• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

K-S

Rolex
2-Faktor
B344D282-CD81-4F2B-A9C0-BF544BC6DCF6.jpeg

Imho bästa bourbon.
 

Psykel

Patek
B344D282-CD81-4F2B-A9C0-BF544BC6DCF6.jpeg

Imho bästa bourbon.
Nog dags att testa den då. Hittills har Bulleit varit min favoritbourbon i den prisklassen, men alltid kul att vidga vyerna. Four Roses Single Barrel är rätt nice också, men en hundring dyrare. Lite skarpare smak jämfört med Bulleit som är rätt smooth. Tänkte testa Four Roses Small Batch också, som ligger i samma prisklass som Bulleit och Buffalo Trace.
 
  • Like
Reactions: K-S

K-S

Rolex
2-Faktor
Nog dags att testa den då. Hittills har Bulleit varit min favoritbourbon i den prisklassen, men alltid kul att vidga vyerna. Four Roses Single Barrel är rätt nice också, men en hundring dyrare. Lite skarpare smak jämfört med Bulleit som är rätt smooth. Tänkte testa Four Roses Small Batch också, som ligger i samma prisklass som Bulleit och Buffalo Trace.
Jag tycker helt ärligt att denna om man gillar att dricka den rent (som jag) är ganska överlägsen. :)
 

Psykel

Patek
Jag tycker helt ärligt att denna om man gillar att dricka den rent (som jag) är ganska överlägsen. :)
Jag kör både rent och cocktail beroende på humör/dagsform/månens fas. Four Roses föredrar jag ren före Old Fashioned, där jag tycker att den sticker igenom och tar över för mycket. Bulleit är grym i Old Fashioned och andra cocktails, typ Mint Julep. Ska beställa en Buffalo Trace.
 
  • Like
Reactions: K-S

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Nog dags att testa den då. Hittills har Bulleit varit min favoritbourbon i den prisklassen, men alltid kul att vidga vyerna. Four Roses Single Barrel är rätt nice också, men en hundring dyrare. Lite skarpare smak jämfört med Bulleit som är rätt smooth. Tänkte testa Four Roses Small Batch också, som ligger i samma prisklass som Bulleit och Buffalo Trace.
Jag rekommenderar alla med minsta smak för bourbon att köpa en flaska Blanton's Gold Edition.
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/blantons-55701
Absolut "Tier 1" Bourbon. Och till en löjeväckande låg prislapp (649kr) dessutom när man ser vad en flaska skotskt mycket enkelt kan betinga.

Här är jänkarna för en gångs skull avundsjuka på oss. (Den säljs inte i USA utan de får söka upp den på kryssningar och likande exportscenarios)
blantons-gold-edition-435067.png


Edit: Denna dricker du ren,

En Old Fashioned blandar du på rye. Seså.
 
Senast ändrad:

K-S

Rolex
2-Faktor
Jag rekommenderar alla med minsta smak för bourbon att köpa en flaska Blanton's Gold Edition.
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/blantons-55701
Absolut "Tier 1" Bourbon. Och till en löjeväckande låg prislapp (649kr) dessutom när man ser vad en flaska skotskt mycket enkelt kan betinga.

Här är jänkarna för en gångs skull avundsjuka på oss. (Den säljs inte i USA utan de får söka upp den på kryssningar och likande exportscenarios)
blantons-gold-edition-435067.png


Edit: Denna dricker du ren,

En Old Fashioned blandar du på rye. Seså.
Aldrig testat, får se till att provköra. 51% är hårigt rent!
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Dagens leverans. Kavalan Solist Sherry Cask, Blue Label och Springbank 18 ( Sb 18 som någon låtit bli att hämta ut på sitt lokala bolag så den fick leta sig hem till mig istället).
Liten outsider är Glentauchers 15 ur Ballantines trevliga serie av single malts.
wirre.JPG
 
Senast ändrad:

laketwig

Patek
2-Faktor
Dagens leverans. Kavalan Solist Sherry Cask, Blue Label och Springbank 18 ( Sb 18 som någon låtit bli att hämta ut på sitt lokala bolag så den fick leta sig hem till mig istället).
Liten outsider är Glentauchers 15 ur Ballantines trevliga serie av single malts.
wirre.JPG

Tar tacksamt emot ett utlåtande om Glentaucher's 15 då jag har den på min "att prova-lista". Har läst lite varierande kritik.
 

Mythos

Omega
Väntar med spänning på denna, återkommer med intryck.
14074787.jpg

Saxat från Systembolaget:
"Nyanserad smak med tydlig karaktär av kolade ekfat, inslag av torkad frukt, viol, vanilj, apelsin, marsipan och kanel. Serveras rumstempererad eller med is som avec."

Edit:
https://nigab.se/dryck/wild-turkey-rare-breed/
Efter att nu ha provsmakat denna kan jag konstatera att bourbon är inget för mig. Smaken tilltalade mig inte alls tyvärr.
 

Psykel

Patek
Tack för tipset, @K-S! Korkade precis upp min flaska Buffalo Trace, och jösses vad bra den var! Kommer nog vara grym i en Mint Julep!
 
  • Like
Reactions: K-S

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Tar tacksamt emot ett utlåtande om Glentaucher's 15 då jag har den på min "att prova-lista". Har läst lite varierande kritik.
Ryckte just foliet på den. Inte alls pjåkig. Tycker det finns en kola-aktig ton. Förvånansvärt mycket sälta mot slutet. Där mellan lite vaniljton.
Överlag klart godkänd.
 

Niclas

Omega
Någon på forumet som kan ge tips på vart man får tag i en Ardbeg Blaack Comittee?
Min polare missade lanseringen på Bolis och han var uppriktigt ledsen över detta.
 
Topp