Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Efter en service/reparation ser den ut så här
Repa mellan kl 8-9 samt repor under dagvisningen
Skit på visarna också.
Så här såg den ut innan
Det känns riktigt surt när de inte kan vara försiktiga med grejer som är värderade till ca 30´
Trevlig helg
Anders.S
Riktigt, rikrigt tråkigt.
Utan att försvara urmakaren måste jag säga att det inte är konstigt att det ibland sker olyckor med/på speciellt tavlor och visare i samband med service på gamla ur.
Vassa metallverktyg, mänskliga faktorn, små marginaler och ibland delar som inte tagits isär på många årtionden vilket ökar friktionen mellan delarna borde vara ett bra upplägg för skador.
Minns ett samtal jag fick från "min" urmakare som bad om tillåtelse att ta i exta mycket då han med normal kraft inte fick loss småvisarna på min 321 speedy vid service.
Några timmars ovisshet, sedan ett SMS som meddelade att tavla och visare klarat sig oskadda och servicen kunde genomföras enligt plan. Det hade lika gärna slutat med att tavla och/eller visare pajjat.
I ditt fall verkar det snarare handla om slarv/misstag och det är förvånande att ingen nämnde skadan (?) när du fick tillbaka den.
Tyvärr alltid en risk att lämna in vintage till urmakare. Hur tråkigt det än är. När skadan väl skett så är det som det är. Vet inte vad ni förväntar er från urmakaren men de kan inte göra skadan ogjord och att tro att de ska hitta en perfekt utbytesdel händer inte dessvärre. Tror nog de är lika ledsen som ägaren men det är som sagt alltid en risk när man lämnar ifrån sig klockan. Vill man inte ta den risken så ska man antingen låta bli service helt eller sikta in sig på modernare saker där utbytesdelar trots allt finns.
Som plattfot är inne på så är det inte alltid lätt för urmakaren alla gånger. Sen så gör också urmakare misstag på samma sätt som alla andra. De är inte mer än människor de med. Det enda man kan göra är att vara noggrann och lämna grejerna till den bästa urmakaren man känner till och sen hoppas att allt går bra. Det är dock fortfarande ingen garanti men då minimerar man iaf risken för missöden.
Hoppas du trots allt kan fortsätta njuta av din klocka.
Tror tyvärr det blir svårt.Det blir nog svårt att njuta av den efter dessa missar. Boett-locket har nu en massa smårepor. Visarna har han säkert tagit på med sina oskyddade fingrar och lämnat fett på dem samt skadorna på urtavlan. Jag tycker att man skall kunna lita på att det görs bra jobb samt att man även vårdar produkten under den tid de har den i sin besittning. Här har det slarvat utöver vad jag kan acceptera.
Nån form av försäkring bör de väl ha och en ekonomisk ersättning tycker jag att jag är berättigad till.
Det blir nog svårt att njuta av den efter dessa missar. Boett-locket har nu en massa smårepor. Visarna har han säkert tagit på med sina oskyddade fingrar och lämnat fett på dem samt skadorna på urtavlan. Jag tycker att man skall kunna lita på att det görs bra jobb samt att man även vårdar produkten under den tid de har den i sin besittning. Här har det slarvat utöver vad jag kan acceptera.
Nån form av försäkring bör de väl ha och en ekonomisk ersättning tycker jag att jag är berättigad till.
Och Aurum: Du skrev att värdeminskningen bör rimligen vara klart lägre än servicekostnaden. Vad grundar det på?
Servicekostnaden var 2.700 för två år sedan.
Auktionata i Tyskland ville sälja denna för två år sedan,( innan service,) med ett utropspris på 15´ och de räknade med ett slutpris på 30´. Nu har det gått ett par år och vintageur har också stigit i värde så ersättningen bör hamna högre tycker jag.
Klockan var ju i nyskick innan och den hade originalbandet när jag fick den vilket tyder på att den var lite använd.
Jag tror nog att uraffären får ersätta mig med något mer.
Och Aurum: Du skrev att värdeminskningen bör rimligen vara klart lägre än servicekostnaden. Vad grundar det på?
Jag håller inte med om detta.
/Anders
Men det var deras bedömning och de bör kanske ha en viss erfarenhet, mer än min och kanske din att göra denna bedömning. Det sitter ett Venus i denna enligt urmakaren. Om det höjer värdet vet jag inte.På värdet, 30' är fantasisummor för enkla ur som dessa.