• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Jag kan ingenting om Whisky, vad är det bästa man kan köpa för 1000-1500kr på ett hyfsat välsorterat systembolag?

Ska ges bort i gåva.

Jag kan ingenting om Whisky, vad är det bästa man kan köpa för 1000-1500kr på ett hyfsat välsorterat systembolag?

Ska ges bort i gåva.

Om du kan tänka dig att gå upp till 1.800:- så är den här som jag tipsade om som present tidigare ett mycket bra val:

Ska ges bort i gåva.

Butikssortimentet är väl sådär om man ska vara ärlig, tror bara det finns två whiskys som är lite "mer" än andra i sortimentet.

Glengoyne 21yo är väl klassikern att ge bort i present när det är 1000kr+ och som finns på alla bolag.
Helt OK whisky sett till priset och bra presentation i kartong.

Jag själv hade nog föredragit Highland Park 18yo för strax över 1000-lappen.
Men det är personlig smak och där tror jag inte de har en fin kartong heller om inget ändrats på sistone.

Sen kan välsorterade bolag ha någon enstaka flaska som kan vara lite roligare men det är svårt att sia om.

Ska ges bort i gåva.

Kan du lägga till 200:- så beställer du en Johnny Walker Blue Label. Beroende på framförhållning.
Är det någon som är intresserad av hantverk så är detta det mest prisvärda för den pengen.

Är det någon som bara imponeras av 18y så kan du köra en Highland Park 18y. Personen kommer inte känna någon skillnad ändå.

Ska ges bort i gåva.
Beror förstås helt på mottagaren, om personen på riktigt är intresserad av whisky tror jag denne skulle uppskatta någon small batch eller single cask i fatstyrka snarare än något mer ordinärt. Men då är det i regel beställningssortiment så du får räkna med några dagars leveranstid. Glengoyne 21 och HP 18 som nämns ovan är i ofta bra (HP kan variera rätt mycket mellan batcharna och har blivit något sämre än de var för 10-15 år sen). Ett stalltips är annars att försöka undvika allt som är alltför utspätt och kylfiltrerat (där faller t.ex. Blue Label) samt sådant som innehåller tillsatt sockerkulör.

Dessa skulle jag inte tacka nej till t.ex.

Ben Nevis PX 15yo

Tomintoul Single Cask 15yo 2004

Longmorn 18yo (webblansering 2/3)

Beror förstås helt på mottagaren, om personen på riktigt är intresserad av whisky tror jag denne skulle uppskatta någon small batch eller single cask i fatstyrka snarare än något mer ordinärt. Men då är det i regel beställningssortiment så du får räkna med några dagars leveranstid. Glengoyne 21 och HP 18 som nämns ovan är i ofta bra (HP kan variera rätt mycket mellan batcharna och har blivit något sämre än de var för 10-15 år sen). Ett stalltips är annars att försöka undvika allt som är alltför utspätt och kylfiltrerat (där faller t.ex. Blue Label) samt sådant som innehåller tillsatt sockerkulör.

Dessa skulle jag inte tacka nej till t.ex.

Ben Nevis PX 15yo

Tomintoul Single Cask 15yo 2004

Longmorn 18yo (webblansering 2/3)

Kylfiltrering används oftast som något negativt, men är väldigt vanligt och uppskattas egentligen av gemene man pga. det estetiska. Då man filtrerar bort partiklar som annars synliggörs om man t.ex. har is eller vatten i.
Kan absolut påverka smaken, men både positivt och negativt skall tilläggas.

Cask strenght (icke utspätt) är också lite kontroversiellt. Många sätter i halsen av 40% och skulle aldrig uppskatta en dryck som närmar sig 60% alkoholhalt 🙂

Eftersom det är en present så kanske det skulle vara mer safe att köra något mer kommersiellt.

Jag tycker personligen att Johnny Blue är ett grymt hantverk på en blended whisky. Vilket är lite kul mot alla single malts i ordinarie sortiment.

Vill inte skapa debatt, men bara för att förtydliga mitt råd och ge ljus på vad de olika begreppen egentligen betyder 🙂

Kylfiltrering används oftast som något negativt, men är väldigt vanligt och uppskattas egentligen av gemene man pga. det estetiska. Då man filtrerar bort partiklar som annars synliggörs om man t.ex. har is eller vatten i.
Kan absolut påverka smaken, men både positivt och negativt skall tilläggas.

Cask strenght (icke utspätt) är också lite kontroversiellt. Många sätter i halsen av 40% och skulle aldrig uppskatta en dryck som närmar sig 60% alkoholhalt 🙂

Eftersom det är en present så kanske det skulle vara mer safe att köra något mer kommersiellt.

Jag tycker personligen att Johnny Blue är ett grymt hantverk på en blended whisky. Vilket är lite kul mot alla single malts i ordinarie sortiment.

Vill inte skapa debatt, men bara för att förtydliga mitt råd och ge ljus på vad de olika begreppen egentligen betyder 🙂
Eftersom kylfiltrering tar bort smakbärande element, primärt fettsyror, tappar du delar av whiskyns fullständiga karaktär. Det är ett av skälen till att man inte kylfiltrerar mer exklusiv whisky och att vissa destillerier i huvudsak har slutat t.ex. Ardbeg. Men visst, det finns säkert de som föredrar kylfiltrerat också, to each their own.

Det är nog inte många som dricker en whisky på 60 procent ren, däremot får man själv kontroll över vattningen. Är den 60 kan du vattna till 55, 50, 45, 40 och avgöra själv, snarare än att låta en dryckeskoncern bestämma åt dig genom att vattna ut whiskyn så mycket de tillåts göra.

Finns mycket bra blended så man ska absolut inte stirra sig blind på singelmalt. Blue Label är intressant av olika skäl men tycker inte alls den är värd pengarna, kan rekommendera att läsa detta inlägg på r/whisky innan köp:

Det är ju ett diskussionsforum så klart man får lyfta lite olika tankar, sånt tänker jag bara är positivt :)

Ni vet vad som händer när jag veckohandlar och måste panta burk ... ;)
Systemet 2023-02-14.jpg

Jepp!
Whisky 2023-02-14.jpg

Det blev den längst ner i högra hörnet.
IWC DT 2023-02-14 (Whisky).jpg

Var ute efter en billig sherrylagring så högg denna i bara farten på systemet. 341:-
Har provat betydligt bättre, känns lite tam, men samtidigt rätt OK i smaken. Klart prisvärd :)
Funkade ypperligt till lite torkat renkött som höjde smaken en aning.
A8BEDF7C-18C4-4E7A-A505-7930B85C9CC3.jpeg

Tillbaka
Topp