Jag kan ingenting om Whisky, vad är det bästa man kan köpa för 1000-1500kr på ett hyfsat välsorterat systembolag?
Ska ges bort i gåva.
Ska ges bort i gåva.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag kan ingenting om Whisky, vad är det bästa man kan köpa för 1000-1500kr på ett hyfsat välsorterat systembolag?
Ska ges bort i gåva.
Ska ges bort i gåva.
Ska ges bort i gåva.
Beror förstås helt på mottagaren, om personen på riktigt är intresserad av whisky tror jag denne skulle uppskatta någon small batch eller single cask i fatstyrka snarare än något mer ordinärt. Men då är det i regel beställningssortiment så du får räkna med några dagars leveranstid. Glengoyne 21 och HP 18 som nämns ovan är i ofta bra (HP kan variera rätt mycket mellan batcharna och har blivit något sämre än de var för 10-15 år sen). Ett stalltips är annars att försöka undvika allt som är alltför utspätt och kylfiltrerat (där faller t.ex. Blue Label) samt sådant som innehåller tillsatt sockerkulör.Jag kan ingenting om Whisky, vad är det bästa man kan köpa för 1000-1500kr på ett hyfsat välsorterat systembolag?
Ska ges bort i gåva.
Beror förstås helt på mottagaren, om personen på riktigt är intresserad av whisky tror jag denne skulle uppskatta någon small batch eller single cask i fatstyrka snarare än något mer ordinärt. Men då är det i regel beställningssortiment så du får räkna med några dagars leveranstid. Glengoyne 21 och HP 18 som nämns ovan är i ofta bra (HP kan variera rätt mycket mellan batcharna och har blivit något sämre än de var för 10-15 år sen). Ett stalltips är annars att försöka undvika allt som är alltför utspätt och kylfiltrerat (där faller t.ex. Blue Label) samt sådant som innehåller tillsatt sockerkulör.
Dessa skulle jag inte tacka nej till t.ex.
Ben Nevis PX 15yo
![]()
Ben Nevis PX Finish 15 years, 2006
www.systembolaget.se
Tomintoul Single Cask 15yo 2004
![]()
Tomintoul Port Pipe Single Cask 15 Years, 2004
www.systembolaget.se
Longmorn 18yo (webblansering 2/3)
![]()
Longmorn 18 years old
www.systembolaget.se
Eftersom kylfiltrering tar bort smakbärande element, primärt fettsyror, tappar du delar av whiskyns fullständiga karaktär. Det är ett av skälen till att man inte kylfiltrerar mer exklusiv whisky och att vissa destillerier i huvudsak har slutat t.ex. Ardbeg. Men visst, det finns säkert de som föredrar kylfiltrerat också, to each their own.Kylfiltrering används oftast som något negativt, men är väldigt vanligt och uppskattas egentligen av gemene man pga. det estetiska. Då man filtrerar bort partiklar som annars synliggörs om man t.ex. har is eller vatten i.
Kan absolut påverka smaken, men både positivt och negativt skall tilläggas.
Cask strenght (icke utspätt) är också lite kontroversiellt. Många sätter i halsen av 40% och skulle aldrig uppskatta en dryck som närmar sig 60% alkoholhalt
Eftersom det är en present så kanske det skulle vara mer safe att köra något mer kommersiellt.
Jag tycker personligen att Johnny Blue är ett grymt hantverk på en blended whisky. Vilket är lite kul mot alla single malts i ordinarie sortiment.
Vill inte skapa debatt, men bara för att förtydliga mitt råd och ge ljus på vad de olika begreppen egentligen betyder![]()
Fick den i julas här från Secret Santa här på KS, tycker den var trevligFick denna av hustrun i morse. Någon som provat denna?![]()
![]()
![]()
precis min smak.Kvällens
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Skål för ytterligare en trevlig lördagskväll utan Mello ...
![]()
Återkom gärna med upplevelsen! Hade eventuellt tänkt köpa den också men velar lite.Hittade något spännande på det tillfälliga sortimentet på systemet idag, den ska nog provas i helgen.
![]()
Jag tror den är för rökig för mig.Hittade något spännande på det tillfälliga sortimentet på systemet idag, den ska nog provas i helgen.
![]()