• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Andsan

Rolex
Hemkommen från Irland. Besökte distelleriet Kilbeggan och fick med mig detta hem. Tyrconnell och Kil
20240529_143004.jpg
beggan malt provade jag. Riktigt bra. Tyrconnell finns som beställningsvara på SB och till bra pris. Den var nog min favorit.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Hemkommen från Irland. Besökte distelleriet Kilbeggan och fick med mig detta hem. Tyrconnell och Kil
20240529_143004.jpg
beggan malt provade jag. Riktigt bra. Tyrconnell finns som beställningsvara på SB och till bra pris. Den var nog min favorit.

Alltid nyfiken på nytt men också alltid skeptisk till Whisk(e)y utan åldersangivelse. Nu brukar ju irländarna ju vara ganska mjuka och runda i smaken, bl a tack vare deras normala trippeldestillering men den här är "bara" dubbeldestillerad. Ingen råhet kvar? Värd att prova för dom 400:- den kostar?
 

Andsan

Rolex
Alltid nyfiken på nytt men också alltid skeptisk till Whisk(e)y utan årdersangivelse. Nu brukar ju irländarna ju vara ganska mjuka och runda i smaken, bl a tack vare deras normala trippeldestillering men den här är "bara" dubbeldestillerad. Ingen råhet kvar? Värd att prova för dom 400:- den kostar?
Den är värd att prova. Mycket fruktig, helt i min smak. Även deras blend var bra. De hade även cherry cask men den testade jag inte
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Den är värd att prova. Mycket fruktig, helt i min smak. Även deras blend var bra. De hade även cherry cask men den testade jag inte

Irländarna är många gånger bättre på blended än skottarna. Standardmärken som t ex Jameson och Tullamore Dew är i mitt tycke bättre än skottar i motsvarande prisklass. Dock ingen expert på blended då jag i nio fall av tio (minst) dricker single malt. ;)
 

MAGNETO

Omega
Jag har halkat in i ett whiskysällskap och var på första provningen förra veckan. Kan praktiskt taget ingenting om whisky men känns som ett ypperligt forum att lära sig. Det var en tjej från High coast där och pratade lite om deras produktion och därefter provning. Mycket trevligt! Kvällens favorit var nog deras samarbete med Sweden rock. :)
 

Bilagor

  • IMG_1716.png
    IMG_1716.png
    236.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_1715.jpeg
    IMG_1715.jpeg
    74.6 KB · Visningar: 1

johpe

Panerai
2-Faktor
Smakar den bra? 😊
Min beräknas landa på fredag.
Ja, den är faktiskt bland de bästa i serien, håller nog fortfarande den första i serien (16yo) som bäst men denna eller 100% sherry casken som kom för 3 år sedan är goda tvåor skulle jag säga.

(edit: om jag ska försöka mig på noter så får jag en viss söthet med mogna tropiska frukter, salt, wine gum och en liten fin rökighet på slutet oxå.)
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Ja, den är faktiskt bland de bästa i serien, håller nog fortfarande den första i serien (16yo) som bäst men denna eller 100% sherry casken som kom för 3 år sedan är goda tvåor skulle jag säga.

(edit: om jag ska försöka mig på noter så får jag en viss söthet med mogna tropiska frukter, salt, wine gum och en liten fin rökighet på slutet oxå.)
Fasen vad spännande! Ser fram emot att få hem flaskan. 😊
 
Topp