• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Testade denna igår. Den var trevlig och välbalanserad :)
20220826_204112.jpg

Försöker få slut på Glen Moray så jag har en ursäkt för att köpa något nytt spännande nästa vecka. ;)
Rolex 2022-09-09 (Whisky).jpg

Delvis nytt sortiment från 1/9 samt en del prishöjningar tyvärr. Nån som har provat den här nyheten, som jag är lite nyfiken på?

För en som är ny inom denna värld men ändå druckit lite whisky förut så köpte jag en flaska Glen Moray för en rimlig peng två veckor den. Gillar den och söker lite fler för att kunna variera mig lite. Har bläddrat igenom tråden lite här och snappat upp potentiella kommande köp. Har inte riktigt lust att köpa något dyrt eller superbilligt, landar gärna någonstans mellan 300-500 kronor, men är såklart öppen för förslag om någon har tips eller förslag på något bra. De jag snappade upp är:
AnCnoc 12 years - 389:-
Deveron 12 years - 355:-
Balvenie 12 years - 559:-
Singleton 12 years - 374:-
Dalwhinnie 15 years - 499:-
Någon som har något förslag? Trevlig helg på er annars!
EC7096BA-73CF-41F2-BBAE-6626E829B282.jpeg

För en som är ny inom denna värld men ändå druckit lite whisky förut så köpte jag en flaska Glen Moray för en rimlig peng två veckor den. Gillar den och söker lite fler för att kunna variera mig lite. Har bläddrat igenom tråden lite här och snappat upp potentiella kommande köp. Har inte riktigt lust att köpa något dyrt eller superbilligt, landar gärna någonstans mellan 300-500 kronor, men är såklart öppen för förslag om någon har tips eller förslag på något bra. De jag snappade upp är:

Bra val i din lista. Stämmer 100% med dom flesta av mina favoriter mellan 300 och 500, inklusive Glen Moray ... ;)

Kan tipsa om ett par till som är värda att prova:

Oban 14 yrs. Lite för dyr kanske med sina 599:-?
Aberlour 12 yrs för 439:- (lite sherrysmak)
Loch Lomond 15 yrs för 429:-

Caol ila 12år. 500kr vill jag minnas, min favorit

Bra val i din lista. Stämmer 100% med dom flesta av mina favoriter mellan 300 och 500, inklusive Glen Moray ... ;)

Kan tipsa om ett par till som är värda att prova:

Oban 14 yrs. Lite för dyr kanske med sina 599:-?
Aberlour 12 yrs för 439:- (lite sherrysmak)
Loch Lomond 15 yrs för 429:-
Ja, när jag kollade och skrev upp intressanta så insåg jag sen att du skrivit om alla 😅 och det var helt och hållet du som fick mig att köpa Glen Moray! Tack för tipsen, skriver ner dem!
599 kanske inte är för dyrt, sparar den såklart så att jag har. Försöker typ bilda mig en uppfattning om vad jag gillar och kan senare köpa sånt som kostar lite mer. Men tycker spannet 300-500 känns rimligt rent prismässigt för en flaska om det inte är något speciellt 😊

Loch Lomond. Tamnavulin, Old Pulteney, Glemmorangie, Glenn Livet, AnCnoc., Aberlour
Samtliga av dessa under 500. Flera drygt 300 kr

Jag frågade ju för ett tag sedan om någon hade provat nyheten Two Stacks men fick inget svar. Då ingen minns en fegis tog jag tag i saken själv idag och ett "balanserat" omdöme kommer på torsdag ... ;)

Fast dom får lära sig att stava Whisky rätt ... :banghead:
Rolex 2022-09-13 (Whiskey).jpg
Irländarna stavar alltid med -ey på slutet, liksom jänkarna såklart (läs mer om bakgrunden). Hittar ingen whiskybase-post om just den där buteljeringen så blir intressant att höra vad du säger. Snackar vi Irland kan jag tipsa om Redbreast 12 och 15.

Irländarna stavar alltid med -ey på slutet, liksom jänkarna såklart (läs mer om bakgrunden). Hittar ingen whiskybase-post om just den där buteljeringen så blir intressant att höra vad du säger. Snackar vi Irland kan jag tipsa om Redbreast 12 och 15.

Jag vet att dom stavar så. Försökte bara vara lite rolig men det gick ju inget vidare ... ;)

Tack för tips. Normalt inte så förtjust i Irländsk Whiskey men ingen minns en fegis som sagt. Nu får vi vänta på både omdöme och slutligt valresultat tills på torsdag.

Senast ändrad:
Jag vet att dom stavar så. Försökte bara vara lite rolig men det gick ju inget vidare ... ;)

Tack för tips. Normalt inte så förtjust i Irländsk Wiskey men ingen minns en fegis som sagt. Nu får vi vänta på både omdöme och slutligt valresultat tills på torsdag.
Hehe, nämen jag har en bekant från Irland som hela tiden tjatar om att det är skottarna som stavar fel :)

Finns en del bra grejer men var åtminstone förut svårt att hitta oberoende buteljeringar av irländsk whisky.

Hehe, nämen jag har en bekant från Irland som hela tiden tjatar om att det är skottarna som stavar fel :)

Finns en del bra grejer men var åtminstone förut svårt att hitta oberoende buteljeringar av irländsk whisky.

Dom riskerar dock att bli ihopblandade med den där sörjan som amerikanarna dricker. ;)

Allt snack om irländsk Whiskey fick mig osökt att tänka på ...:

Jag utlovade ju en "balanserad" utvärdering av den irländska maltwhiskeyn Two Stacks i tisdags. Sagt och gjort:
Rolex 2022-09-15 (Whiskey).jpg

Ingen expert på att beskriva Whisk(e)y men första intrycket är en ton av rökighet (typ Dalwhinnie) och en viss sötma. Något rå som kan bero på att den inte har någon åldersangivelse samt att den håller 43%, men en mycket liten skvätt vatten löste det. En helt OK Whisk(e)y men enligt min smak finns det bättre med fylligare smak för dom 379:- den kostade. Bara ett första intryck som sagt så den kanske växer med sjunkande nivå i den snygga flaskan. ;)

015DA9C0-E476-481B-A1CB-322D6E083A93.jpeg

Följde tipset om Loch Lomond och kör ett litet smaktest här för att se vad som faller mig i smaken. Tycker kombipaketet var rätt överkomligt (234kr) och ställer dem mot den jag har hemma. Och nej, är inte någon whiskyconnoisseour direkt. Bara en novis på upptäcksfärd. Trevlig kväll allesammans 😊

015DA9C0-E476-481B-A1CB-322D6E083A93.jpeg

Följde tipset om Loch Lomond och kör ett litet smaktest här för att se vad som faller mig i smaken. Tycker kombipaketet var rätt överkomligt (234kr) och ställer dem mot den jag har hemma. Och nej, är inte någon whiskyconnoisseour direkt. Bara en novis på upptäcksfärd. Trevlig kväll allesammans 😊

Kul! Notera att flera av Loch Lomond håller 46% så en skvätt vatten är inte fel i dom ... ;)

Tillbaka
Topp