• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Digitalklockatråden

Tror jag börjar förstå grejen…

56BBE6F6-CEFD-4309-82D2-40DA5E592EB3.jpeg

Hittade denna i farsans garage! Värt att ge ett nytt liv?
2A905083-3101-4A63-9F95-757145C0CB9B.jpeg
Klart du ska! Givet att det är batteribyte eller plocka donatorverk från en samtida likadan vi pratar om - tänker du att det är arbetstimmar hos en urmakare som ska till så behövs det nog lite affektionsvärde för att motivera det.

Svincool klocka och en riktig tidsmarkör för oss som var unga på 90-talet, även om det ekonomiska värdet kanske inte är så stort, men vem bryr sig om sånt 🤷‍♂️

Det är dåligt med moderna mindre digitalare i stål tror jag. Casio kom med Rag & Bone-klockorna i stål (och med safirglas) för ett tag sedan, men tyvärr bara 3 bar WR. Annars kan jag rekommendera dessa, jag har den svarta.
A1000-modellerna är ju också i stål men samma sak där med 3ATM spec...
De du länkar till är väl typ samma fast med annat utseende och uppgraderat med safir.

Edit: Ser till och med att de du länkade till har a1000x i modellnamnet.

Tyckte detta var lite roligt. Det måste ju röra sig om samma case, urtavla (dock olika färger) och quartz-urverk men olika utförare (bezeln på Navigatorn skiljer sig också från de andra). Någon som har mer information om Visa Copper och Navigator? GUL är ju den kända i trion.

Ber om ursäkt för dålig bildkvalitet.

Bilagor

• gul.jpg
    gul.jpg
    353.9 KB · Visningar: 8
  • navigator.jpg
    navigator.jpg
    35.8 KB · Visningar: 7
  • visa copper.jpg
    visa copper.jpg
    36.1 KB · Visningar: 8
Tyckte detta var lite roligt. Det måste ju röra sig om samma case, urtavla (dock olika färger) och quartz-urverk men olika utförare (bezeln på Navigatorn skiljer sig också från de andra). Någon som har mer information om Visa Copper och Navigator? GUL är ju den kända i trion.

Det är ju det som är grejen, då som nu. Någon tillverkar en klocka med diverse delar som är utbytbara/kan varieras till det yttre, och sedan sätter någon annan sitt märke på. "Designed in Sweden" etc men likväl med ett Ronda, ETA, Selitta inuti, som alla andra... :)

Jag har både Gul och något annat obskurt märke (3st), där utseendet är i princip samma men innehåller olika quartzmoduler. Gul har en modul med bättre kvalitet än de andra två. Tror eventuellt en av de andra var en Visa.

Senast ändrad:
Det är ju det som är grejen, då som nu. Någon tillverkar en klocka med diverse delar som är utbytbara/kan varieras till det yttre, och sedan sätter någon annan sitt märke på. "Designed in Sweden" etc men likväl med ett Ronda, ETA, Selitta inuti, som alla andra... :)
Så är det ju, undrar dock lite hur det gått till bakom kulisserna i det här fallet. Aldrig sett eller hört Navigator eller Visa Copper nämnas i något annat sammanhang. Så de gjorde bara en klon av GUL till sämre kvalitet liksom. Spännande affärside!

Jag har både Gul och något annat obskurt märke (3st), där utseendet är i princip samma men innehåller olika quartzmoduler. Gul har en modul med bättre kvalitet än de andra två. Tror eventuellt en av de andra var en Visa.
Ska erkänna att jag köpte alla tre just för att jämföra kvalitet. Kostade en spottstyver så tänkte att det kunde vara ett kul helgprojekt att titta närmre på de.

Tillbaka
Topp