• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Sparade favoriten till sist den här helgen. :happyhappy:
IWC A 2024-08-10 (Whisky 1).jpg

Nyfiken! Dricker du den rakt av, eller med en skvätt vatten i?
Första glaset på varje ny flaska dricker jag oftast halva rent, o halva med en droppe vatten. Tycker processen är rätt häftig hur vissa sorter förändras.

Dock dricker jag min whisky 95% av tiden rent, även cask-styrka då jag tycker spriten ger ganska mycket tillbaka 😊

Ja, jag prövade caskstyrka på ett urval av Highland Park. Inte helt fel. Blandaren där sade att han personlig föredrar caskstyrka. Vilket ju är lite intressant.
Highland Park tycker jag för övrigt har blivit turistwhisky, med alla fåniga editeringar.

Ja, jag prövade caskstyrka på ett urval av Highland Park. Inte helt fel. Blandaren där sade att han personlig föredrar caskstyrka. Vilket ju är lite intressant.
Highland Park tycker jag för övrigt har blivit turistwhisky, med alla fåniga editeringar.
Japp! Benägen att hålla med. HP har ett par schysta buteljeringar i ryggen, men har blivit lite väl mycket turist/flygplanssprit med tanke på alla Viking flirtar på tex deras standard 12a med höjt pris.

Synd! Dom har ju en hyggligt god historia.

De har en utomordentlig historia som deras marknadsavdelining håller på att döda. Som du skrev, "vikingmotivet" är ju otroligt tramsigt. Varför? Man har ju i gunden en utmärkt whisky.
Men så går det när marknadsföringsavdelningen tar över.

6-årig, med caskstyrka! Låter lite väl spritigt.

Man kan tro det! Men inte. Välbalanserad, ung- absolut, men väl avvägd. Bra sherry toner med lätt rök och lagomt mycket sprit.

Storleken på fatet har väldigt stor betydelse för hur whiskyn mognar så en 6årig som legat på 30/50L fat kan vara betydligt mognare
än en 12 årig som legat på ett t ex ett butt fat (500L).
Har själv en 4-åring från Nordmarken som legat på litet fat och den är riktigt bra och står sig mycket bra
mot betydligt ädre.

Gissar att någon kommer att ta över resterna av Mackmyra och fortsätta driva det, Mackmyra är för stort för att bara läggas ned. Men jättetråkigt att de inte fått till det. Har personligen aldrig varit superimponerad av Mackmyra men har en flaska ”körsbärsrök” som är riktigt trevlig.

Tillbaka
Topp