• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
I grund och botten en fråga som är omöjligt att svara på, då det är en personlig smaksak. Min personliga smak, som inte gillar rökigt typ Islay, tycker att dom här är prisvärda:

Aberlour 12 yrs (389) [Mycket sherrysmak?]
The Balvenie Doublewood 12 yrs (489) [Klart bra!]
Cardhu 15 yrs (499) [Minns inte ...?]
Dalwhinnie 15 yrs (459) [Höjdare och prisvärd]
The Deveron 12 yrs (349) [Helt OK!]
Glendronach 12 yrs (459) [Klart bra!]
Glenlivet 15, 18 och Nadurra [Klart bra!]
Longmorn 15 (Utgången, ersatt av 16 ...?)
Oban 14 yrs (549) [Klart bra!]
Singelton of Dufftown 12 yrs (359) [Helt OK!]
Strathisla 12 yrs (359) [Prisvärd, nu sänkt pris]
anCnoc 12 yrs (379) [Klart bra!]
Inchmurrin 12 yrs (379) [Klart bra!]
BenRiach 12 yrs (539) [Höjdare från beställningssortimentet]
Cardhu 15 yrs
Dalwhinnie 15 yrs
Oban 14 yrs
Singelton of Dufftown 12 yrs
Strathisla 12 yrs
:heart:
De andra har jag inte haft nöjet att prova, .. eller glömt bort.
 

Fredriks89

Cartier
2-Faktor
Vilken är det mest prisvärde (ej billgiaste) skotska single malt, alt Japanska whiskey man kan hittat på systembolag, antingen ordinarie eller beställningssortimentet?

Reser hela tiden men har insett ingen vitts släpa hem när det nästa inte skiljer nåt mot priser på systsmebolag numera,,,

Håller med flera tidigare, Oban 14 är riktigt bra!
 

Oniel

Panerai
Fick en Oban 14 yrs i julklapp. Inte testat ännu. Har ganska många olika flaskor men nu när flera höjer den så blir det nog att testa när jag kommer hem efter jobbet :)
 

JB_XII

Rolex
Jag har i stort sett plöjt igenom hela bolagets ordinarie sortiment.
Men mycket handlar om smak, tillfälle och i jämförelse med annat.

Här är min topp 3 utav de billigare (under 500 kr)

1. The Dalmore Vintage, 459:- 700ml
2. Strathisla 12y, 359:- 700 ml
3. Bowmore 15y, 499:- 700 ml
 

PWJ

Omega
Vilken är det mest prisvärde (ej billgiaste) skotska single malt, alt Japanska whiskey man kan hittat på systembolag, antingen ordinarie eller beställningssortimentet?

Reser hela tiden men har insett ingen vitts släpa hem när det nästa inte skiljer nåt mot priser på systsmebolag numera,,,

Inget revolutionerande men bra bang for the buck, speciellt om man inte måste ha ngt ovanligt. Satt gräns vid 500kr. I ingen speciell ordning:
1. Old Pulteney 12yo (orökig, ganska lätt och ljus, fräsch, men ändå lite smutsig karaktär i bakgrunden).
2. Laphroaig 10yo eller Quarter Cask (klassisk, mkt torvrökig - lite mer funky än andra storrökare tycker jag, speciellt den senare)
3. Talisker 10yo (en till klassisk rökare, inte lika brandrökig som Islay-whiskys utan lite ”ljusare” på ngt sätt, pepprig)
4. Bowmore 15yo (grym mix av lättare rök och sherrylagring, syltig smak)
5. Ardbeg 10yo (tjockt brandrökig, inte fullt lika funky som Laffe 10yo men nog så god)
6. High Coast Älv (lätt, smörkola, fräsch touch av lime)
7. Nikka from the barrel (länge sedan jag provade nu, minns bara att den var bra...)
8. Mackmyra MACK (många skulle nog säga att den sticker ut på denna lista, dock god med blommiga och maltiga toner, fräsch)
9. Bunnahabhain 12yo (sherrylagrad men inte fullt så söt(sliskig) som andra)
10. Kilchoman Machir Bay (inte själv provat men rätt högt ansedd ljus, kraftigt rökig whisky)

Har långt ifrån provat mig igenom hela bolagets standardsortent, men ändå ganska många.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Vilken är det mest prisvärde (ej billgiaste) skotska single malt, alt Japanska whiskey man kan hittat på systembolag, antingen ordinarie eller beställningssortimentet?

Reser hela tiden men har insett ingen vitts släpa hem när det nästa inte skiljer nåt mot priser på systsmebolag numera,,,
Kör på Oban 14 yrs (personlig favorit), Strathisla 12 yrs och Nikka from the barrel så blir du nöjd! :)
 

Niclas

Omega
Fick en Glemnorangie Allta i present för ett tag sedan. Tänkte, jaha, ännu en hyllvärmare.
Ack så fel jag hade, underbar trots nästan rökfri. Smörkolan gör att den passar bättre till avec än i bikerbaren.
En cask som inte lyfter med extra droppar.
Småpartier, men finns hyfsat gott om dem på ett antal bolag för strax över 900
 

POO

Panerai
Om ni gillar lite rökigt så kan jag rek. att testa Islay Mist, en blended för 269kr och imo väldigt mycket whisky för pengen och står sig väl mot dyrare single malts.
Ja den är bra som brukswhisky till det priset. Brukar försöka rekommendera den men många är ju så oerhört fixerade vid att där ska stå singel malt.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Det kanske är läge för att odla upp sin 'square foot' :)

Tidig ägare av LP'n Manfred Mann's Earth Band - The Good Earth ...? ;)

"Early owners of each copy of The Good Earth were entitled to rights over 1 square foot of the earth situated at Llanerchyrfa in the County of Brecon, in Wales. The inner sleeve included a coupon that had to be sent for registration. This was part of the promotion activities linked to the album that had ecological inspirations. There was no swindle and thousands of fans were registered. Registration could be done on or before 31 December 1975."
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tidig ägare av LP'n Manfred Mann's Earth Band - The Good Earth ...? ;)

"Early owners of each copy of The Good Earth were entitled to rights over 1 square foot of the earth situated at Llanerchyrfa in the County of Brecon, in Wales. The inner sleeve included a coupon that had to be sent for registration. This was part of the promotion activities linked to the album that had ecological inspirations. There was no swindle and thousands of fans were registered. Registration could be done on or before 31 December 1975."
IMG_8247.JPG

Nope se härovan :rolleyes:
 

PWJ

Omega
Tänkte testa Mackmyra, vad tycker ni om den? :)
C7E4F7D5-8351-4F17-855F-B169399040BB.jpeg
Prisvärd och underskattad! Blommig/fruktig doft och lätt, maltig smak. Lite ”tunn” måhända, men ändå god utan krusiduller. Finns bättre i samma prisklass (tex Old Pulteney 10yo) men även många sämre (speciellt blends, köp denna före en billigare blend alla dagar i veckan om du har någon som helst ambition att göra mer än att grogga).
 

MyWatchShowsTime

Panerai
2-Faktor
Prisvärd och underskattad! Blommig/fruktig doft och lätt, maltig smak. Lite ”tunn” måhända, men ändå god utan krusiduller. Finns bättre i samma prisklass (tex Old Pulteney 10yo) men även många sämre (speciellt blends, köp denna före en billigare blend alla dagar i veckan om du har någon som helst ambition att göra mer än att grogga).
Korkade upp den igår, tyckte faktiskt att den var väldigt trevlig! :)
 
Topp