hikikomori
Basic
Kan rekommendera La Mundial Barcelona Naturel Rosalea Fizzy Rosé. Perfekt en varm sommardag med is och en apelsinskiva.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag väcker liv i tråden med lite semestervin som jag och frugan druckit senaste veckan. Helt otroligt bra allihop faktiskt.
Inga fler semesterfirare som har något kul i glasen?
![]()
![]()
![]()
Tyvärr har Cervera slutat med sin glasgaranti för just Riedel. Med andra ord finns det ingen anledning att handla hos Cervera längre efter att man provklämt liteÅk och kläm på både veritas och veloce tycker jag! Finns på cervera bl a.
Det var nyheter för mig! Enligt hemsidan gäller det glas köpta efter 28/2 2025. Vilket är lite sjukt eftersom februari 2025 hade 27 dagar….Tyvärr har Cervera slutat med sin glasgaranti för just Riedel. Med andra ord finns det ingen anledning att handla hos Cervera längre efter att man provklämt lite
Nu blev det nog en liten tankevurpa. För visst hade februari 28 dagarEnligt hemsidan gäller det glas köpta efter 28/2 2025. Vilket är lite sjukt eftersom februari 2025 hade 27 dagar….
Hahaha ja det stämmer. Vet ej var min tanke att februari bara har 27 dagar kom ifrån…Nu blev det nog en liten tankevurpa. För visst hade februari 28 dagar![]()
Det har du helt rätt i!Veloce-glasen är kanon dessutom!
Pomerol! Eller så kör du två varmrätter och korkar upp allihopSkulle önska lite input kring en stundande middagsbjudning. Efter att ha botaniserat i vinkylen har jag kommit fram till att någon av de tre vinen som syns nedan skall korkas upp. Clos des Papes är ett fylligare och större vin än iaf Pomerolen (i min mening). Den skulle kort och gott ta lite mer plats. Pomerolen testades förra året och upplevde den främst som bred i sin smakprofil. Den är snart 30 år så viss styrka har försvunnit men mycket annat har därmed fått ta plats. Monbasqueten har jag inte testat så vet inte riktigt vart jag har den. Mat kommer väljas utifrån vinet.
Så vad är det då min fråga är? Jo vilken skulle ni bli gladast av att se framdukad? Inte svårare än så.
![]()
Osedvanligt bra input!Pomerol! Eller så kör du två varmrätter och korkar upp allihop![]()
Skulle absolut inte påstå att jag är duktig på Madeira, men...Jag tänkte chansa och se om det är någon i tråden som är bra på Madeira?
Jag fick en flaska relativt gammal Madeira som gåva av min far som i sin tur kommit över den på något oklart sätt och vet inte något om den… Jag har såklart försökt googla på det som framkommer av etiketten - hittar en hel del om producenten men går bet på att hitta en precis likadan flaska någonstans.
Jag misstänker ju att den kanske inte är så spännande att dricka längre (?) och undrar därför om ni tror att det är lönt att försöka lämna den till Systembolagets dryckessauktioner eller vad ni hade gjort med den?
![]()
![]()
![]()
![]()
Tack för det! Sant, låter såklart också klart roligast att öppna det och hoppas att det bjuder på en upplevelseSkulle absolut inte påstå att jag är duktig på Madeira, men...
Det är en Bual, dvs näst sötast efter malavasia.
Madeira är ju typ odödligt pga att det utsätts för både värme och syre under produktionen. Lägg till hyffsad alkholprocent och mycket socker, så blir det som sagt typ odödligt. Med andra ord tror jag det är kanongott om du öppnar. Det hade jag gjort.
En snabb googling verkar ge att en säljs för 1-2k i handeln. Med avgifter osv blir det nog inte mycket kvar på auktion. Vill du vara helt säker på värde får du nog fortsätta kolla själv. Jag gav det 30 sekunder så tar inte gift på att jag har rätt.
Jag resonerar typ alltid såhär; flaskor som inte kostat dig några pengar eller väldigt lite men kan vara värda mycket är betydligt bättre att dricka själv än att sälja. Sen har du en bra historia med den så öppna den med din pappa och njut.Tack för det! Sant, låter såklart också klart roligast att öppna det och hoppas att det bjuder på en upplevelse
Har tänkt i liknande banor men om någon hade ropat att det är värt en mindre förmögenhet ;-) så hade jag hellre sålt och förvandlat det till ett antal bra flaskor istället.
Jag återkommer med en smakrapport om /när jag provat.
Vad kostar Sol nuförtiden? Mina föräldrar köpte hem ett knippe flaskor av Sol för ett antal år sedan och då kostade det runt 50-lappen. Otroligt prisvärt och trevligt vin, om än rätt enkelt.Var på minisemester i norra Italien och passade på att prova det lokala vinet
![]()
Bodde på gården, både boende, mat och vin var fantastiskt, rekommenderar verkligen ett besök.
![]()
Tillverkaren av vårt husvin håller till i området, så passade på att titta förbi. Kul besök och väldigt trevligt bemötande av ägarinnan, som dessutom gav oss en guidning på gården.
Synd (eller tur..?) att man inte hade bilen med sig. Får inte plats så mycket i bagaget när man flyger.
Vad kostar Sol nuförtiden? Mina föräldrar köpte hem ett knippe flaskor av Sol för ett antal år sedan och då kostade det runt 50-lappen. Otroligt prisvärt och trevligt vin, om än rätt enkelt.
Dessvärre tycker jag svenskt vin är väldigt överskattat men med detta sagt hade der varit väldigt kul att dricka svensk Pinot.Arilds Vingård - Marys backe 2023. Pinot Noir-version, på tyska "Frühburgunder", druva skapad för kallare klimat (tidigare skörd). Positivt överraskad. Absolut ingen vinexpert, så kan knappt beskriva detta mer än att det doftar källare (på ett bra sätt). Fick flaskan av föräldrarna på vägen tillbaka till Jönköping för mitt sista år på högskolan. Börjar inse att vinvärlden är mycket intressant och komplex. Men jag vill inte bli mer intresserad egentligen, det är nog med ett klockintresse
Någon annan som provat svenskt vin?
![]()
Vad gäller svenska viner har jag har testat denna Pinot, en Cabernet Cortis, typ 3st olika vita Solaris, och 2st Rosé som jag inte minns druvan/druvorna på. I mångt och mycket är jag benägen att hålla med dig. Undantaget är denna Pinot och ett Rosévin som vi testade från Åhus Vingård i Juli. Värt priset? Förmodligen inte. Men det var gott nog för att vi skulle vara okej med priset med tanke på att det var lokal och mycket småskalig produktion.Dessvärre tycker jag svenskt vin är väldigt överskattat men med detta sagt hade der varit väldigt kul att dricka svensk Pinot.
Har varit på Arilds Vingård ett antal tillfällen, senast i Juli. Det enda som jag fastnat för de senaste gångerna är deras Rosé som jag starkt kan rekommendera! Lite matigare och bättre struktur, som jag uppskattar!Arilds Vingård - Marys backe 2023. Pinot Noir-version, på tyska "Frühburgunder", druva skapad för kallare klimat (tidigare skörd). Positivt överraskad. Absolut ingen vinexpert, så kan knappt beskriva detta mer än att det doftar källare (på ett bra sätt). Fick flaskan av föräldrarna på vägen tillbaka till Jönköping för mitt sista år på högskolan. Börjar inse att vinvärlden är mycket intressant och komplex. Men jag vill inte bli mer intresserad egentligen, det är nog med ett klockintresse
Någon annan som provat svenskt vin?
![]()