• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den ultimata rakguiden (helgtävling med fina priser!)

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Mina favoritblad som jag alltid återvänder till.

41FF38A8-2C17-4BEA-B3A1-65B2E1FDB9B2.jpeg


Inte vassast och inte slöast, men passar mig bäst. Hyveln dessa oftast sitter i är fortfarande den bästa jag testat av ett tiotal, Mühle R89.
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Det är som med... ”andra” saker - första gången är sällan perfekt. Prorasos pre-shave och aftershave är också att rekommendera för att få det så skönt som möjligt.
Hehe, bra jämförelse. Ja, ett bra förspel i form av dusch, scrub/rengöring och en bra pre-shave gör underverk ;)
 
Senast ändrad:

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Klocksnack är för bra. Jag har börjat med riktig rakning tack vare denna tråd. Kört ett år snart och det är ljusår bättre än rasp med vanlig hyvel.
Samma här.
Det var denna tråden som fick mig att prova för ca 1 1/2 år sedan.
Detta skulle man ju upptäckt redan i 20-års åldern, så hade man sluppit snuskiga rakapparater och dyra/dåliga cartridgehyvlar!
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur har du gått? Är du såld eller kör du sånt där plastaskit igen som Kjell i Ullared skulle säga? ;)
Jotack, det går framåt! Blir lite snabbare och snabbare för varje gång. Har varit lite lurigt att få till tvålen så det blir lagom fluffigt men man känner att man blir bättre och bättre för varje gång. Helt klart en helt annan känsla och huden mår så mycket bättre! Får dock fortsätta träna. :D
 

Rixard

Cartier
Är det någon som stött på Stirlings tvålar någonstans i Sverige?
Finns på https://shavingtime.co.uk/ men undviker gärna den där frakten ifall jag kan.
Jag har ett gäng som jag beställde från USA, tycker de är helt ok. Kanske har någon sample kvar om du vill testa. Kan kolla ikväll, isåfall kan jag skicka till dig mot frakten.

Jo förhoppningar duger de, jag tycker de funkar riktigt bra! Jag har i princip halva deras sortiment i olika samples också och mina favoritdofter är lime, ozark mountain och electric sheep. Rose är trevlig doft också, bilden nedan är exkl. de fem jag ger bort ;) med tanke på min skäggväxt så lär de ta ett par år innan jag jobbat igenom alla om än nånsin:
IMAG0035~01.jpg
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Vad gör denna tråd på sidan 5?!

Har verkligen alla matchat blad med hyvel, tvål/kräm, Aftershave/Balm? Osannolikt!
Och betänk, det vore otillständigt ifall vi har klockbröder som ännu inte funnit våtrakandet.
Broder @David, en ändring av trådtitel kanske får in dem?

Kom igen och berätta lite om era senaste konstaterande!

Införskaffade själv en Rockwell efter att ha kört Merkur 34C ett tag och gillar verkligen den.

Läser märkligt många recensioner om blad men har nog ringat in att mina Astra Superior Platinum passar mig och hyveln bra. Dock vill jag testa deras Stainless också så dessa åker med vid nästa beställning.
 
Senast ändrad:

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Vad gör denna tråd på sidan 5?!

Har verkligen alla matchat blad med hyvel, tvål/kräm, Aftershave/Balm? Osannolikt!
Och betänk, det vore otillständigt ifall vi har klockbröder som ännu inte funnit våtrakandet.
Broder @David, en ändring av trådtitel kanske får in dem?

Kom igen och berätta lite om era senaste konstaterande!

Införskaffade själv en Rockwell efter att ha kört Merkur 34C ett tag och gillar verkligen den.

Läser märkligt många recensioner om blad men har nog ringat in att mina Astra Superior Platinum passar mig och hyveln bra. Dock vill jag testa deras Stainless också så dessa åker med vid nästa beställning.
Kom fram till att Astra Stainless var det som passade mig allra bäst efter att ha betat av ett testpack. Så jag beställde ett storpack glad i hågen men drabbades av tillfälligt fall av dum i huvudet för jag köpte Platinum ist för stainless av misstag. De är också bra men inte lika bra.
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Jag har faktiskt inte handlat något på flera månader, inväntar black friday och hoppas att det är lika många och bra erbjudanden som förra året!

Det jag däremot kan bidra med är en bild på kvällens rakning. Jag rakar mig alltid på kvällen i lugn och ro utan stress (har småbarn), samt att huden får vila under natten, vilket jag upplever huden må bra av.

FEBA259E-D3A9-4802-917E-31F7BD3BA764.jpeg


...förresten snart är det ju dags för mustaschkampen igen! Hur många är på i år? Jag kör mustasch igen i alla fall och skänker givetvis en skön slant till cancerfonden också!
 
Senast ändrad:
@Hippokrates Tjusigt!
Letade du länge innan du träffade rätt på dessa?

Alltså det ser ut som en frimärkssamling ibland men jag ska erkänna att jag är svag för formgivningen.
(Det är alltså inte mina utan att "sample pack" från https://www.razorbladesclub.com/double-edge-sampler/#product_10359)
100_blades.jpg
Nja, har väl testat 15-20 av de i länkat sample pack, men läst en hel del på diverse forum (och sett ett och annat klipp på tuben) och försökt testa de mest uppskattade. Finns ju nästan bisarrt många blad, hehe. De recensioner som stämmer bäst överens med mina upplevelser är Refined Shave, som dessutom har ett objektivt mått på skärpa. Förvisso kan det skilja sig från blad till blad men generellt funnit det ganska träffsäkert.
 
Topp