• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den ultimata rakguiden (helgtävling med fina priser!)

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Fick hem lite färg idag.
Vi kör mustaschkampen på jobbet och nästa fredag är ju sista november och alltså sista dagen med mustach för min del... tänkte köra lite blå färg då för att göra det lite skoj, hehe. Mustaschkampen är ju ändå officiellt blå!

(Var ju tvungen att smygprova hemma innan ;))

5EB57B8E-A262-4A64-95CE-06A7D6A9D5A0.jpeg
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Fick hem lite färg idag.
Vi kör mustaschkampen på jobbet och nästa fredag är ju sista november och alltså sista dagen med mustach för min del... tänkte köra lite blå färg då för att göra det lite skoj, hehe. Mustaschkampen är ju ändå officiellt blå!

(Var ju tvungen att smygprova hemma innan ;))

5EB57B8E-A262-4A64-95CE-06A7D6A9D5A0.jpeg

Episkt! Vad är det för färgprodukt du kör?
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Fick hem lite färg idag.
Vi kör mustaschkampen på jobbet och nästa fredag är ju sista november och alltså sista dagen med mustach för min del... tänkte köra lite blå färg då för att göra det lite skoj, hehe. Mustaschkampen är ju ändå officiellt blå!

(Var ju tvungen att smygprova hemma innan ;))

5EB57B8E-A262-4A64-95CE-06A7D6A9D5A0.jpeg
Skeptisk. Tycker mustasch är kul som det är! Tänker på andra som skojat till det...
9ACF18D9-7934-4654-BADF-83C0D03E7CB4.jpeg
 
Nu har jag bestämt att slänga mina multihyvlar och fråga tomten om man kan få ett nybörjarkit!
Finns säkert förslag längre bak i denna tråden men jag frågar igen om någon kan rekommendera ett lämpligt startkit?
Ganska precis ett år sedan så började jag köra med säkerhetshyvel.
Det blev ett startpaket med en Merkur 34c. Då jag har ganska kraftig skäggväxt kör jag numera bara med Featherblad.
Om man skulle vilja höja nivån ytterligare med en lite mer aggressiv hyvel är det någon som kan rekommendera något?
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Tiden går fort. För drygt ett år sedan körde jag uteslutande med Gillette Fusion och hade inte en tanke på att prova annat!

Årets sista rakning:
- Hawkins & Brimble Pre-Shave scrub.
- Truefitt & Hill Pre-Shave oil.
- Acqua Di Parma shave cream.
- VP badger brush.
- Swing vintage guldhyvel med Featherblad.
- Truefitt & Hill After Shave.

DF30C802-1088-4AD6-AA34-0862382AAC1E.jpeg


Gott nytt år på er alla!!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tiden går fort. För drygt ett år sedan körde jag uteslutande med Gillette Fusion och hade inte en tanke på att prova annat!

Årets sista rakning:
- Hawkins & Brimble Pre-Shave scrub.
- Truefitt & Hill Pre-Shave oil.
- Acqua Di Parma shave cream.
- VP badger brush.
- Swing vintage guldhyvel med Featherblad.
- Truefitt & Hill After Shave.

DF30C802-1088-4AD6-AA34-0862382AAC1E.jpeg


Gott nytt år på er alla!!
Snyggt. Jag har precis tagit steget upp till att köra med shavette. Tre rakningar hittills och inte lika mycket blod som första gången med säkerhetshyvel :D
 

Niclas

Omega
Fick feeling efter ha läst om shavette så jag pep ner till Gentz och köpte en.
Första rakningen igår, helt utan olja etc, bara raklödder ifrån Gillette, gick över förväntan. Det svåra är ju vinklarna hur man ska hålla men inget blodvite alls.
Provade på nytt idag och det var ännu lättare och snabbare.
Men, när jag tvättat av mig såg jag en miss under vänsterörat och...
Snabbfix med övermod, det blev ett rejält snitt som blödde förvånansvärt. Tack o lov för Alunstift :D

Gott nytt år på Er !
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Paket från Gents.se i brevlådan idag. :)
Skall bli trevligt att prova nya doften ”OUD” från Benjamin Barber. Tvålförpackningen doftar gott i alla fall!

BBE15A43-1128-4E0C-AC70-DE3FD14C838D.jpeg
 
R

Red Scream

Guest
Tack för mig, kära rakfantaster! Det har blivit dags för mig att lämna den här tråden. Det har varit mycket trevligt (många skratt har det blivit!), men här skiljs våra vägar åt.

Det senaste halvåret eller så har jag så gott som dagligen kört med en Mühle säkerhetshyvel (R89) och det har väl funkat, tycker jag. Tidigare körde jag Gillettes skum och Mach 3 och var ganska less på det, och alla pratade så varmt om säkerhetshyvlar. Så nu i ett halvår har jag provat, trots att det gjort ont, inte blivit jättebra, och blodet periodvis forsat fram. Framåt är den enda vägen! Men så av ren nyfikenhet köpte jag ett Mach 3-paket för några dagar sedan och testade och OH BOY vilken skillnad det var! Så enkelt! Så slätt och så nära rakning! Rakningen gick på halva tiden, det blev mycket jämnare, jag skar mig inte någonstans. Nu var det ju kul att raka sig igen!

Så säkerhetshyvlar, tack å ajöss. It's not you, it's me... ;) #ellerinte

Däremot kommer jag nog behålla Antiga Barbearia Ribeira do Porto shaving cream och Mühles borste - om det är något som upptäckt under det här halvåret så är det att Gillettes skum är värdelöst och riktigt sopigt.

Stay frosty, friends!
 

jakebarnes

Cartier
Sedan en månad, typ, rakar jag mig endast med rakkniv. Köpte ett kit med kniv och borste och strigel på Gents, men insåg snabbt att vad gäller kniven är det begagnat som gäller. Finns hur mycket som helst på Tradera för ett spottstyver. Köpt flera fina Solingen, CV Heljestrand, Erik Anton Berg med flera för under hundralappen. En del har varit skarpa, andra har jag fått slipa upp, men alla har varit betydligt bättre än den nya jag köpte för en tusenlapp på Gents. Att de sedan är från tidigt 1900-tal gör ju att man känner historiens vingslag också. : )
kniv2.jpg
kniv1.jpg
 
Topp