• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den ultimata rakguiden (helgtävling med fina priser!)

Nu är premiären avklarad med hel halspulsåder å allt:)
Eftersom jag har skägg så rakade jag endast linjerna på kinderna och halsen. Körde bara med skägget två omgångar. Vågade inte gå mothårs första gången.
Tekniken behöver helt klar slipas men inget blodvite for ändå ses som en lyckad första runda.

Trådlyft! :)

Originaldoften 1805 från Truefitt & Hill är oslagbar!

0613596D-0C95-49FF-A2E1-039915B1220B.jpeg

Har 5st prover (ca25-35gr) på bra raktvål från https://www.stirlingsoap.com
Om någon är intresserad av att testa så kan jag skicka mot fraktkostnad. 1st per person sålänge det är flera som är intresserade. En puck räcker ganska länge.
IMAG0030.jpg
Nice!

Jag har letat efter en bra raktvål men inte hittat nåt som duger. De såg ut att ha ett bra utbud, o funkar en borde de andra lira om doften inte faller en i smaken.

Nice!

Jag har letat efter en bra raktvål men inte hittat nåt som duger. De såg ut att ha ett bra utbud, o funkar en borde de andra lira om doften inte faller en i smaken.
Jo förhoppningar duger de, jag tycker de funkar riktigt bra! Jag har i princip halva deras sortiment i olika samples också och mina favoritdofter är lime, ozark mountain och electric sheep. Rose är trevlig doft också, bilden nedan är exkl. de fem jag ger bort ;) med tanke på min skäggväxt så lär de ta ett par år innan jag jobbat igenom alla om än nånsin:
IMAG0035~01.jpg

Edit: alla prover är nu paxade
Har 5st prover (ca25-35gr) på bra raktvål från https://www.stirlingsoap.com
Om någon är intresserad av att testa så kan jag skicka mot fraktkostnad. 1st per person sålänge det är flera som är intresserade. En puck räcker ganska länge.
IMAG0030.jpg
Ett kuvert med tvål dök ned i brevlådan idag.
Lite udda doft men inte illa på något sätt. Jag hårdkör nu veckan ut samt hela nästkommande vecka :)

Trevligt initiativ att låta oss prova.

546C7015-BF16-454B-8860-848F99B9BBB7.jpeg

Ett kuvert med tvål dök ned i brevlådan idag.
Lite udda doft men inte illa på något sätt. Jag hårdkör nu veckan ut samt hela nästkommande vecka :)

Trevligt initiativ att låta oss prova.

546C7015-BF16-454B-8860-848F99B9BBB7.jpeg
Kul! Hade inte koll på vem som fick vilken tvål men bonaparte är definitivt en av de mer speciella dofterna på de Stirling tvålarna jag har!

Var bara tvungen att köpa och prova en av världens mest sålda säkerhetshyvel - Mühle R89. Mycket mild rakning, men ändå med ett fantastiskt resultat. Rekommenderar ett köp till alla er där ute som vill prova på klassisk våtrakning!

Passade på att köpa ett passande läderfodral också, blir en perfekt resekompis i sommar :)

C4F17DBF-4EBC-46DA-997B-7044B8F9065C.jpeg

Dags för en bump igen!

Antiga Barbearia de Bairro är ett av mina favoritmärken. Rakkrämerna är grymt bra bland annat! Aftershaven är för övrigt en av de bästa jag har i skåpet! Rekommenderas definitivt med andra ord.

717B6A47-A9F6-44B4-AF40-14ADFB4C1486.jpeg

Lite kort info om märket för er som möjligtvis skulle vara intresserad. (Text kopierad från www.beardshop.se)

”Antiga Barbearia de Bairro är ett barberarmärke med fokus på klassisk rakning med den portugisiska barberartraditionen som inspiration. Produkterna är framtagna för att användas av barberare men även för dig som vill ta med känslan hem. Högkvalitativa ingredienser, klassiska dofter och en snygg design som andas tradition. Antiga Barbearia de Bairro ger både en behagligare rakning och fräschar upp ditt badrumsskåp.”

Dags för en bump igen!

Antiga Barbearia de Bairro är ett av mina favoritmärken. Rakkrämerna är grymt bra bland annat! Aftershaven är för övrigt en av de bästa jag har i skåpet! Rekommenderas definitivt med andra ord.

717B6A47-A9F6-44B4-AF40-14ADFB4C1486.jpeg

Lite kort info om märket för er som möjligtvis skulle vara intresserad. (Text kopierad från www.beardshop.se)

”Antiga Barbearia de Bairro är ett barberarmärke med fokus på klassisk rakning med den portugisiska barberartraditionen som inspiration. Produkterna är framtagna för att användas av barberare men även för dig som vill ta med känslan hem. Högkvalitativa ingredienser, klassiska dofter och en snygg design som andas tradition. Antiga Barbearia de Bairro ger både en behagligare rakning och fräschar upp ditt badrumsskåp.”
Har skrivit det förr i tråden men enligt mig är portugiserna riktigt vassa på rakkräm. Finns en uppsjö av märken som är grymma bl.a. det du nämner.

Jag och brorsan ska bjuda farsan på ett besök hos en barberare, förhoppningen är att alla tre ska få behandling samtidigt.
Någon som kan rekommendera något trevligt ställe i Stockholm?
Tack på förhand!

Jag och brorsan ska bjuda farsan på ett besök hos en barberare, förhoppningen är att alla tre ska få behandling samtidigt.
Någon som kan rekommendera något trevligt ställe i Stockholm?
Tack på förhand!
Kan gå i god för Barberia Havanna! Kanske inte grejar 3 pers samtidigt men Cari och Nils (senast från Roy & Son) är riktiga proffs. Om det dessutom uppskattas att kunna smutta på en god espresso och lite cubansk rom med soft musik i bakgrunden så är ni hemma.
Sibyllegatan 22.

Kan gå i god för Barberia Havanna! Kanske inte grejar 3 pers samtidigt men Cari och Nils (senast från Roy & Son) är riktiga proffs. Om det dessutom uppskattas att kunna smutta på en god espresso och lite cubansk rom med soft musik i bakgrunden så är ni hemma.
Sibyllegatan 22.
Det låter kanon, precis vad jag ville ha.
Tackar!

Köpte denna på en loppis igår. Skall bli kul att få testa en Gillette Aristocrat efter att jag rengjort den.
20180724_195557-01.jpeg
Jag Kommer aldrig gå över till dagens 3,4,5 bladssystem efter att jag kom över min swing 40-tal på en loppis.

Är väl runt 2 år sedan nu, men tog ett tag att hitta "bladen för mig" :)

Edit: vintageblad är dock skit enligt mig.

Jag Kommer aldrig gå över till dagens 3,4,5 bladssystem efter att jag kom över min swing 40-tal på en loppis.

Är väl runt 2 år sedan nu, men tog ett tag att hitta "bladen för mig" :)

Edit: vintageblad är dock skit enligt mig.
Samma här. Aldrig en flerbladshyvel igen. Har ett gäng vintagehyvlar och det är rätt kul att jaga nya och läsa på :)

Låda och hyvel matchar ej på den senaste då lådan är till en amerikansk Aristocrat och hyveln är en brittisk Aristocrat Junior #51/53. Nu börjar jakten på en passnde hyvel till lådan :D

Beställt en Feather shavette nu! Spännande! Har använt en Bluebeards Revenge-shavette för dubbelblad som man bryter ett par år nu, vilket ändå funkar helt okej. Men kände att det är dags för en uppgradering, trots att jag kör helskägg och endast rakar halsen och kinderna. Man måst ju få unna sig lite, och fyller dessutom år i veckan!

Beställt en Feather shavette nu! Spännande! Har använt en Bluebeards Revenge-shavette för dubbelblad som man bryter ett par år nu, vilket ändå funkar helt okej. Men kände att det är dags för en uppgradering, trots att jag kör helskägg och endast rakar halsen och kinderna. Man måst ju få unna sig lite, och fyller dessutom år i veckan!
Grattis! :)

Härligt. Vad blev det för någon?
Grattis i förskott :)

Snabba ryck! Fick hem shavetten idag och testkörde nyss. Vilken skillnad mot dubbelblad! Skulle nästan säga att skillnaden är som när jag gick från flerbladssystem till dubbelblad.

Snabba ryck! Fick hem shavetten idag och testkörde nyss. Vilken skillnad mot dubbelblad! Skulle nästan säga att skillnaden är som när jag gick från flerbladssystem till dubbelblad.
Ja dom är riktigt bra, men mina får ändå ligga orörda just nu... är inne i en period med hyvlar :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp