• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Destro på vintage/Nivaflex?

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag har hittat båda NOS uppdragsbomma och krona från 50 talet till din Lisona. Lämna din adress skickar jag över och får du fixa själv...Hursomhelst har jag några klockor med Lisona märke i klocksamling och jag är urmakare som vill bara hjälpa till...;)

Du har PM...supersnällt :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag skulle rekommendera att du väljer visaravtagare som man bänder upp dem för då sätter man urverket i en genomskinlig plastpåse och bänder upp dem från utsidan påsen och därmed skadar man inte visare och urtavla.

De finns att köpa billigt på eBay.
http://www.ebay.co.uk/itm/Watch-Han...869349?hash=item4179b65f65:g:u0AAAMXQUmFSk6Sg
Finns på cousins också för 2,45£ dock tyvärr slutsålda och restade.

https://m.cousinsuk.com/sku/tools/w...ving-hairspring-levers/h39643?_=1457393079869
 

solex

Omega
Eta - original uppdragsbomma och NOS kronan (50 talet) i rostfritt med kronhals har skickat idag och om din klocka - kronhalsen inte är sliten, spar den som reservdelar eller till nästa projekt ! När du är klart med Lisona, postar bilder för vi ser hur snygg den blir..;)
Här visar jag några exemplar om olika klockmärke/ kalibernummer men urverks delar är lika och man kan byta med varandra.
1/Lagonda Superautomatic. Verk Felsa, kalibernummer: 1560 med 25 juveler, incabloc och den har en extra bild om urverk var isärtagen med delar
2/ Belinda Calendar Supperautomatic: Verk Felsa, kalibernummer 692 med 30 juveler, incabloc.
3/ Belinda Calendar Superautomatic Chronometer: Verk Felsa, kalibernummer 1560 med 30 juveler, incabloc
Som jag har skrivit förre att om urverk kom från samma urverk - tillverkningsföretag trots olika kalibernummer men samma konstruktionsbygg, delarna är exakt samma även urverken finns mer eller mindre juveler och med eller utan dag/datum, skillnad delar med de är att de utrustar bara för extra funktioner.
Obs! Båda urverk måste vara samma t.ex centrum sekundvisare eller samma sub- sekundvisare, då delar är samma.
 

Bilagor

  • IMG_6262.JPG
    IMG_6262.JPG
    208.9 KB · Visningar: 60
  • IMG_6267.JPG
    IMG_6267.JPG
    200.2 KB · Visningar: 63
  • IMG_4476.JPG
    IMG_4476.JPG
    216.4 KB · Visningar: 65
  • IMG_6264.JPG
    IMG_6264.JPG
    223.6 KB · Visningar: 75
  • IMG_6268.JPG
    IMG_6268.JPG
    220.2 KB · Visningar: 66
  • IMG_6265.JPG
    IMG_6265.JPG
    223.3 KB · Visningar: 58
  • IMG_6272.JPG
    IMG_6272.JPG
    189.9 KB · Visningar: 58

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Eta - original uppdragsbomma och NOS kronan (50 talet) i rostfritt med kronhals har skickat idag och om din klocka - kronhalsen inte är sliten, spar den som reservdelar eller till nästa projekt ! När du är klart med Lisona, postar bilder för vi ser hur snygg den blir..;)
Här visar jag några exemplar om olika klockmärke/ kalibernummer men urverks delar är lika och man kan byta med varandra.
1/Lagonda Superautomatic. Verk Felsa, kalibernummer: 1560 med 25 juveler, incabloc och den har en extra bild om urverk var isärtagen med delar
2/ Belinda Calendar Supperautomatic: Verk Felsa, kalibernummer 692 med 30 juveler, incabloc.
3/ Belinda Calendar Superautomatic Chronometer: Verk Felsa, kalibernummer 1560 med 30 juveler, incabloc
Som jag har skrivit förre att om urverk kom från samma urverk - tillverkningsföretag trots olika kalibernummer men samma konstruktionsbygg, delarna är exakt samma även urverken finns mer eller mindre juveler och med eller utan dag/datum, skillnad delar med de är att de utrustar bara för extra funktioner.
Obs! Båda urverk måste vara samma t.ex centrum sekundvisare eller samma sub- sekundvisare, då delar är samma.

Det är verkligen väldigt snällt av dig och det uppskattas allra ödmjukast.
Roligt att få se exempel på att olika kalibrar men med samma urverk. Men bilden med den demonterade Lagondan avskräcker en smula :)

Det ska verkligen bli roligt att göra ett försök att få min klocka i fungerande skick, och att samtidigt få en bättre förståelse för hur det man har på armen egentligen fungerar.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
När jag lär mig ett nytt urverk så tar jag före bilder och efter bilder varje gång jag lossat en brygga så jag vet vart och hur saker skall ligga.
Så gör jag också med nya urverk. Ett annat tips är att hålla ett dokument där du beskriver dem olika skruvarna t.ex. 2st skruvar till keyless work mindre än skruvar till crown wheel...
 

solex

Omega
Mitt råd: Knippa försiktigt något lite längre sedan slipas uppdragsbomma med hand på en slipsten till den passar!
om du vill ta ut visare även du använder visaravtagare, blir det svårt att få in under visarfot och det är lätt skadad med tavla speciell med de tavlor med räfflar eller mönstra på..
Jag brukar använda ett tunt knivblad t.ex från Stanley med underlag och petar de försiktigt upp åt jämna mot olika sidor tills det får utrymme för visaravtagare, många gånger räcker det bara med knivblad utan användning med visaravtagare...Om det finns något problem, kontakta mig.!
Lycka till med Lisonas projekt...;)
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Mitt råd: Knippa försiktigt något lite längre sedan slipas uppdragsbomma med hand på en slipsten till den passar!
om du vill ta ut visare även du använder visaravtagare, blir det svårt att få in under visarfot och det är lätt skadad med tavla speciell med de tavlor med räfflar eller mönstra på..
Jag brukar använda ett tunt knivblad t.ex från Stanley med underlag och petar de försiktigt upp åt jämna mot olika sidor tills det får utrymme för visaravtagare, många gånger räcker det bara med knivblad utan användning med visaravtagare...Om det finns något problem, kontakta mig.!
Lycka till med Lisonas projekt...;)

Med tanke på att jag är en person som till och med brukar lämna in cykeln till cykelverkstan när jag har fått punktering, lär alla lycka till som finns behövas :)
 

solex

Omega
Hej! Hur gick det med Lisona och har du hunnit med renovering med den än,? Jag har helservat en Siduna manuell och trots urverk kaliber är Eta 1093 med datum men de flesta delar är lika med din Lisona. Här kommer bilder som är kanske roliga för dig att titta.
 

Bilagor

  • siduna4.jpg
    siduna4.jpg
    340.3 KB · Visningar: 56
  • siduna5.jpg
    siduna5.jpg
    273.6 KB · Visningar: 55
  • siduna1.jpg
    siduna1.jpg
    321.5 KB · Visningar: 58
  • siduna2.jpg
    siduna2.jpg
    239.4 KB · Visningar: 51
  • siduna3.jpg
    siduna3.jpg
    236 KB · Visningar: 60
  • siduna6.jpg
    siduna6.jpg
    247.2 KB · Visningar: 56

solex

Omega
Hej!
Jag har helservat en vacker vintage Omega pumper automatic för en medlem hos Klocksnack, här kommer bilder av den som är kanske intresse för er att titta
 

Bilagor

  • IMG_6500.JPG
    IMG_6500.JPG
    247.5 KB · Visningar: 42
  • IMG_6508.JPG
    IMG_6508.JPG
    279.9 KB · Visningar: 49
  • IMG_6510.JPG
    IMG_6510.JPG
    146.4 KB · Visningar: 52
  • IMG_6512.JPG
    IMG_6512.JPG
    151.1 KB · Visningar: 46
  • IMG_6517.JPG
    IMG_6517.JPG
    247.2 KB · Visningar: 43
  • IMG_6518.JPG
    IMG_6518.JPG
    219.9 KB · Visningar: 49
  • IMG_6521.JPG
    IMG_6521.JPG
    188.1 KB · Visningar: 49

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hej! Hur gick det med Lisona och har du hunnit med renovering med den än,? Jag har helservat en Siduna manuell och trots urverk kaliber är Eta 1093 med datum men de flesta delar är lika med din Lisona. Här kommer bilder som är kanske roliga för dig att titta.

Hej @solex. Otroligt att jag har missat ditt inlägg i min egen tråd och jag ber om ursäkt för sent svar.
Roligt att se så fina bilder på Sidunan och Omegan. Jag har inte hunnit med än tyvärr, men alla delar ligger fint på display ovanpå köksfläkten som en ständigt påminnelse varje gång jag lagar mat om att jag måste ta tag i det :)
 
Topp