• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den ultimata rakguiden (helgtävling med fina priser!)

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Mellandagar = mellandagsrea

Först att komma hem och in i badrummet är denna vackra rakmuggen i svart porslin med gulddekor. Postnord jobbar också på att leverera en Simpson rese-rakborste samt en Truefitt & Hill after shave balm :)

2A690D1A-34D2-47BD-AD8D-775642DE13CA.jpeg


Tack för genomgången! Jag är sugen på SS med trähandtag. Kanske blir till mellandagarna. :)

Har du handlat?
 

evki

Audemars
2-Faktor
Jag undrar om någon kan hjälpa mig lite med val av hyvel. Jag har känslig hy och inte så tjocka hårstrån. Verkar som Merkur 700 är ett vettigt val men jag vet inte om jag skulle verkligen behöva de mer aggressiva lägen. Jag hörde att Feather AS D2 kan vara ett bättre alternativ eftersom den är inställt att ge en nära men ändå komfortabel rakning när man använder feather blad.

B0FE4ABF-F8FB-4EE5-80E4-C6291230A991.jpeg
 
Senast ändrad:

Esh

Omega
2-Faktor
Någon som har tips på aftershave? Kört proraso med eucalyptus men tycker den torkar in för snabbt, dock najs att smeta in nästan varje morgon för lätt återfuktning. Har ni tips på någon liknande/ngn ni upplever som bättre till samma peng?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Någon som har tips på aftershave? Kört proraso med eucalyptus men tycker den torkar in för snabbt, dock najs att smeta in nästan varje morgon för lätt återfuktning. Har ni tips på någon liknande/ngn ni upplever som bättre till samma peng?
Jag Gillar bulldog aftershave balm nu på vintern då den är ganska fet. Inte så fancy dock men billig, ~139:- på åhlens.
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Någon som har tips på aftershave? Kört proraso med eucalyptus men tycker den torkar in för snabbt, dock najs att smeta in nästan varje morgon för lätt återfuktning. Har ni tips på någon liknande/ngn ni upplever som bättre till samma peng?

Jag tycker Truefitt & Hill After Shave Balm är grymt bra, lite dyrare än Proraso men väl värd pengen!

...alltid roligare med bilder i tråden, så här kommer de tre jag har just nu i skåpet :)

AA606A68-1BC8-4196-BE5C-0A3789609218.jpeg
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Söker lite hjälp av er som kan i tråden.
Tänkte kasta min gamla flerbladshyvel och skaffa mig något annat.
Känns som att kniv är det som jag jag helst vill ha men tvekar om jag reder ut det...
Kanske bättre att börja med en hyvel?
Har skägg så jag rakar endast hals och linjen på kinderna.
Någon som kan komma med input?
Syven
 

Psykel

Patek
Söker lite hjälp av er som kan i tråden.
Tänkte kasta min gamla flerbladshyvel och skaffa mig något annat.
Känns som att kniv är det som jag jag helst vill ha men tvekar om jag reder ut det...
Kanske bättre att börja med en hyvel?
Har skägg så jag rakar endast hals och linjen på kinderna.
Någon som kan komma med input?
Syven
Samma rakning här och körde först hyvel och numera shavette.
 

Jimmy_Vegas

Omega
2-Faktor
Jag använder Feather AC SS Shavette, en av de bättre som finns i min mening. Säljs alldeles för mycket billigt skrot med vanliga rakblad du knäcker på mitten.

Dessa har fullstora blad (någon mm kortare än rakkniv) som finns i olika aggressivt utförande.
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Tack för input!
La en beställning på en billig shavette och lite blad tidigare idag. Har även kollat några filmer på YT som du tipsar om.
Ska bli kul å testa :)
Trevligt!
Hoppas du beställde någon bra tvål också, det halva grejen med klassisk våtrakning tycker jag... inte alls att jämföra med de där grejerna du köper på ICA som det står Gillette osv. på...
 

Jimmy_Vegas

Omega
2-Faktor
Trevligt!
Hoppas du beställde någon bra tvål också, det halva grejen med klassisk våtrakning tycker jag... inte alls att jämföra med de där grejerna du köper på ICA som det står Gillette osv. på...
En bra billig rakkräm annars som är helt ok och finns på Ica/Coop är Palmolives gröna. Doftar gott och gör ett bra lödder.

Om man bara vill prova med något billigt först innan man beställer dyrtvålen från Creed :)
 

Vincent

Cartier
Har en D.R harris tvål för 300spänn som jag säkert haft i 5 år nu och funkar hur bra som helst, förstår inte hur en creed för 1000spänn ska funka bättre.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Trevligt!
Hoppas du beställde någon bra tvål också, det halva grejen med klassisk våtrakning tycker jag... inte alls att jämföra med de där grejerna du köper på ICA som det står Gillette osv. på...
Snålade faktiskt in på det. Tänkte prova med det jag har hemma först innan jag handlar på mig för mycket..
Kanske dumsnålt...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Trevligt!
Hoppas du beställde någon bra tvål också, det halva grejen med klassisk våtrakning tycker jag... inte alls att jämföra med de där grejerna du köper på ICA som det står Gillette osv. på...
Det kan ta ett tag innan man hittar rätt tvål. För mig är det viktigt att den håller fukten länge och inte torkar innan jag har rakat klart (förvisso så kan jag ju löddra i omgångar...)

Den absolut bästa tvålen i detta avseende är Mitchell's Wool Fat. Den har en liten säregen doft och tar en stund att jobba upp löddret med, men i slutändan är det värt det. Förpackningen är inte så resvänlig och då använder jag också Musgo Real som också innehåller det magiska lanolin för fukten.

Sedan så hjälper en "pre-shave"-kräm till rätt mycket för att göra rakningen lättare. Där använder jag Proraso.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Det kan ta ett tag innan man hittar rätt tvål. För mig är det viktigt att den håller fukten länge och inte torkar innan jag har rakat klart (förvisso så kan jag ju löddra i omgångar...)

Den absolut bästa tvålen i detta avseende är Mitchell's Wool Fat. Den har en liten säregen doft och tar en stund att jobba upp löddret med, men i slutändan är det värt det. Förpackningen är inte så resvänlig och då använder jag också Musgo Real som också innehåller det magiska lanolin för fukten.

Sedan så hjälper en "pre-shave"-kräm till rätt mycket för att göra rakningen lättare. Där använder jag Proraso.
+1, Mitchell's rules! Kommer dessutom i gubbmysig keramikskål. Inte så resvänlig som du säger men snygg!
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Håller med om Mitchell’s, en av favoriterna, doftar som en klassisk handtvål ungefär...
 
Senast ändrad:
Topp