• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den ultimata rakguiden (helgtävling med fina priser!)

Sådär, då har grejerna dykt upp.
En kort bildpaketöppning:

FB34298E-70C6-4B2E-8DD2-D807237BA73E.jpeg
65A5B692-80B0-4EBE-8F73-AD1CB2B0FF8E.jpeg
FDB479E8-9017-4B17-84B9-256294485120.jpeg
95C4A3AA-CA52-4A3A-A93F-ED1B72C9DBA7.jpeg
E834DA36-DB13-4A59-8EF3-E595B137B439.jpeg
526D5A35-74A3-4801-8013-2160B30A9429.jpeg

Tanken är att hinna ”provköra” i helgen... vi får se hur det går, hehe :nailbiting:

Sådär, då har grejerna dykt upp.
En kort bildpaketöppning:

FB34298E-70C6-4B2E-8DD2-D807237BA73E.jpeg
65A5B692-80B0-4EBE-8F73-AD1CB2B0FF8E.jpeg
FDB479E8-9017-4B17-84B9-256294485120.jpeg
95C4A3AA-CA52-4A3A-A93F-ED1B72C9DBA7.jpeg
E834DA36-DB13-4A59-8EF3-E595B137B439.jpeg
526D5A35-74A3-4801-8013-2160B30A9429.jpeg

Tanken är att hinna ”provköra” i helgen... vi får se hur det går, hehe :nailbiting:
Snyggt! Jag körde ett paket Merkur innan jag gick över till Feather, som jag nu kört i fem år. Började med säkerhetshyvel, men har kört Feather i shavette i omkring tre nu, vilket funkar utmärkt. Tänkte uppgradera mig till en lyxigare Feather-shavette snart, möjligtvis att jag väntar till efter nyår.
Kan tillägga att jag inte skar mig alls första gången. Om man räknar procentuellt, antal skärsår per rakning, så har jag nog skurit mig mindre med dubbelblad än med flerbladssystem.

Snyggt! Jag körde ett paket Merkur innan jag gick över till Feather, som jag nu kört i fem år. Började med säkerhetshyvel, men har kört Feather i shavette i omkring tre nu, vilket funkar utmärkt. Tänkte uppgradera mig till en lyxigare Feather-shavette snart, möjligtvis att jag väntar till efter nyår.
Kan tillägga att jag inte skar mig alls första gången. Om man räknar procentuellt, antal skärsår per rakning, så har jag nog skurit mig mindre med dubbelblad än med flerbladssystem.
Samma här, Feather i shavette. Gick snabbt att få till teknik så att man inte skär sig. Skär mig i fingrarna ibland när man är oförsiktig före/efter dock... :bag:

Jag har på senare tid börjat gå till en riktig barberare när jag klipper och trimmar skägget.
Senast var jag hos Sharper Barbershop på Södra Larmgatan i Göteborg..

Riktigt duktiga killar som jobbar där.
Jag trodde aldrig det kunde vara så stor skillnad på en klippning och trimning hos en barberare och en vanlig frisör.

Tidigare har jag alltid klippt mig på Toni & Guy (innan dom stängde) och på senare tiden Victor Noblesse.
Men dom ligger i lä när det kommer till att klippa oss män.

Då har jag provkört... wow vilken känsla! Valde som jag tidigare skrev det snällaste bladet in Gent’s sample pack och lyckades finfint utan att skära mig :)
Bra jobbat! Viktigt att tänka på (vilket du säkert gjorde, eftersom du inte skar dig) är att sträcka huden, så man får en så rak yta som möjligt att raka på, framför allt halsen.

Jag har på senare tid börjat gå till en riktig barberare när jag klipper och trimmar skägget.
Senast var jag hos Sharper Barbershop på Södra Larmgatan i Göteborg..

Riktigt duktiga killar som jobbar där.
Jag trodde aldrig det kunde vara så stor skillnad på en klippning och trimning hos en barberare och en vanlig frisör.

Tidigare har jag alltid klippt mig på Toni & Guy (innan dom stängde) och på senare tiden Victor Noblesse.
Men dom ligger i lä när det kommer till att klippa oss män.
Instämmer till fullo! Körde min första klippning på samma ställe för lite över en månad sen, kommer aldrig gå någon annanstans. Nu i efterhand känns det jäkligt dumt att ha tidigare betalt närmare 1000-lappen för vanlig klippning med märkbart sämre resultat än det jag fick hos Sharper.

Nu har jag bestämt att slänga mina multihyvlar och fråga tomten om man kan få ett nybörjarkit!
Finns säkert förslag längre bak i denna tråden men jag frågar igen om någon kan rekommendera ett lämpligt startkit?

Hur gör ni som rockar säkerhetshyvel för att få till ett riktigt bra resultat under hakan? Lyckas få det presentabelt, men det blir inte lika bebislent som resten av nyllet.. Mothårs är tyvärr inte ett alternativ, huden min står inte pall.

Hur gör ni som rockar säkerhetshyvel för att få till ett riktigt bra resultat under hakan? Lyckas få det presentabelt, men det blir inte lika bebislent som resten av nyllet.. Mothårs är tyvärr inte ett alternativ, huden min står inte pall.
Helskägg! :D
Skämt å sido, jag hade också problem med just hakan när jag körde renrakat för många år sen.

Funkar inte mothårs som andra strykningen så prova "tvärhårs". Efter tvärhårs-strykning så kanske mothårs fungerar bättre.

Då har det trillat in en ”riktig” kniv också!
Kunde inte motstå Gents black friday erbjudande på -40% på utvalda modeller från Dovo.

Detta är nästan lika vackert som en fin klocka, hehe... och vem kunde ana att man skulle bli rak-nörd på ett klockforum :)

FEC15DB5-7A2E-4696-AC8F-650E7AE6F574.jpeg
Vad tycke du om Feather-shavetterna? Jag är sugen på en sån själv.

Vad tycke du om Feather-shavetterna? Jag är sugen på en sån själv.

Jag har inget att jämföra med då jag inte har provat andra shavetter, men kvalitén känns mycket bra.

Jag har kört med light blades, professional och pro guard på båda knivarna och kan säga att det skiljer massor mellan de olika bladen beroende på vilken kniv de sitter i. Det är nästa så att man behöver båda knivarna med olika blad för att testa sig fram vad som funkar bäst, men så är det väl iofs med en säkerhetshyvel också.

Profilen är väl det som skiljer knivarna mest åt. Den svarta SS-modellen är ganska mild oavsett blad medans DX är sjuukt sylvass med professional blades. För mig funkar SS bäst med professional och DX bäst med pro guard, inte för vasst och inte för slött.

9CCA2110-D8E2-495B-A32A-97207854F8A1.jpeg

Jag har inget att jämföra med då jag inte har provat andra shavetter, men kvalitén känns mycket bra.

Jag har kört med light blades, professional och pro guard på båda knivarna och kan säga att det skiljer massor mellan de olika bladen beroende på vilken kniv de sitter i. Det är nästa så att man behöver båda knivarna med olika blad för att testa sig fram vad som funkar bäst, men så är det väl iofs med en säkerhetshyvel också.

Profilen är väl det som skiljer knivarna mest åt. Den svarta SS-modellen är ganska mild oavsett blad medans DX är sjuukt sylvass med professional blades. För mig funkar SS bäst med professional och DX bäst med pro guard, inte för vasst och inte för slött.

9CCA2110-D8E2-495B-A32A-97207854F8A1.jpeg
Tack för genomgången! Jag är sugen på SS med trähandtag. Kanske blir till mellandagarna. :)

Lite frågor från en som tänker nog att gå från Gilette Mach 3 till säkerhetshyvel...
Har alltid använt hyvel, men funderar på att testa säkerhetshyvel istället för Gilettes flerbladssystem.
Efter att ha läst en del i tråden verkar det dock aningen krångligt med t ex val av rakblad.
Så, tips på blad som passar en nybörjare på säkerhetshyvel mottages med glädje!:)

Lite frågor från en som tänker nog att gå från Gilette Mach 3 till säkerhetshyvel...
Har alltid använt hyvel, men funderar på att testa säkerhetshyvel istället för Gilettes flerbladssystem.
Efter att ha läst en del i tråden verkar det dock aningen krångligt med t ex val av rakblad.
Så, tips på blad som passar en nybörjare på säkerhetshyvel mottages med glädje!:)
PMa adress så skickar jag några blad att prova. Jag har Feather, Wilkinson Sword, Derby och kanske något annat.

Själv provade jag runt, fastnade länge för Wilkinson, men numera kör jag bara Feather. Men Feather skall nog inte vara första bladet du provar.

Tillbaka
Topp