• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Hade ett ärende ner till centrumet idag också så jag passade på att bunkra lite innan prishöjningen på onsdag. Tyvärr var favoriten Dalwhinnie slut men dom här två är helt OK också ... :happyhappy:
Omega 42 2023-02-27 (Whisky).jpg

Har tidigare provat några (samt har ett par) flaskor japansk whisky, b.la. några från Nikka som jag tyckt varit grymma. Har kikat lite snabbt på Bolagets nuvarande utbud av japansk whisky och såg att de har några single malts från Nikka, bl.a. Taketsuru Pure Malt och Miyagikyo. Någon som testat dessa? Har läst lite på Reddit och det verkar vara en jäkla prisskillnad på Bolaget gentemot vad folk har betalat enligt nämnda forum, t.ex. någon som fick tag i Taketsuru för drygt $32. Är dessa flaskor värda priset vi betalar i kronor?

Har tidigare provat några (samt har ett par) flaskor japansk whisky, b.la. några från Nikka som jag tyckt varit grymma. Har kikat lite snabbt på Bolagets nuvarande utbud av japansk whisky och såg att de har några single malts från Nikka, bl.a. Taketsuru Pure Malt och Miyagikyo. Någon som testat dessa? Har läst lite på Reddit och det verkar vara en jäkla prisskillnad på Bolaget gentemot vad folk har betalat enligt nämnda forum, t.ex. någon som fick tag i Taketsuru för drygt $32. Är dessa flaskor värda priset vi betalar i kronor?

Helt okej men inget exceptionellt, skulle hellre lägga pengarna på en vanlig Yoichi och Nikka from the barrel om vi talar om SB:s utbud. Men priserna på japanskt, även NAS och de mer mediokra grejer som kommit på senare år för att casha in på hypen, svarar inte riktigt mot vad man får för pengarna. Sen kommer standardbuteljeringar alltid att vara dyrare i Sverige än i t.ex. USA, på en del specialbuteljeringar kan dock Sverige vara billigast i världen p.g.a. hur SB fungerar.

De större destillerierna tar ju ganska saftiga summor för sina äldre buteljeringar. Om man vill prova något som äldre (alltså äldre än vanliga ”äldre” flaskor, så över 18-strecket), har ni några rekommendationer på flaskor som inte kostar hutlöst mycket (”billigt” i relation till åldern)? :)

De större destillerierna tar ju ganska saftiga summor för sina äldre buteljeringar. Om man vill prova något som äldre (alltså äldre än vanliga ”äldre” flaskor, så över 18-strecket), har ni några rekommendationer på flaskor som inte kostar hutlöst mycket (”billigt” i relation till åldern)? :)
Huvudregeln är att kika på oberoende buteljerare snarare än på officiella buteljeringar, men även oberoende har blivit dyrt. Förr gick det att få tag på en 40 årig Glenfarclas från DL för ett par tusenlappar, det var andra tider. Sen finns det en del blended med hög lägstaålder som kan vara prisvärda. Grainwhisky är dock fortfarande relativt billigt om man vill komma upp i ålder.

Men ålder/pris på bolaget så vinner nog denna, fatstyrka dessutom. Men verkar vara på väg ut ur sortimentet.

Huvudregeln är att kika på oberoende buteljerare snarare än på officiella buteljeringar, men även oberoende har blivit dyrt. Förr gick det att få tag på en 40 årig Glenfarclas från DL för ett par tusenlappar, det var andra tider. Sen finns det en del blended med hög lägstaålder som kan vara prisvärda. Grainwhisky är dock fortfarande relativt billigt om man vill komma upp i ålder.

Men ålder/pris på bolaget så vinner nog denna, fatstyrka dessutom. Men verkar vara på väg ut ur sortimentet.
Tack! Kan dock gå upp lite mer i prisklass. Finns det någon scotch som kan passa mina önskemål? :)

Synd att det ej går att sortera efter ålder hos Bolaget…

Tack! :)

Hur ser det ut om man vill ha något mot 30-års-strecket eller över? Är det flera par tusenlappar det handlar om då?
Prova att söka med nummer bara och sortera efter typ m.m.

Hör och häpna, det var inte bara prishöjningar på Bolaget idag. Dom två kronor den här gick upp vid årskiftet är nu borta, vilket innebär att den åter igen är bästa köp under 500 spänn. :happyhappy:
Dalwhinnie 2023-02-28.jpg
Kollade om samma sak gällde min favorit i prisklassen, Balvnenie 12y, den verkar stuckit ordentligt. Nu 589:- , kostade inte den 499:- för ett år sedan?

Är det någon som vet hur man lättast får tag på Clynelish 14 i Sverige?
Har hört att de haft den på systemet för några år sedan men den finns ju tyvärr inte längre 😓

Jag vet inte om det är tillåtet med Whiskey i tråden men för en annan som är Old fashioned fantast så är det bourbon för hela slanten. Nästa i alla fall…
Kan tipsa om Rickhous Cask Strength Bourbo som numera finns på Systembolaget och är riktigt bra och även välsmakande i sin rena form. Att den dessutom är lite spritstarkare är bara positivt om man föredrar OF👍

Jag vet inte om det är tillåtet med Whiskey i tråden men för en annan som är Old fashioned fantast så är det bourbon för hela slanten. Nästa i alla fall…
Kan tipsa om Rickhous Cask Strength Bourbo som numera finns på Systembolaget och är riktigt bra och även välsmakande i sin rena form. Att den dessutom är lite spritstarkare är bara positivt om man föredrar OF👍
All bourbon är whiskey, men all whiskey är inte bourbon 😉

Skeptisk vid första sippen men tycker den blir bättre. Klart annorlunda än det mesta jag smakat i bourbon-väg. Inte så mycket vanilj och kola som hör till vanligheterna. Ganska mycket cederträ enligt mig.
Jag köpte mig en i veckan men har inte hunnit på än. Ser att du även har en EC barrel proof från deras small batch serie, även den är jag nyfiken på men den är lite knepig att på tag på. Hur upplever du den jämfört med deras ”vanliga” bourbon som finns på bolaget?

Jag köpte mig en i veckan men har inte hunnit på än. Ser att du även har en EC barrel proof från deras small batch serie, även den är jag nyfiken på men den är lite knepig att på tag på. Hur upplever du den jämfört med deras ”vanliga” bourbon som finns på bolaget?
Ja den släpps bara tre gånger om året i USA och systemet ligger nåt år efter och verkar inte köpa in alla batcher.
Den 23 feb släppte de vad jag har för mig var batch B522 alltså årets andra släpp 2022 som var i maj.
A123 (januari 2023) ska tydligen vara något alldeles extra. Får hålla utkik efter den på bolaget framåt hösten.

A120 som jag har är också väldigt bra och blommar ut lite extra med ett litet stänk vatten för att få ner den från respektabla 68%.

Vanliga small batch är också jättefin och förmodligen mer prisvärd om man ska vara helt ärlig.
Den ingår tydligen i systemets fasta sortiment nu för tiden men verkar inte ha kommit in i lager riktigt än.
Jag lyckades dock knipa en flaska tidigare i år när den fanns som beställningsvara.

EDIT: B522 verkar faktiskt gå att beställa online på bolaget nu!

Ni som dricker Bourbon ofta, vad är det som gör att ni gillar det mer än typ vanlig malt whiskey?
Förstår att ni gillar malt whiskey också så kanske en konstig formulering på fråga😀
Jag är ny på bourbon och endast testat Jim Beam som jag inte gillade alls.
Finns det någon bättre Bourbon man kan testa som nybörjare som inte är allt för dyr.

Tillbaka
Topp