• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

I trådens begynnelse 2014 hade jag Grim Tim som standardmodell, och som "seriösa jeans" i liknande passform bar jag i åratal ett par tellason ladbroke grove som var helt outslitliga.

Idag skulle jag kika på tellason elgin, som verkar vara lika smala men högre i midjan och därmed lite mindre 00-tal än de riktigt låga ladbrokes. (Har dock själv fått byta passform pga för mycket cykling, så jag har inte testat och har därför i övrigt dålig koll på det här smala segmentet!)
Kan också rekommendera Tellason Elgin. Jag kan iofs inte jämföra med Grim Tim då jag körde Lean Dean tidigare. Elgin är som sagt högre i midjan och lite, lite rymligare i låren än LD men det måste nästan 16,5 Oz selvedge vara annars kan man inte röra sig. Vill man ha svarta rekommenderas Indigofera Ray. Raka, smala med halvhög midja. Indigofera har kanske också samma passform i blått med annat modellnamn.

Jag vill helst inte ha högre midja än Grim Tim. Gillar att de hänger lite på höften typ.
Finns det bra fysiska affärer som säljer riktigt bra jeans i Gbg? Är sällan i Sthlm tyvärr.

Jag vill helst inte ha högre midja än Grim Tim. Gillar att de hänger lite på höften typ.
Finns det bra fysiska affärer som säljer riktigt bra jeans i Gbg? Är sällan i Sthlm tyvärr.
Om du är i malmö

Hälsar god rigid jul med dessa 13MWZ! Återkommer när de är mer broken in 🤠🎅🏻

C8E4EB33-733C-4DE4-9BDA-3710400E13CC.jpeg
D956974A-AF7C-48B5-A5C0-0A3DF1871C97.jpeg

Jag har börjat spana lite i denna tråden. Älskar ju jeans och har väldigt sällan något annat på mig.
Normalt använder jag Nudie Grim Tim i 30/32 och tycker de passar i princip perfekt. Jag är 175cm, rätt smalt byggd och väger knappt 70kg tror jag.
Det hade varit kul att grotta ner sig lite och pröva nåt annat, typ som Iron Heart eller nåt annat lite mer nischat men det känns ju sjukt vågat att dra iväg en beställning på nätet på jeans man aldrig provat irl. Passform är ju A och O och jag vet ju själv hur petig jag är med att de måste sitta bra. Jag har typ 25 par jeans i garderoben men använder max 3-4 par av dem mest pga just passformen.
Hursomhelst: jag har inga problem att lägga en bra slant på ett par brallor men jag vill gärna kunna prova dem först. Är det bara att glömma? Eller vad ska man kolla på?

Nån som har nåt tips på några seriösa jeans som har ungefär samma passform som Grim Tim?
Nudie beskriver dem såhär:
Grim Tim has a mid-waist, button fly, and slim straight leg from the hip to the leg opening.

Ja, ni fattar läget. Tacksam för tips ifall nån orkar!
Och ja - jag ska läsa igenom tråden ikväll ;)
Du kan få ett par ih av mig om du vill, tror dom borde passa dig. För små för mig tyvärr.
2C7940A7-110C-4F75-AD03-4D3ED6FD2AE0.jpeg B3DE572C-95CC-4961-9265-66BF0A9A6D20.jpeg
6291322F-16BC-4854-ABD3-5403BA69B691.jpeg

Snubblade över den här tråden. Har precis köpt Red Wing kängor och är inne på att köpa saker som håller i en evighet. Men hur är det med Jeans? För mig är de en förbrukningsvara och jag tvättar mina efter någon veckas användning. Vad har jag missat? :D ... Någon hade inte tvättat på flera år läste jag, det måste ju ha luktat satan? Och fläckar?

Det här kanske är lite som att svära i kyrkan men klassika blåjeans i Selvedge? Har hittat COF och Orslow men tycker egentligen att båda alternativen är i dyraste laget. Ute efter en modell som är något tapered utan att vara slim, tips?

Snubblade över den här tråden. Har precis köpt Red Wing kängor och är inne på att köpa saker som håller i en evighet. Men hur är det med Jeans? För mig är de en förbrukningsvara och jag tvättar mina efter någon veckas användning. Vad har jag missat? :D ... Någon hade inte tvättat på flera år läste jag, det måste ju ha luktat satan? Och fläckar?
Köper man otvättade jeans är det viktigaste att inte tvätta för tidigt. Man vill gå in jeansen först och låta vecken/rynkorna (fades) börja framträda. Hur lång tid det tar beror på tygets tjocklek (oz) och naturligtvis på hur man använder dem. Fläckar kan man torka bort och vädring räcker långt. När de väl satt sig kan man tvätta då och då för skitiga jeans går sönder fortare. Sen tycker jag inte man ska tvätta nåt, förutom underkläder osv, varje vecka om man vill att det ska hålla.
Lycka till i jakten på hållbara grejer som matchar dina Red Wing😁

Köper man otvättade jeans är det viktigaste att inte tvätta för tidigt. Man vill gå in jeansen först och låta vecken/rynkorna (fades) börja framträda. Hur lång tid det tar beror på tygets tjocklek (oz) och naturligtvis på hur man använder dem. Fläckar kan man torka bort och vädring räcker långt. När de väl satt sig kan man tvätta då och då för skitiga jeans går sönder fortare. Sen tycker jag inte man ska tvätta nåt, förutom underkläder osv, varje vecka om man vill att det ska hålla.
Lycka till i jakten på hållbara grejer som matchar dina Red Wing😁
Eller så tvättar man regelbundet

Köp riktigt bra grejer, tvätta när det känns rimligt. De kommer inte hålla en evighet oavsett, däremot mycket längre om du köper kvalitetsdenim rå eller rinsed.

Sen är det lite beroende på vilken look man är ute efter. Jag gillar inte den "typiska" denimslitningen som kommer av lite för tight passform och ingen tvättning, tycker det känns lika onaturligt som att köpa färdigtvättat/slitet.

Jeansnötning var väl en stor grej för 20 år sen sisådär, idag en lite smalare nisch för konnässörer samt en subkultur för 40-åriga mellanchefer i varierande grad av livskris. Passar oavsett fint med red wings och mössa… Jag har just tvättat ett par brallor som jag köpte hösten innan pandemin, inga konstigheter :)

Jeansnötning var väl en stor grej för 20 år sen sisådär, idag en lite smalare nisch för konnässörer samt en subkultur för 40-åriga mellanchefer i varierande grad av livskris. Passar oavsett fint med red wings och mössa… Jag har just tvättat ett par brallor som jag köpte hösten innan pandemin, inga konstigheter :)
Nu får jag fundera på om jag är en konnässör eller bara en medelålders man i varierande grad av livskris. Kan bli svårt...kanske lite både och😁

Är det någon som har erfarenhet av C.O.F och deras modeller? Söker något som sitter medium till högt på midjan, som inte sitter tight men inte heller för fyrkantigt. Fastnade initialt för M5 men vill gärna dubbelkolla med experterna!

Har själv dålig koll på wrangler men är det en specialmodell eller ur deras standard sortiment?
Hade också dålig koll. Var (och är) framför allt 100 % LEvis samt diverse jp-denim när jag orkat snöa in på dessa. Men tänkte att jag skulle ge de klassiska 13mwz från Wrangler en chans, trodde att de var MER standard än vad jag sedan fick erfara dock, och de verkar mest bara vara det i USA — där de finns överallt — här i Sverige/EU finns de ev på nischade jeansbutiker (och ev western/ridbutiker?)… men de är billiga i USA. Väldigt nöjd hittills. Ingen low rise, sjukt höga i midjan haha

Är det någon som har erfarenhet av C.O.F och deras modeller? Söker något som sitter medium till högt på midjan, som inte sitter tight men inte heller för fyrkantigt. Fastnade initialt för M5 men vill gärna dubbelkolla med experterna!
Har personligt känt att ingen COF-fit har passat mig perfekt. Tycker att de antingen varit lite för låga i midjan eller för tapered och typ fastnat på mina vader.

Trivs personligen svinbra i t.ex LVC 1954.

501540091-front-pdp

Har personligt känt att ingen COF-fit har passat mig perfekt. Tycker att de antingen varit lite för låga i midjan eller för tapered och typ fastnat på mina vader.

Trivs personligen svinbra i t.ex LVC 1954.

501540091-front-pdp
Har ett par sådana jag gillar!

Jag kör annars Edwin ED-55 Regular Tapered, och jämför jag storlekarna så känns inte C.O.F M5 långt ifrån, lite högre midja. Kanske värt att testa!

Tillbaka
Topp