• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Som utlovat. Lika god som jag minns den ... :happyhappy:
IWC I 2022-10-13 (Whisky 2).jpg

Nu har jag kommit till botten av den här irländska malten, som jag inte kommer att köpa igen. Den är inte direkt dålig om man har i en skvätt vatten, men inte värd sina 379:-. Snarare jämförbar smak- och värdemässigt med Loch Lomond Original för 299:-, som också saknar åldersangivelse.
Rolex 2022-10-29 (Whisky 1).jpg

Varje dag i veckan (utom söndagar då det är stängt ... ;) ) skulle jag istället köpa någon av dom här två för samma pengar:
Rolex 2022-05-30 (Whisky).jpg

IWC I 2022-05-14 (Whisky 2).jpg

Eller varför inte den här för facila 355:-:
IWC DT 2021-05-19 (Whisky).jpg

@laketwig kan inte du testa någon av dessa Spearhead 379, Kilbeggan 329, Loch Lomond Single grain 429? :)

Kollat upp dom nu och tror att jag passar. Dels för att samtliga tillhör beställningssortimentet, dels för att samtliga saknar åldersangivelse. Råheten har tyvärr en tendens att ta över i yngre Whisky. Den enda av dom yngre som jag testat och verkligen gillat är Glen Moray Chardonnay Cask Finish för 299:-. Klart prisvärd.

Kollat upp dom nu och tror att jag passar. Dels för att samtliga tillhör beställningssortimentet, dels för att samtliga saknar åldersangivelse. Råheten har tyvärr en tendens att ta över i yngre Whisky. Den enda av dom yngre som jag testat och verkligen gillat är Glen Moray Chardonnay Cask Finish för 299:-. Klart prisvärd.
Tackar för svaret och tipset👍 Den ska jag kolla upp 😊

Jag var på whiskyprovning hos en kollega i fredags. Sex olika whiskys i blindtest med en bubblare utanför Skottland. Sjunde flaskan på bilden en bonus efteråt.

De flesta höll nummer två som favorit men min personliga utstickare var nummer fyra. Inte druckit någon av dem tidigare så var roligt för en amatör i sammanhanget!

Bilagor

• 3AFD7234-18EB-490E-A5E2-49417762157F.jpeg
    3AFD7234-18EB-490E-A5E2-49417762157F.jpeg
    633.8 KB · Visningar: 16
Jag tror inte att jag förstod din fråga.
På ön var de väldigt framgångsrika på att framställa whisky och var stor leverantör till USA runt 1900-talet ända tills de började göra fulwhisky. Då sjönk marknaden i USA och fler destillerier på ön fick lägga ner verksamheten.
Denna information fick jag under en en whisky provning av en granne som har 700 olika malt hemma. Jag inhandlade dagen efter en från ön. Har inte hunnit smaka den ännu
20221102_205752.jpg

På ön var de väldigt framgångsrika på att framställa whisky och var stor leverantör till USA runt 1900-talet ända tills de började göra fulwhisky. Då sjönk marknaden i USA och fler destillerier på ön fick lägga ner verksamheten.
Denna information fick jag under en en whisky provning av en granne som har 700 olika malt hemma. Jag inhandlade dagen efter en från ön. Har inte hunnit smaka den ännu
Jag öppnade den här flaskan av min andra, för att bryta efter att ha druckit mycket annan whisky. Nästa gång ska jag förbereda mig och försöka beskriva de organoleptiska egenskaperna i några meningar. Jag kan bara snabbt säga att den var behaglig, smaklik Balvenie 12Y, med en lite mjukare doft. Kanske hade mina sinnen redan en något störd mängd alkoholuppfattning, så nästa gång ska jag beskriva dess fördelar och nackdelar i detalj. Hon fick lite luft, vilket teoretiskt sett borde få ut det bästa ur henne.

Tillbaka
Topp