• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

Dubbelt?

Denna är väldigt bra. Lite generösare i lår/skrev, och ganska raka ben som man kan ta in lite om man vill. Extremt bra proportioner för ett par jeans.
Oj, nä det där var lite billigare än vad jag hittade med min som sagt snabba googling här: https://sugarcanejeans.com/collections/vendors?vendor=SUGAR CANE&q=SUGAR+CANE

Verkar vara svårare att hitta helt otvättade raw jeans från dem dock, vilket jag föredrar. Anyway, tack för tipsen, skall söka och fundera vidare. Nästan lika roligt projekt som att köpa en ny klocka ;)

Dags att köpa nya raw selvedge jeans då jag nyligen tvättat mina Japan Blue x Tenue des Nimes för första gången. Jag har någonslags sjukdom som kräver att jag alltid har ett par otvättade som projekt:D.

Har hört gott om Asket så beställde ett par av deras raw denim jeans i slim fit, men de passade inte mig så åker tillbaka (för mycket taper i förhållande till lårvidden, vädigt spända kring juvelerna, och så är de inte selvedge heller vilket inte heller var till deras fördel i min bok).

Funderar därför på C.OF. M7 15oz Kuroki Slub Selvedge - Unwashed men tänkte först kolla ifall någon har erfarenhet av dem. Värda sitt pris, bra kvalitet, true to size etc? Har aldrig testat C.O.F och har inte möjlighet att besöka någon av deras butiker heller. De erbjuder tyvärr inte gratis retur.

Ett annat alternativ är Nudie Lean Dean Dry Deep Selvage. Har ett par mycket välanvända Lean Dean som jag verkligen gillar, men skulle inte ha något emot en aning vidare passform kring vad och vrist, samt en gnutta högre midja.
Jag kör Tellason Sheffield från Hepcat Store
här. Tycker de är sköna med bra kvalitet. Tror att de var de första par selvedge jag köpte som satt skönt från början eftersom jag inte orkar köra in brallorna. Lagom hög midja som är riktigt bekväm!

• Like
Reactions: mmh
Jag kör Tellason Sheffield från Hepcat Store
här. Tycker de är sköna med bra kvalitet. Tror att de var de första par selvedge jag köpte som satt skönt från början eftersom jag inte orkar köra in brallorna. Lagom hög midja som är riktigt bekväm!
Tack för tipset! Just den modellen är bredare än vad jag är ute efter, men deras Ladbroke Grove ser intressant ut. Vill dock helst ha något utan sömmar/mönster på bakfickorna.

Börjar inse att det är dags att tvätta mina Nudie Grim Tim men det var ju sjukt länge sedan man körde "första tvätten" nu. Sist har jag för mig jag körde 60 grader och på med dom blöta. Är jag ute och cyklar?

Dom luktar inte mumma nu efter 6 år där de förvisso legat i lådan i stort sett hela pandemin.. :D

Börjar inse att det är dags att tvätta mina Nudie Grim Tim men det var ju sjukt länge sedan man körde "första tvätten" nu. Sist har jag för mig jag körde 60 grader och på med dom blöta. Är jag ute och cyklar?

Dom luktar inte mumma nu efter 6 år där de förvisso legat i lådan i stort sett hela pandemin.. :D
Är det inte ljummet vatten, milt tvättmedel och lite gnugg som gäller?

60?! Jag har kört 40 med mina nudie, som rekommenderat här.

Handtvätt??
Det pallar jag aldrig Sonnyboy!! En sak att handslipa trappnosbrädorna i trappen men handtvätta jeans... :D

Kanske var lite högt. är över 6 år sedan jag tvättade otvättade raw jeans senast. Får läsa på lite tror jag och säkert köra 40 snoozarn.

Tack Boys!

Tack för tipset! Just den modellen är bredare än vad jag är ute efter, men deras Ladbroke Grove ser intressant ut. Vill dock helst ha något utan sömmar/mönster på bakfickorna.
Ladbroke grove är låga som attan i midjan, men i övrigt rätt lika lean dean med lite mer vidd i vaden. (Ifall modellen inte moderniserats på senare år.) Jag kom aldrig riktigt överens med mina pga det, men ruskigt bra kvalitet.

• Like

Är det inte ljummet vatten, milt tvättmedel och lite gnugg som gäller?

60?! Jag har kört 40 med mina nudie, som rekommenderat här.

Handtvätt??
Det pallar jag aldrig Sonnyboy!! En sak att handslipa trappnosbrädorna i trappen men handtvätta jeans... :D

Kanske var lite högt. är över 6 år sedan jag tvättade otvättade raw jeans senast. Får läsa på lite tror jag och säkert köra 40 snoozarn.

Tack Boys!
Jag brukar tvätta i 30 grader då jag inte vill att de krymper och tappar så mycket färg.

Vill nog att de ska tappa en del färg denna gång. Är som sagt första tvätten och storleksmässigt kommer det ju bli en pers igen att tänja ut dom. Köpte dom små och tänjde ut dom sist så nu är de perfekta. Inte korvskinn utan skön passform.

Blir nog som så vanligt lite lagom med att köra 40 grader mitt i mellan 30 och 60.

Tack alla för tipsen! Får återkomma med bilder på före efter kanske.

• Like
@mmh ett budgettips är Uniqlos raw denim, har två olika par som jag är nöjd med. Dock lite luddigt vad som skiljer i deras olika varianter så sist beställde jag flera par för att kunna prova mig fram.
Tack för tipset! Jag har faktiskt ett par sådana redan (tvättade ett par gånger och rätt slitna så använder dem sällan numera). Väldigt prisvärda, absolut! Men vill helst ha lite tjockare tyg och bättre kvalitet denna gång. Lutar mest mot COF för tillfället men har inte bråttom så funderar lite vidare. Jag brukar ofta tröttna på jeansen efter första tvätten men denna vecka har jag använt mina nytvättade Japan Blue nästan varje dag och den har faktiskt blivit bekvämare än förut och har inte tappat så mycket färg så värsta stressen att köpa nytt har lagt sig😅

Levi’s 1955 501, sju år in nu (tror jag).

9A94BD01-9003-4DCA-B49A-AF81ADB784F5.jpeg
5A6BDEC8-4D1A-4C1F-A550-38A353A7AE14.jpeg
71FE090D-B549-4CAB-A2E2-C95F86A60C16.jpeg
0C1BDBA5-ABFC-4344-9834-3A4A0663B291.jpeg
8C2A76BF-6FC0-4ED4-B2E0-86A0823FA508.jpeg

Har spanat in ett par Iron Heart 888, hur står de sig i storleken mot t ex Nudie Lean Dean?
Brukar köra 30/30" på Lean Dean alternativt 30/32" om jag ska köra uppvik.

Nudie.
På flygplatsen ; En snubbe ursäktade sig och kom fram till mig och berömde mig för dessa välslitna jeans. Han jobbade på Nudie. Coolt ändå att känna igen byxorna då jag hade kavaj som täckte stussen. Modellen är dessutom några år gammal, Grim Tim dry cold black.

Frugan har lagat skrevet två ggr (tycker tillverkarna ska göra materialet starkare där). Tvättat kanske en handfull gånger

PXL_20221003_123548278.jpg

Jäkla tjat om tajts på gubbar här i tråden. Jag bryr mig zero. Tycker det är snyggt.
Nu var byxorna lagom pösiga när jag köpte dem men styrketräningen ledde till den något tajtare passformen, men vad ska man göra - slänga ett par bra jeans för att de sitter som korvskinn. :cool:

PXL_20221003_125103904.jpg

Senast ändrad:
Har spanat in ett par Iron Heart 888, hur står de sig i storleken mot t ex Nudie Lean Dean?
Brukar köra 30/30" på Lean Dean alternativt 30/32" om jag ska köra uppvik.
Vilka 888 kikar du på?

Tyvärr kan jag inte hjälpa med någon jämförelse, men om du beställer direkt ifrån IH så får du fantastisk service.
Det enklaste är att mäta ett par jeans du tycker sitter bra. Använd deras guide hur du ska mäta. Om du hamnar mellan storlekar så kan dom leta i deras lager efter stora eller små exemplar.
Tänk på att längden är 36" som standard (iaf på 34") så du inte glömmer att be dom lägga upp om du skulle vilja.

Du lär inte ångra dig . Sanslöst bra kvalitet. Deras klassiska 21oz är mina favoriter.

Nu är det äntligen säsong igen för lite tjockare denim 👍

Vilka 888 kikar du på?

Tyvärr kan jag inte hjälpa med någon jämförelse, men om du beställer direkt ifrån IH så får du fantastisk service.
Det enklaste är att mäta ett par jeans du tycker sitter bra. Använd deras guide hur du ska mäta. Om du hamnar mellan storlekar så kan dom leta i deras lager efter stora eller små exemplar.
Tänk på att längden är 36" som standard (iaf på 34") så du inte glömmer att be dom lägga upp om du skulle vilja.

Du lär inte ångra dig . Sanslöst bra kvalitet. Deras klassiska 21oz är mina favoriter.

Nu är det äntligen säsong igen för lite tjockare denim 👍

Spanar på ett par beggade 888 21oz för att få lite feeling på IH. Men det är nog som du säger bäst att mäta på ett par befintliga!

Någon som har tips på någon schysst svart jeansmodell av bra kvalitet? Åt det tightare hållet men inga stuprör, normal midja.

Jag har börjat spana lite i denna tråden. Älskar ju jeans och har väldigt sällan något annat på mig.
Normalt använder jag Nudie Grim Tim i 30/32 och tycker de passar i princip perfekt. Jag är 175cm, rätt smalt byggd och väger knappt 70kg tror jag.
Det hade varit kul att grotta ner sig lite och pröva nåt annat, typ som Iron Heart eller nåt annat lite mer nischat men det känns ju sjukt vågat att dra iväg en beställning på nätet på jeans man aldrig provat irl. Passform är ju A och O och jag vet ju själv hur petig jag är med att de måste sitta bra. Jag har typ 25 par jeans i garderoben men använder max 3-4 par av dem mest pga just passformen.
Hursomhelst: jag har inga problem att lägga en bra slant på ett par brallor men jag vill gärna kunna prova dem först. Är det bara att glömma? Eller vad ska man kolla på?

Nån som har nåt tips på några seriösa jeans som har ungefär samma passform som Grim Tim?
Nudie beskriver dem såhär:
Grim Tim has a mid-waist, button fly, and slim straight leg from the hip to the leg opening.

Ja, ni fattar läget. Tacksam för tips ifall nån orkar!
Och ja - jag ska läsa igenom tråden ikväll ;)

Jag har börjat spana lite i denna tråden. Älskar ju jeans och har väldigt sällan något annat på mig.
Normalt använder jag Nudie Grim Tim i 30/32 och tycker de passar i princip perfekt. Jag är 175cm, rätt smalt byggd och väger knappt 70kg tror jag.
Det hade varit kul att grotta ner sig lite och pröva nåt annat, typ som Iron Heart eller nåt annat lite mer nischat men det känns ju sjukt vågat att dra iväg en beställning på nätet på jeans man aldrig provat irl. Passform är ju A och O och jag vet ju själv hur petig jag är med att de måste sitta bra. Jag har typ 25 par jeans i garderoben men använder max 3-4 par av dem mest pga just passformen.
Hursomhelst: jag har inga problem att lägga en bra slant på ett par brallor men jag vill gärna kunna prova dem först. Är det bara att glömma? Eller vad ska man kolla på?

Nån som har nåt tips på några seriösa jeans som har ungefär samma passform som Grim Tim?
Nudie beskriver dem såhär:
Grim Tim has a mid-waist, button fly, and slim straight leg from the hip to the leg opening.

Ja, ni fattar läget. Tacksam för tips ifall nån orkar!
Och ja - jag ska läsa igenom tråden ikväll ;)
I trådens begynnelse 2014 hade jag Grim Tim som standardmodell, och som "seriösa jeans" i liknande passform bar jag i åratal ett par tellason ladbroke grove som var helt outslitliga.

Idag skulle jag kika på tellason elgin, som verkar vara lika smala men högre i midjan och därmed lite mindre 00-tal än de riktigt låga ladbrokes. (Har dock själv fått byta passform pga för mycket cykling, så jag har inte testat och har därför i övrigt dålig koll på det här smala segmentet!)

Tillbaka
Topp