• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

D

Deleted member 4412

Guest
Sugen på ett par från Soso. Nån som testat dom tidigare? Alltid svårt med måttbeställning via nätet..
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jag har ett par, som jag har pensionerat. Helt okej, och var inga problem med måtten. Dom har en bra måttguide, bara att mäta ett par av dina som sitter bra.
Just det som är kruxet just nu, jag har inga som sitter som jag vill. Det och kombinationen med att jag vill ha lite högre midja gör att det blir svårt att få till det. Speciellt iom högre midja..
 

Psykel

Patek
Just det som är kruxet just nu, jag har inga som sitter som jag vill. Det och kombinationen med att jag vill ha lite högre midja gör att det blir svårt att få till det. Speciellt iom högre midja..
Då blir det ju lite knepigare. Jag utgick från mina (också pensionerade - har helt övergått till japanska jeans nu) Levis 511 som satt perfekt och beställde ett par som dom hade i lager (innan dom gick över till 100% custom) som reades ut för halva priset. Exakt samma mått och dom satt exakt likadant.
Jag tänker att om du utgår från dom som kommer närmast dina idealjeans och sen modifierar måtten där du behöver så ska det nog gå bra.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Just det som är kruxet just nu, jag har inga som sitter som jag vill. Det och kombinationen med att jag vill ha lite högre midja gör att det blir svårt att få till det. Speciellt iom högre midja..
Typ så här?

54d1af7c95c08_-_buttoned-button-down-gianni-agnelli-style-2013-mdn-52664027.jpg
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Haha nja men rätt less på alla dessa låga midjor. Speciellt eftersom jag har rätt korta ben o längre överkropp..
Det finns massor av jeans med hög midja om du letar på rätt ställe. Vad tänker du dig för jeans? Och vilken storlek?

Kolla upp midja, längd, fotvidd och rise (grenen?) - så ska jag länka några.

Tänker du dig selvedge? Otvättade? OZ?
 
D

Deleted member 4412

Guest
Selvedge, raw denim, 13 plus oz japansk denim, strait fit dvs inga morots-tajts. Tänk dej typ Levi's 505..
Vet att jag haft Edwin tidigare som satt bra men vore ju roligare med ett par "unika":)
Kör typ 30-32 i midjan..
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Selvedge, raw denim, 13 plus oz japansk denim, strait fit dvs inga morots-tajts. Tänk dej typ Levi's 505..
Vet att jag haft Edwin tidigare som satt bra men vore ju roligare med ett par "unika":)
Kör typ 30-32 i midjan..

Alla bygger på vad som för min del är klassiska 501, med andra ord 1947 - WW2.

orSlow 105 Standard - https://www.nittygrittystore.com/standard-denim-105

orslow_donkere_jeans-7706_b42ea7ff-687e-4745-b584-1552b1ef6f4d.jpg


Levis 1947 501 stf - https://unionmadegoods.com/product/levis-vintage-clothing-1947-501-rigid/

475010167-front-pdp.jpg


The Real Mccoy´s LOT.003 - https://www.superdenim.com/eu/the-real-mccoy-s-lot-003-denim-indigo.html/

superdenimmccoys_15150306img_0013-4.jpg


Edit* - Jeansen från Drake´s gick bort för min del på grund av passformen. Midjan är lägre och jeansen har rätt slimmade mått. Som exempel är grenen 31 cm i strl 34, byxorna ovan. Drake´s 34or har måttet 27 cm. På mig skulle det aldrig fungera.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 4412

Guest
Alla bygger på vad som för min del är klassiska 501, med andra ord 1947 - WW2.

orSlow 105 Standard - https://www.nittygrittystore.com/standard-denim-105

orslow_donkere_jeans-7706_b42ea7ff-687e-4745-b584-1552b1ef6f4d.jpg


Levis 1947 501 stf - https://unionmadegoods.com/product/levis-vintage-clothing-1947-501-rigid/

475010167-front-pdp.jpg


The Real Mccoy´s LOT.003 - https://www.superdenim.com/eu/the-real-mccoy-s-lot-003-denim-indigo.html/

superdenimmccoys_15150306img_0013-4.jpg


Edit* - Jeansen från Drake´s gick bort för min del på grund av passformen. Midjan är lägre och jeansen har rätt slimmade mått. Som exempel är grenen 31 cm i strl 34, byxorna ovan. Drake´s 34or har måttet 27 cm. På mig skulle det aldrig fungera.
Stort tack!!!
Tänkte iofs dra förbi min skräddare ikväll o dra mina mått. Tånkte även beställa ett par chinos från Luxire:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Btw, mina första raw denim var just ett par shrink to fit från Levi's men tror det var 505, Sen minns jag ett oar Acne med röda sömmar innan det blev ett par Helmut Lang. De var mina minnen av raw denim från 90-talet;)
 

Untitled

Omega
Selvedge, raw denim, 13 plus oz japansk denim, strait fit dvs inga morots-tajts. Tänk dej typ Levi's 505..
Vet att jag haft Edwin tidigare som satt bra men vore ju roligare med ett par "unika":)
Kör typ 30-32 i midjan..

Kolla in nya (?) APC Hiver 87 Jean Standard, en remake på första APC-jeansen. Har kört APC länge och testat det mesta (hujedamej-tighta New Cure, Petite Standard, Petite New Standard, ett gäng New Standard) och midjan är påtagligt högre på Jean Standard.
Denimnördar tycker ofta att APC är dålig bang for the buck men själv har jag svårt att hitta jeans som sitter bättre och jag tycker att Jean Standard är deras bästa på länge.
Finns här: http://www.paul-friends.com/a-p-c-jean-standard-218464.html
 
D

Deleted member 4412

Guest
Kolla in nya (?) APC Hiver 87 Jean Standard, en remake på första APC-jeansen. Har kört APC länge och testat det mesta (hujedamej-tighta New Cure, Petite Standard, Petite New Standard, ett gäng New Standard) och midjan är påtagligt högre på Jean Standard.
Denimnördar tycker ofta att APC är dålig bang for the buck men själv har jag svårt att hitta jeans som sitter bättre och jag tycker att Jean Standard är deras bästa på länge.
Finns här: http://www.paul-friends.com/a-p-c-jean-standard-218464.html
Coolt men tyvärr har dom inte selvedge plus att de är väl sjukt långa? Testat några APC tidigare (minns ej modell men det var runt -99/-2000) men dom var snortajta över låren..
 

POO

Panerai
De japanska 501-tolkningarna är förmodligen inte vad som efterfrågas. Det lättaste är förmodligen att hitta byxor som sitter bra i midja och lår och sen sy in. Jag gillar 501 stf, mest för att de är så jävla billiga och någonstans originalet. Går att få helt ok snygga.
Hör och häpna men Lager 157 har tydligen en lyxigare denimlinje. Ingen aning om var tyget är ifrån men japan för japans skull är trams. I övrigt är passformen riktigt bra. Hög midja, bra med plats i låren och lite avsmalnande. Som LVC 505 men för en femhundring.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
De japanska 501-tolkningarna är förmodligen inte vad som efterfrågas. Det lättaste är förmodligen att hitta byxor som sitter bra i midja och lår och sen sy in. Jag gillar 501 stf, mest för att de är så jävla billiga och någonstans originalet. Går att få helt ok snygga.
Hör och häpna men Lager 157 har tydligen en lyxigare denimlinje. Ingen aning om var tyget är ifrån men japan för japans skull är trams. I övrigt är passformen riktigt bra. Hög midja, bra med plats i låren och lite avsmalnande. Som LVC 505 men för en femhundring.
Varför skulle inte jeansen ovan vara det som efterfrågas? Runt 13 oz, högre midja med en klassisk passform.

End game så att säga - gällande tyg, passform och kvalité.
 

POO

Panerai
Varför skulle inte jeansen ovan vara det som efterfrågas? Runt 13 oz, högre midja med en klassisk passform.

End game så att säga - gällande tyg, passform och kvalité.

För att de har inget att göra med bilden på önskad passform. Absolut om man börjar sy och ha sig men japanska jeans i 3000 kronor + klassen får väl sägas vara en acquired taste och rätt dåligt tips till den som inte köper ett par på eget bevåg.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
För att de har inget att göra med bilden på önskad passform. Absolut om man börjar sy och ha sig men japanska jeans i 3000 kronor + klassen får väl sägas vara en acquired taste och rätt dåligt tips till den som inte köper ett par på eget bevåg.
Sy och ha sig? Lägga in, ta upp - 200:-.

Att döma utifrån @Janne2000 uppskattning/intresse är han nog redan där.

Hade jag rekommenderat någon som är färsk i klädsvängen ett par jeans i 2-3000:- klassen?

Nej.
 
D

Deleted member 4412

Guest
För att de har inget att göra med bilden på önskad passform. Absolut om man börjar sy och ha sig men japanska jeans i 3000 kronor + klassen får väl sägas vara en acquired taste och rätt dåligt tips till den som inte köper ett par på eget bevåg.
Soso Brothers (svenskt btw) tar ca 1500spänn för ett par handsydda OCH måttsydda jeans och nu är det dessutom 25% rabatt;)
När det kommer till märken bryr jag mej inte men material och hantverk kan jag pynta extra för:)
 

Psykel

Patek
Tyvärr ja men med riktiga symaskiner och en småskalig tillverkare med 10 anställda så ingen vanlig kines-fabrik;)
Som du vet är jag ju egentligen emot sånt men efter att ha läst på i kombo med bra priser så..
Med produktion i Asien.
I Thailand, ifall det gör någon skillnad. Jag håller mig dock till mina japanska. Har ett par Edwin MiJ rainbow selvedge som sitter nåt makalöst bra! Jag föredrar dock en något slappare passform med låg midja. I princip dom enda jeansen jag burit dom senaste ca 2 åren. Inne på reparation hos Second Sunrise (fd Unionville) för tillfället, men hoppas dom blir klara snart! Jeansväder nu, liksom!
 

Frourez

Omega
@Janne2000
Kom tillbaka med dina mått och budget så ska jag ta fram några märken och modeller som jag hade köpt. Kan säga redan nu att högre midja är svårt att få till. Antingen blir det för tajt eller så stretchar tyget och i värsta fall skapar överflödigt tyg. I vissa fall kan man behöva sy in när man kortat ner byxan, 500kr+ då man antagligen vill göra det från innersöm.
 
Topp