Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har tidigare provat några (samt har ett par) flaskor japansk whisky, b.la. några från Nikka som jag tyckt varit grymma. Har kikat lite snabbt på Bolagets nuvarande utbud av japansk whisky och såg att de har några single malts från Nikka, bl.a. Taketsuru Pure Malt och Miyagikyo. Någon som testat dessa? Har läst lite på Reddit och det verkar vara en jäkla prisskillnad på Bolaget gentemot vad folk har betalat enligt nämnda forum, t.ex. någon som fick tag i Taketsuru för drygt $32. Är dessa flaskor värda priset vi betalar i kronor?
Huvudregeln är att kika på oberoende buteljerare snarare än på officiella buteljeringar, men även oberoende har blivit dyrt. Förr gick det att få tag på en 40 årig Glenfarclas från DL för ett par tusenlappar, det var andra tider. Sen finns det en del blended med hög lägstaålder som kan vara prisvärda. Grainwhisky är dock fortfarande relativt billigt om man vill komma upp i ålder.De större destillerierna tar ju ganska saftiga summor för sina äldre buteljeringar. Om man vill prova något som äldre (alltså äldre än vanliga ”äldre” flaskor, så över 18-strecket), har ni några rekommendationer på flaskor som inte kostar hutlöst mycket (”billigt” i relation till åldern)?![]()
Tack! Kan dock gå upp lite mer i prisklass. Finns det någon scotch som kan passa mina önskemål?Huvudregeln är att kika på oberoende buteljerare snarare än på officiella buteljeringar, men även oberoende har blivit dyrt. Förr gick det att få tag på en 40 årig Glenfarclas från DL för ett par tusenlappar, det var andra tider. Sen finns det en del blended med hög lägstaålder som kan vara prisvärda. Grainwhisky är dock fortfarande relativt billigt om man vill komma upp i ålder.
Men ålder/pris på bolaget så vinner nog denna, fatstyrka dessutom. Men verkar vara på väg ut ur sortimentet.
![]()
J.P. Wiser's Cask Strength Blend 23 Years
Nyanserad smak med tydlig fatkaraktär, inslag av torkade aprikoser, nougat, kanel, choklad, pomerans och vanilj.www.systembolaget.se
Tack! Kan dock gå upp lite mer i prisklass. Finns det någon scotch som kan passa mina önskemål?![]()
Tack!Glengoyne 21 är ju en klassiker. Har gått upp en del i pris, men finns i praktisk 20cl flaska.![]()
Glengoyne 21 Years Old
Komplex, smakrik whisky med tydlig karaktär av sherryfat, inslag av valnötter, torkad frukt, kakao, lakrits och honung.www.systembolaget.se
Prova att söka med nummer bara och sortera efter typ m.m.Tack!
Hur ser det ut om man vill ha något mot 30-års-strecket eller över? Är det flera par tusenlappar det handlar om då?
Kollade om samma sak gällde min favorit i prisklassen, Balvnenie 12y, den verkar stuckit ordentligt. Nu 589:- , kostade inte den 499:- för ett år sedan?Hör och häpna, det var inte bara prishöjningar på Bolaget idag. Dom två kronor den här gick upp vid årskiftet är nu borta, vilket innebär att den åter igen är bästa köp under 500 spänn.
![]()
Kollade om samma sak gällde min favorit i prisklassen, Balvnenie 12y, den verkar stuckit ordentligt. Nu 589:- , kostade inte den 499:- för ett år sedan?
All bourbon är whiskey, men all whiskey är inte bourbonJag vet inte om det är tillåtet med Whiskey i tråden men för en annan som är Old fashioned fantast så är det bourbon för hela slanten. Nästa i alla fall…
Kan tipsa om Rickhous Cask Strength Bourbo som numera finns på Systembolaget och är riktigt bra och även välsmakande i sin rena form. Att den dessutom är lite spritstarkare är bara positivt om man föredrar OF![]()
Heaven Hill, vad tycker du om 2014 Evan Williams single barrel vintage?Ja, mer bourbon i tråden tycker jag!
![]()
Skeptisk vid första sippen men tycker den blir bättre. Klart annorlunda än det mesta jag smakat i bourbon-väg. Inte så mycket vanilj och kola som hör till vanligheterna. Ganska mycket cederträ enligt mig.Heaven Hill, vad tycker du om 2014 Evan Williams single barrel vintage?
Jag köpte mig en i veckan men har inte hunnit på än. Ser att du även har en EC barrel proof från deras small batch serie, även den är jag nyfiken på men den är lite knepig att på tag på. Hur upplever du den jämfört med deras ”vanliga” bourbon som finns på bolaget?Skeptisk vid första sippen men tycker den blir bättre. Klart annorlunda än det mesta jag smakat i bourbon-väg. Inte så mycket vanilj och kola som hör till vanligheterna. Ganska mycket cederträ enligt mig.
Ja den släpps bara tre gånger om året i USA och systemet ligger nåt år efter och verkar inte köpa in alla batcher.Jag köpte mig en i veckan men har inte hunnit på än. Ser att du även har en EC barrel proof från deras small batch serie, även den är jag nyfiken på men den är lite knepig att på tag på. Hur upplever du den jämfört med deras ”vanliga” bourbon som finns på bolaget?