• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Digitalklockatråden

Hur är glaset monterat i en sådan? Lim eller packning? Har en likadan och lockas av tanken på att få den så tät att jag vågar bada med den men jag föreställer mig att glaset vore det knepigaste stället att täthetsserva.
Packning. Sån hård plastpackning som är formad så i stort sätt omöjlig att hitta NOS men bör också ha näst intill obegränsad livslängd så länge man inte byter glas eller pressar ur glaset av någon anledning.

Packning. Sån hård plastpackning som är formad så i stort sätt omöjlig att hitta NOS men bör också ha näst intill obegränsad livslängd så länge man inte byter glas eller pressar ur glaset av någon anledning.
En del sådana tar mycket stryk av UV-ljus. Har petat glaset ur en klocka med bara lätt tryck med fingret inifrån. Packningen såg riktigt sprödbakad ut. En schweizisk klocka och sannolikt ytterligare några år äldre än Casion förvisso. UV-resistensen skiljer sig säkert enormt beroende på fabrikat på packningen. Har också hittat jättefräscha packningar av den typen även i ur som sett ut att ha levt ett mycket hårt liv. Men det är ändå något som får mig att tveka inför badidén.

Redo för vatten!

11C3E475-96CF-4333-AB97-8A5DE0E9FE73.jpeg

Jag bär Casio W-800H några dagar i veckan och söker något digitalt som klarar lite bandvariation, 18-20mm lug, och funkar till både sport och kontor. Främst kollat Casio W-217 och B650 då det skulle vara en trevlig omväxling men rädd att de blir klumpiga.

Någon som provat liknande Casio och har bilder med andra band än original?

Jag bär Casio W-800H några dagar i veckan och söker något digitalt som klarar lite bandvariation, 18-20mm lug, och funkar till både sport och kontor. Främst kollat Casio W-217 och B650 då det skulle vara en trevlig omväxling men rädd att de blir klumpiga.

Någon som provat liknande Casio och har bilder med andra band än original?
Se min post ovan. Vintage H101, 100m WR, stål, 37mm, 20mm band, mineralglas. Det svåra är att hitta en i tillräckligt bra skick.

Annars kan kanske A1100D-1EF vara ett alternativ med 20mm band och helstål?

Även Timex LCA i helstål har 20mm band.

Väckte den här till liv igår:
IMG_1899.jpeg

Den hade ursprungligen ett grönt läderband, men efter att ha dykt med den i Australiens barriär-rev och senare även låtit den agera ”målarklocka” är bandet borta. Spännet är dock kvar:

IMG_1900.jpeg

Klockan fyller 30 år i år och fick sitt första batteribyte igår efter att ha varit orörd i sisådär 27 år. Man kan ana vita prickar av målarfärg på boetten. 😄

Tillbaka
Topp