• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Mina favoriter är Ledaig 10 och Port Charlotte 10, mycket trevliga.
Får man be om lite hjälp här bland alla whiskeyhjältar? Jag är själv ganska ny på banan men jag och frugan har börjat smutta på en whisky till kvällen på helgen. Jag har upptäckt att jag nog har lättare för de lite rökigare sorterna och just nu konsumeras mest Mackmyra svensk rök. Har ni några tips på något ännu rökigare men som inte bara smakar torv och tjära?

Klockbild för sakens skull 😊

+1 på Port Charlotte. Otroligt bra.
Skulle även tipsa om Ardbeg Uigeadail även om jag inte är någon jätte beundrare av just Ardbeg, men denna tycker jag är väldigt fin och dessutom finns på de flesta Systembolag.

Jag hade först tänkt vänta med den här tills nästa torsdag och dricka tre olika slattar torsdag till lördag den här helgen, men inte fan kunde jag hålla mig från att prova den @Jeser90 ... ;)

IWC DT 2023-08-31 (Whisky 1).jpg

Googlat lite för att försöka åldersbestämma den:

"You see, the whisky in Glen Scotia’s Double Cask is typically a five year old malt, finished for a further time in another cask. So, perhaps six years old at best. This is not, actually, a bad thing."

Nu började jag bli lite nervös men folk tycker att den är förbluffande bra för att vara så ung. Provade först rakt av och sen med lite vatten, då den precis som 15-åringen håller 46%. Även den här blir bättre med en skvätt vatten i. Smakmässigt påminner den om 15-åringen, om än med en något mindre fyllig och rundad smak. Inte så konstigt kanske med tanke på åldern. Med andra ord, en riktigt bra ung Whisky, men den kommer inte i närheten av den nästan 300:- kronor dyrare 15-åringen.

Jag hade först tänkt vänta med den här tills nästa torsdag och dricka tre olika slattar torsdag till lördag den här helgen, men inte fan kunde jag hålla mig från att prova den @Jeser90 ... ;)

IWC DT 2023-08-31 (Whisky 1).jpg

Googlat lite för att försöka åldersbestämma den:

"You see, the whisky in Glen Scotia’s Double Cask is typically a five year old malt, finished for a further time in another cask. So, perhaps six years old at best. This is not, actually, a bad thing."

Nu började jag bli lite nervös men folk tycker att den är förbluffande bra för att vara så ung. Provade först rakt av och sen med lite vatten, då den precis som 15-åringen håller 46%. Även den här blir bättre med en skvätt vatten i. Smakmässigt påminner den om 15-åringen, om än med en något mindre fyllig och rundad smak. Inte så konstigt kanske med tanke på åldern. Med andra ord, en riktigt bra ung Whisky, men den kommer inte i närheten av den nästan 300:- kronor dyrare 15-åringen.
Snyggt! :)
Självklart är det svårt att jämföra en NAS mot en 15yo.
Tycker dock att denna tillsammans med vissa andra NAS håller väldigt hög kvalitet, allra helst med tanke på pengen för GS :)

Knep den sista flaskan anCnoc på lokala Systembolaget på vägen hem i går. Ny bekantskap för min del. Ska korkas upp i kväll!

Senast ändrad:
Har ni märkt av den extrema prishöjningen på Aberlour A’bunadh? Köpte en flaska för mer eller mindre exakt ett år sedan för 684kr. Nu kostar en flaska 999kr…

Tillbaka
Topp