• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Destro på vintage/Nivaflex?

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Efter att ha hittat den här skönheten i lådan, (minns inte ens hur eller när jag köpt den), började jag fundera på det här med vänsterkronor.

Om man googlar på "vintage destro" så dyker det upp 87% Panerai, 12% Ploprof och 1% övriga, så det är en massiv majoritet av dykarur.
Kan det till och med vara så att min inte är en äkta destro, utan att någon bara har vridit på tavlan? Tänkte ta en sväng förbi Werner på ABC och se om han kan leta fram en passande krona till den.

Misstänker att det är sent 40-tal eller tidigt 50-tal. Märket är Lisona och tavlan är bland annat märkt med Nivaflex, som det kan läsas lite om här: http://forums.watchuseek.com/f11/nivaflex-376461.html
Är det någon som känner sig hugad att berätta lite mer för en okunnig vad detta Nivaflex innebär? Något med hairspring va? :)

IMG_0655.JPG
IMG_0654.jpg
IMG_0653.jpg
IMG_0658.JPG
 

solex

Omega
Lisona var ett av många klockmärke avsedda för den svenska och nordiska marknaden och din klocktavla har fantastiskt vackert skick och troligtvis kom den från 50 talet, då började flesta armbandsur att utrusta med incabloc/ stötsäkert - 21 juveler var högkvalitet klassnivå för ett manuellt mekaniskt urverk..Hi-End i sin tid. Nivaflex betyder att klocka har drivfjäder som är obräckbar/ aldrig brister och i kombination har klockan också Nivaroxspiral som är antimagnetisk. Om du öppnar baklock och läser kalibernummer på urverk som bruka ligga vid balansen så hittar jag kanske en uppdragsbomma till urverket och en NOS krona från samma årgång..;)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lisona var ett av många klockmärke avsedda för den svenska och nordiska marknaden och din klocktavla har fantastiskt vackert skick och troligtvis kom den från 50 talet, då började flesta armbandsur att utrusta med incabloc/ stötsäkert - 21 juveler var högkvalitet klassnivå för ett manuellt mekaniskt urverk..Hi-End i sin tid. Nivaflex betyder att klocka har drivfjäder som är obräckbar/ aldrig brister och i kombination har klockan också Nivaroxspiral som är antimagnetisk. Om du öppnar baklock och läser kalibernummer på urverk som bruka ligga vid balansen så hittar jag kanske en uppdragsbomma till urverket och en NOS krona från samma årgång..;)

Tack snälla för utförligt svar. Fantastiskt vilken kunskap som finns här på forumet och vilket supersnällt erbjudande. Jag håller tummarna att du har något som passar som jag kan få köpa :)

Spännande med konstruktionen, och det är nog så nära high-end urmakeri jag någonsin kommer att komma.
Men jag hittar däremot inget kalibernummer, kan det vara en kopia? Här kommer några bilder.

IMG_0670.jpg


IMG_0673.jpg


IMG_0675.jpg


IMG_0674.jpg


Den här får bli den ena i min dynamiska duo med 50-talare och urtavlor med struktur :)
Räknades de här förresten som sport- eller bruksklockor på 50-talet eller var de mer dressare?

IMG_0664.jpg


Vet du hur det kommer sig att det var så många klockmärken som var dedikerade just för den nordiska marknaden på 50-talet? Atlantic och Leijon är väl ytterligare två exempel. Är det så enkelt att vår ekonomi var relativt stark efter världskrig och depressioner, eller var det uppdelat även på andra regioner dit en annan typ av klockor såldes?
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Ser ut som ett standard ETA verk från 50-talet så urtavlan har nog inga fötter kvar och har vridit sig. Just Atlantic var inte specifikt för Sverige utan man hade Svenska versioner av sina klockor så de är eftertraktade även utanför Sverige. Man kan se på ditt urverk att det är ett standard 17 juvelers verk med 4 extra (cap jewels) juveler för att säkra gången det lilla extra. Man ser två i skruvhållare på ovansidan och det finns då motsvarande på undersidan.

Dina klockor är standard vardagsmodeller men din Tissot har en lite finare urtavla. Sportmodeller var i regel lite mindre och allt som oftast stod det sport på dem. Det fanns några större Svenska "Swiss made" märken i Sverige som Lagonda, Svalan, Tärnan och ASU men det fanns flera andra som redan hade dalat på den Svenska marknaden som Mora, Polhem, Birka och Bore. Därtill fanns det nog ett par hundra andra små märken som ingen kommer ihåg idag. Ett märke du skall leta efter är Viking som då är Cortebert Svenska namn.

Efter kriget kunde man köpa blanka klockor som man sedan kunde sätta sitt egna märke på så därav så många märken och ofta på t ex ASU kan man se hur bokstäverna sitter lite snett med ojämnt avstånd.
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ser ut som ett standard ETA verk från 50-talet så urtavlan har nog inga fötter kvar och har vridit sig. Just Atlantic var inte specifikt för Sverige utan man hade Svenska versioner av sina klockor så de är eftertraktade även utanför Sverige. Man kan se på ditt urverk att det är ett standard 17 juvelers verk med 4 extra (cap jewels) juveler för att säkra gången det lilla extra. Man ser två i skruvhållare på ovansidan och det finns då motsvarande på undersidan.

Dina klockor är standard vardagsmodeller men din Tissot har en lite finare urtavla. Sportmodeller var i regel lite mindre och allt som oftast stod det sport på dem. Det fanns några större Svenska "Swiss made" märken i Sverige som Lagonda, Svalan, Tärnan och ASU men det fanns flera andra som redan hade dalat på den Svenska marknaden som Mora, Polhem, Birka och Bore. Därtill fanns det nog ett par hundra andra små märken som ingen kommer ihåg idag. Ett märke du skall leta efter är Viking som då är Cortebert Svenska namn.

Efter kriget kunde man köpa blanka klockor som man sedan kunde sätta sitt egna märke på så därav så många märken och ofta på t ex ASU kan man se hur bokstäverna sitter lite snett med ojämnt avstånd.

Med risk för att dra ner brallorna på mig själv...att verket saknar fötter, är det något som man enkelt kan åtgärda?
Tack för väldigt intressant info, det är precis sådant här som gör att klockorna blir roligare att bära och att de nästan blir besjälade :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Med risk för att dra ner brallorna på mig själv...att verket saknar fötter, är det något som man enkelt kan åtgärda?
Tack för väldigt intressant info, det är precis sådant här som gör att klockorna blir roligare att bära och att de nästan blir besjälade :)
Finns små häftkuddar (dial dots) som kan användas om fötterna gått av, dock får dessa bytas vid varje service/varje gång tavlan demonters. Sedan går det även att löda dit nya fötter men det kräver helst att man har en speciell maskin och det finns risk att skada tavlan.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Annars går det att limma dit tavlan! o_O
En tavla från en klocka jag hjälpte en forummedlem med, klockan hade några år tidigare blivit servad av en fristående urmakare...
(Vet dock inte vilken)
IMG_20160307_222039_047.JPG
 

solex

Omega
Lisona med 21 juveler har kaliber Eta 2408 då vet jag vilka uppdragsbomma och krona som passar för den.. Jag skickar bilder till dig när jag hittar dem..;).
 

solex

Omega
Spännande med konstruktionen, och det är nog så nära high-end urmakeri jag någonsin kommer att komma.
Men jag hittar däremot inget kalibernummer, kan det vara en kopia? Här kommer några bilder.
Vintage armbandsur kalibernummer brukar stämpla vid balansen (klockan 3/15) men ibland har man svårt att läsa utan man måste skruva ut och lyfta hela balansen ur för läsning och i värsta fallet står kalibernummer under tavlan i många klockor från tidigt 50 talet tillbaka. Ditt urverk är jag helt säkert med kalibernummer Eta 2408.
Här kommer bilder från sammalt urverk!
 

Bilagor

  • IMG_6255.JPG
    IMG_6255.JPG
    298.3 KB · Visningar: 66
  • IMG_6259.JPG
    IMG_6259.JPG
    219.4 KB · Visningar: 68
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vintage armbandsur kalibernummer brukar stämpla vid balansen (klockan 3/15) men ibland har man svårt att läsa utan man måste skruva ut och lyfta hela balansen ur för läsning och i värsta fallet står kalibernummer under tavlan i många klockor från tidigt 50 talet tillbaka. Ditt urverk är jag helt säkert med kalibernummer Eta 2408.
Då den inte har datum kan det inte vara ett 2408. Möjligtvis 2390/2391 i så fall.

Edit: enklast är ändå att försöka titta och se om det står något nummer under balansen @Clark Kent
 

Martin Lovasz

Audemars
Urverket är äldre och har balansen förskjutet 90 grader jämfört med 2408 så det är förmodligen ett 1080 som eriksson850 länkat till. Vi är vana att man tar bilden med bommen vid klockan 12 i bilden men i detta fall är bommen vid klockan 3.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nu har man blivit urmakare också :) Roligt, jag har aldrig plockat ur ett urverk tidigare. En lite OT-fråga, men finns det något urverk likt en B21-motor som är extra bra att lära sig på om man vill försöka demontera och sen montera igen?

image.jpeg


Det stämmer att det är ett 1080, hittade markeringen nu när jag tittade lite närmre.

image.jpeg
 

solex

Omega
Då den inte har datum kan det inte vara ett 2408. Möjligtvis 2390/2391 i så fall.
Det kan bli andra kalibernummer som du sagt...för jag tog bilder på ett urverk med datum men garanterar jag att urverks delar som passar perfekt så läge urverk konstruktion är i likhet med varandra från samma tillverkning, och dessa är ett sätt att spara kostnader i urverks tillverkning.
 

Martin Lovasz

Audemars
Dessa lite äldre modeller utan datum är att föredra men du kanske skulle testa på en mer skrotig klocka med dålig urtavla och boett och lite större. Din har även en heltäckande brygga för drevet och det finns urverk där man har delat upp bryggan i 2 eller 3 separata bryggor och då är det lättare att få hjulet på rätt plats.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nu har man blivit urmakare också :) Roligt, jag har aldrig plockat ur ett urverk tidigare. En lite OT-fråga, men finns det något urverk likt en B21-motor som är extra bra att lära sig på om man vill försöka demontera och sen montera igen?

image.jpeg


Det stämmer att det är ett 1080, hittade markeringen nu när jag tittade lite närmre.

image.jpeg

Jag skulle säga att verket du har där är så nära du kommer en b21, möjligen att det skulle varit ett verk med sub-sekund för att vara ännu lite enklare. Urverk är dock inte som motorer, delarna är skörare och ett misstag tvingar dig att köpa en ny del. Eta 1080 borde dock inte vara så dyrt att hitta delar/reservdelsverk till. Kanske kan du försöka hitta en till billig klocka med 1080 verk och klarar du att serva den kan du köra på lisonan :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Rätt skruvmejslar och bra pincetter är grunden som du måste köpa plus att man måste slipa till skruvmejslarna då och då så de inte blir runda eller trubbiga.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag skulle säga att verket du har där är så nära du kommer en b21, möjligen att det skulle varit ett verk med sub-sekund för att vara ännu lite enklare. Urverk är dock inte som motorer, delarna är skörare och ett misstag tvingar dig att köpa en ny del. Eta 1080 borde dock inte vara så dyrt att hitta delar/reservdelsverk till. Kanske kan du försöka hitta en till billig klocka med 1080 verk och klarar du att serva den kan du köra på lisonan :)

Jag får ge mig ut på Tradera i morgon och se om jag kan hitta ett klonverk och göra det till ett litet renoveringsprojekt :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
En ny bom (utan krona) kostar 5.98£ (art nr: ETA1080401) plus frakt hos cousinsuk.com. Där hittar du även standardkronor, de skruvmejslar, korntänger (pincetter) och andra verktyg (visaravtagare, verkhållare) du kan behöva.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
En ny bom (utan krona) kostar 5.98£ plus frakt hos cousinsuk.com Där hittar du även standardkronor, de skruvmejslar, korntänger (pincetter) och andra verktyg (visaravtagare, verkhållare) du kan behöva.

Toppentips...blir till att lägga en beställning i morgon. Roligt, jag som gick och funderade häromdagen på att jag borde lära mig något nytt. Var inne på crawl men det får det bli urmakeri till att börja med i alla fall :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

solex

Omega
Jag får ge mig ut på Tradera i morgon och se om jag kan hitta ett klonverk och göra det till ett litet renoveringsprojekt :)
Jag har hittat båda NOS uppdragsbomma och krona från 50 talet till din Lisona. Lämna din adress skickar jag över och får du fixa själv...Hursomhelst har jag några klockor med Lisona märke i klocksamling och jag är urmakare som vill bara hjälpa till...;)
 
Topp