , hallon , röda bär i en klart krispig stil. Toner av blommor , rosor , en viss kryddighet . Vinet levererar massor av smak av rosor , röda bär , liten kryddighet , jordgubb och hallon i en balanserad och komplex stil som ger mersmak. Lång och njutbar eftersmak med massor av smaker i en härligt balanserad stil. Om LINGUA FRANCA var bra så är det här vinet änne ett steg upp på stegen. Men kanske inte så mycket bättre som prisskillnaden till LINGUA FRANCA är.

Vi fortsätter med ännu ett Maggie Harrison vin. Denna gång från vingården Lillian Winery. Citerar Manfred Krankl ; ”Maggie är otroligt duktig, men jag mer eller mindre övertalade henne att göra egna viner , för att hon inte skulle fastna här hos mig” , vilket han gjorde rätt i
😁
. Det andra vinet från Maggie är California Syrah 2019. Druvorna kommer från White Hawk Vineyard i Cat Canyon i Santa Ynez Valley en av de tongivande i flera av de bästa Syrah vinerna från Sune Qua Non. I glaset möts vi av ett tät kompakt mörkrött vin med en aning dragning åt blått. Doften är stor med inslag av viol , lakrits, röda och mörka bär. Flinta med en lätt dragning åt bränt gummi , läder och lite chark. I munnen kände vi tanniner , läder , röda och svarta bär , flinta och mörk choklad i en balanserad och integrerad stil.
Sedan fortsätter vi med JIM BINNS som också jobbat för Manfred där han var med om 12 årgångar. Och fördjupade sig i Rhône druvorna under Manfreds ledning. Något han senare fulländat på egen hand. Kvällens vin var ANDREMILY ( gårdens namn är en kombination av Jims och Rachels barns namn ANDREW / EMILY ) Mourvedre 2019 . 81% Mourvedre , 18% Syrah som toppats upp med 1% Viognier. Lisa Perotti Brown CEO på Wine Advocate säger. ” jag har sagt det förut och jag säger det igen. Med det möjliga undantaget för BEAUCASTELS ’Hommages a Jacques Perrin” så det troligen ingen i världen som gör så bra Mourvedre som Jim Binns”.
Vinet är lätt slöjat , tätt mörkt granat rött . Doften fyller näsan med mörka bär , blåbär , björnbär med mer.. vi hittar toner av örter , rosor, kompost , läder , kaffe och tobak. Smakerna följer upp det doften lovar . Eftersmaken lång och behaglig med massa smaker i balanserad stil.
Inte helt konstigt JED DUNNUCK gav det 100 poäng , samma gjorde ROBERT PARKERS Wine Advocate och The Wine Independet
Vi går vidare till ”Le Combe des Fous” 2018 från Clos Saint Jean. Här vi ett vin från ChateauNeuf-Du-Pape. Vi hittar 60% Grenache ( från plantor planterade 1905) , 20% Syrah , 10% Cinsault och 10% Vaccarese..

Clos gör ett vin Chimere Chateauneuf du Pape en blandning av 93% Mourvedre , 5% GreGrenache Blanc. Vinet görs i liten skala och bara i magnumbuteljer. Vinet ligger och lagras på Clos St Jean och Manfred har etiketterna och ser ut att bestämma när det släpps.
Men för att återgå till Le Combe Des Fous. Vi ser ett klart medium djup vin i en snygg rubinröd färg.I doften hittar vi röda bär i en lätt kokt stil, inslag av kryddor , kaffe , lakrits med lätt inslag av oliver och flinta. I munnen känner vi , tanniner , bra syror , rosenblad , mörka bär , kompost i en lite kritig stil
Gott , komplext och balanserat
Till sist så återvänder vi till JOHN ALBAN och Alban Vineyards. Vi avslutar med deras Syrah vin REVA. ( 97~100 % Syrah som balanseras upp med lite Viognier) . Ett lätt slöjat medium djupt rubinrött vin.i doften finner vi örter , kryddor , jord , fänkål , chark och flinta i en balanserad god stil. I gommen har vi röda bär , chark , mineral, kompost , körsbär med en lätt blommig ton. Vinet är döpt efter han mor

Tillbaka
Topp