• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Äntligen en Juralördag igen ... :happyhappy:
IWC I 2024-08-24 (Whisky 2).jpg

Hustrun önskade en liten wirre... Så det fick bli ett folieryck på den här blandningen från Speyside.
1000010947.jpg

Första gången jag provade den där var i Stratford Upon Avon 2011. Vårt engelska bolag hade en användarkonferens där och William Grant & Sons var en stor kund. Grants VD måste givetvis skryta lite:
Whiskyprovning 1.jpg
Whiskyprovning 2.jpg

På kvällen bjöd dom på Whiskyprovning för en begränsad mängd personer, där jag hade turen att få komma med:
Whiskyprovning 3.jpg

Vi fick prova dom här, där Monkey Shoulder ingick. Efter provningen körde dom en quiz om det dom just hade gått igenom. Den som svarade först på varje fråga fick en flaska. Jag lyckade vinna en Monkey Shoulder ... ;)
Whiskyprovning 4.jpg

Whiskyprovning 5.jpg

Whiskyprovning 6.jpg

Med Systembolagets prismodell kan jag tänka att dess försvinner rätt snabbt till Asien och andra marknader med relativt hög vinst.

Med Systembolagets prismodell kan jag tänka att dess försvinner rätt snabbt till Asien och andra marknader med relativt hög vinst.
Absolut, finns en flaska av 60 åringen till salu i UK nu för 330.000£ så köparen kan säkert göra någon mille på den flaskan internationellt.

Själv är jag av åsikten att whisky ska drickas och inte trejdas…

Idag firar vi med en riktigt bra whisky!
Varit inne på en ett års kontroll på sahlgrenska idag, inte ett jävla spår av cancer nånstans! 😀💪🥃
IMG20240828210353.jpg
Först och främst gratulerar till glädjande besked!

Jag gillar också den. Var på en provning med high coast i våras vilket resulterade i att jag och ett par andra i whiskyklubben blivit fatägare. Orökt sherryfat. Ska bli spännande att följa. Förhoppningvis ska vi åka upp och provsmaka och titta på produktionen osv lite längre fram. Till den tråkiga biten är att det tar cirkus 5 år innan det är dags för buteljering haha. Men nu har man något att se fram emot!

Tur man inte köpt fat hos Mackmyra. Läste att många fatägare hört av sig och var oroliga hur det ska bli med deras fat/pengar.

Nån som har druckit både High Coast Berg och Juras 12 sherry cask? Kan Jura vara ett snarlikt alternativ till Berg?

Jag har, dock inte vid samma tillfälle. High Cost Berg provade jag hemma hos en mycket Whiskyintresserad tidigare chef för lite över ett år sedan. Inte så kul rakt ur flaskan pga kraftig spritsmak men med en skvätt vatten i blev den förbluffande bra:
Bosse 2023-05-23 (Whisky 2).jpg

När jag för några månader sedan satt och rotade efter något nytt att prova för rimliga pengar hittade jag Jura 12 Sherry Cask:
IWC I 2024-07-09 (Whisky 2).jpg

Fattar inte hur jag kan ha missat den under så många år men jag är glad att jag hittad den. Det har väl framgått med all tydlighet att jag (och fler med mig) är löjligt förtjust i den. Helt OK rakt av men blir ännu bättre med en mycket liten skvätt vatten i. Med ett pris på 449:- är den enligt mig den bästa sherryvarianten under 500 spänn.

Utan att ha provat båda vid samma tillfälle vet jag inte villken jag skulle gilla bäst. Definitivt samma typ av Whisky och absolut något du måste prova för att bilda dig en egen uppfattning. Dessutom en 80-lapp billigare än Berg ... ;)

Ser fram emot kvällen då det är dags för ett glas Jura. :happyhappy:

Senast ändrad:
Jag har, dock inte vid samma tillfälle. High Cost Berg provade jag hemma hos en mycket Whiskyintresserad tidigare chef för lite över ett år sedan. Inte så kul rakt ur flaskan pga kraftig spritsmak men med en skvätt vatten i blev den förbluffande bra:
Bosse 2023-05-23 (Whisky 2).jpg

När jag för några månader sedan satt och rotade efter något nytt att prova för rimliga pengar hittade jag Jura 12 Sherry Cask:
IWC I 2024-07-09 (Whisky 2).jpg

Fattar inte hur jag kan ha missat den under så många år men jag är glad att jag hittad den. Det har väl framgått med all tydlighet att jag (och fler med mig) är löjligt förtjust i den. Helt OK rakt av men blir ännu bättre med en mycket liten skvätt vatten i. Med ett pris på 449:- är den enligt mig den bästa sherryvarianten under 500 spänn.

Utan att ha provat båda vid samma tillfälle vet jag inte villken jag skulle gilla bäst. Definitivt samma typ av Whisky och absolut något du måste prova för att bilda dig en egen uppfattning. Dessutom en 80-lapp billigare än Berg ... ;)

Ser fram emot kvällen då det är dags för ett glas Jura. :happyhappy:

Har också druckit båda men inte samtidigt. Håller med @laketwig Det är ju skillnad på % på dom. Tror inte du blir besviken på någon av dom.

Tack för svar😊. Jag gillar Berg som den är, gillar när det är högre % än 40. Tycker 40% känns för klent nuförtiden när man har smakat på en hel del whisky, vill gärna ha en kraftigare smak och gärna mer av allt. Kommer definitivt köpa en Jura inom snar framtid och den är både billigare och mer i flaskan 😊. Insett att sherry lagrat är favoriten 👍

Tillbaka
Topp