• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

AMG63

Cartier
Okej..är det bätte eller sämre med privatfat? Är det något för en whiskey samlare, eller ska jag blanda den med ljummen cuba-cola;).
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Okej..är det bätte eller sämre med privatfat? Är det något för en whiskey samlare, eller ska jag blanda den med ljummen cuba-cola;).
Privatfaten är ofta dom som anses bäst av Mackmyras whisky. Är kanske inte direkt någon samlarwhisky men kul att bjuda folk på. Skulle inte blanda den med cola, den förtjänar bättre än så. Brukar väl ligga på 1000-1500:- när dom säljs.
 

Rolfen

Rolex
Dödade en Glenrothes nas whisky. Glenrothes hör enlig mig till whisky varianterna som lever gott på sitt rykte bland folk med rosa skjortor och kotlettfrisyrer. Med andra ord platsar dom med Macallen, whisky som anses fin. Men grejen är med dessa whisky sorter är att dom kräver rejäl ålder för att bli bra. Ung Glenrothes som denna Select Reserv är rivig och tämligen otrevlig, det krävs hög ålder för att göra den bra.
GlenrothesDead.jpg
 
Senast ändrad:

Spenniz

Omega
Det kanske redan nämnts i tråden, men för er som tycker om rökig whisky kan jag tipsa Box som numera finns på glasbanken. Testade den förra året på öl & whisky mässan. Svenska precis som Mackmyra, men betydligt rökigigare i smaken. :)
 

Rolfen

Rolex
Dödade en Bowmore Tempest Batch 6 och den var riktigt bra. Jag hade batch 3 och 4 men missade 5:an, dock vill jag minnas att ingen var så bra som denna 6:a. Underbar rökbomb som trots 54,9% är tämligen len och lättdrucken, bäst är dock eftersmaken som får en att vilja dricka mer efter varje glas (dock rätt farligt med tanke på styrkan). Helt klart det bästa jag druckit på länge.
BomoreTempestDead.jpg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Har de senaste 20 åren uteslutande druckit skotsk malt. Men efter att ha läst ett test på kanadensisk whisky så beställde jag testvinnaren!

Otroligt mycket dryck för de facila 199kr som denna 8-åring kostar.

Festligt är att den är billigare än vanliga BV, som jag minns som riktigt dålig.

3F68766D-B724-4186-9B35-70E18325D7AC.jpeg
 

Rolfen

Rolex
Har de senaste 20 åren uteslutande druckit skotsk malt. Men efter att ha läst ett test på kanadensisk whisky så beställde jag testvinnaren!

Otroligt mycket dryck för de facila 199kr som denna 8-åring kostar.

Festligt är att den är billigare än vanliga BV, som jag minns som riktigt dålig.

3F68766D-B724-4186-9B35-70E18325D7AC.jpeg
Riktigt rävgift enligt mig, så här skrev jag efter att äntligen lyckats göra slut på min flaska: Doften är trevlig men väldigt svag vilket är synd för annars kunde man ha den som rakvatten. Smaken är väldigt spritig och stickig, klart obehaglig. Eftersmaken är i stort helt obefintlig. Det bästa är helt klart flaskan som påminner lite om en gammal karaff. Men för att citera Barack Obama: "You can put lipstick on a pig, but it's still a pig."
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Riktigt rävgift enligt mig, så här skrev jag efter att äntligen lyckats göra slut på min flaska: Doften är trevlig men väldigt svag vilket är synd för annars kunde man ha den som rakvatten. Smaken är väldigt spritig och stickig, klart obehaglig. Eftersmaken är i stort helt obefintlig. Det bästa är helt klart flaskan som påminner lite om en gammal karaff. Men för att citera Barack Obama: "You can put lipstick on a pig, but it's still a pig."

Haha :)
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Är det någon som testat de två Glen Scotia limited edition från -91 och -92 som finns på bolaget? För närmare 1500 lär de vara riktigt bra för att vara prisvärda. Det vill jag att de ska vara.
 

Rolfen

Rolex

Rolfen

Rolex
Dödade en Macleod's som enligt systembolaget skall vara 8 år gammal men så är inte fallet längre så dom borde helt klart uppdatera sin hemsida och sina skyltar i butiken. Rejält rökig Islay malt men utan peat och jag tycker den är lite "vattnig", föredrar helt klart den billigare Black Bottle när det gäller budget rök.
MacleodsDead.jpg
 
R

Red Scream

Guest
Lyssnade på ett par svenska tanter inne på whiskysektionen på taxfreen på CdG, den ene till den andre:

"Jag köpte alltid dyr whisky till X (fattade det som att det var en morbror eller liknande), men sedan fick jag veta att han blandade ut den med päronsoda så då slutade jag med det."
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Ardbeg twenty something 22yo släppt som webblansering på bolaget. Närmare 5k känns sådär prisvärt. Vilka har nappat?

Jag bokade en ifall att. På söndag måste man bestämma sig.
 
Topp